  • 21. Data: 2011-08-10 10:36:22
    Temat: Re: Obliczanie podatku od kupna samochodu
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10.08.2011 12:26), Ajgor wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" napisał w wiadomości

    > W takim razie spytam inaczej... Czasem chodzi mi po glowie takie cos.
    > Zalozmy, ze wchodze do Urzedu Skarbowego cos zalatwic (na przyklad podatek
    > od kupna samochodu), siadam, i klade przed soba komorke z wlaczonym
    > nagrywaniem dzwieku. Informuje urzedniczke, ze rozmowa bedzie nagrywana. Jak
    > ona na to zareaguje? Czy mam prawo tak zrobic? :)

    Nie wiem czy masz prawo, chyba masz. Tyle że to jest zupełnie bez sensu.

    Bo pakujesz się na własne życzenie w konfrontacyjną sytuację (czyli
    idziesz do US zamiast załatwić sprawę na piśmie) i żeby "uleczyć"
    sytuację stosujesz jeszcze bardziej podgrzewasz atmosferę.

    A po co, wysłać po prostu formularz wypełniony cyferkami. Cyferki nie
    przekazują emocji, cyferki są neutralne. A jeżeli cyferki im się nie
    podobają, to w odpowiedzi muszą się posłużyć swoimi cyferkami i
    literkami. I zapewniam cię, że nad każdą jedną się porządnie namyślą.

    p. m.

  • 22. Data: 2011-08-12 19:22:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Aug 2011, Ajgor wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał

    > No wiesz. Szukajac innego samochodu - na podstawie jakiego przepisu
    > porownywal pojemnosc a nie na przyklad kolor?:)

    Żadnego.

    > Podatek przeciez nie jest uzalezniony od pojemnosci.

    Zgadza się.
    I z p. widzenia prawa sprawa jest prosta: składasz deklarację
    i US ją przyjmuje. Kropka.
    US ma prawo ją podważyć i wezwać do zmiany wartości.
    Druga kropka.
    Do ustnego załatwienia sprawy związanej z deklaracją widzę tylko
    przepis art.14.2 KPA - jeśli ktoś widzi inną wersję, poproszę
    o wskazanie (zarówno w wersji "za", czyli "w ustawie... jest
    że dla podatków też wolno" bądź w wersji "przeciw" czyli
    "ale w Ordynacji jest że można tylko pisemnie" :P)
    Można jeszcze rozpatrzeć że jest to "informacja dla podatnika
    udzielona ustnie". I tyle.

    > Innym razem - kupilem wtedy Fiata Tempre, inna pani w inym urzedzie
    > (w miedzyczasie sie przeprowadzilem) tez nie znalazla tego konkretnego modelu,
    > wiec przyjela z cennika inna tempre, inny rocznik, inny silnik (wiekszy).

    Problem w tym, że (zgodnie z przepisem) pani ma do wyboru: przyjąć
    deklarację. Koniec listy ;)
    Później może oświadczyć (na piśmie), że "US wzywa do podniesienia
    wartości", z czym podatnik może się nie zgodzić.

    > Znaczy sie urzednik sam sobie decyduje, co przyjmuje do wyliczenia podatku?

    Tak :P
    (pic polega na tym, że *w deklaracji* to *nie urzędnik* określa
    wysokość podatku! - weź sobie druk i obejrzyj)

    > Czyli totalna uznaniowosc? Urzednik rzadzi, i co by nie powiedzial, to jest
    > zgodne z prawem?

    Nie.
    Podatek należy się od "wartości rynkowej" i można się odwołać do IS
    a później iść do sądu.
    W międzyczasie można zapłacić (jak koniec końców wyjdzie, że ktoś
    przegiął to zwrócą) za rzeczoznawcę który napisał ze samochód jest
    wart 5x tyle :P

    pzdr, Gotfryd