  • 21. Data: 2004-05-29 18:10:03
    Temat: Re: Nowy dowód
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości
    news:c99ean$29o$4@news.onet.pl...

    > Z kontaktów z:
    > - informatykami US
    > - naczelnikami US
    > - wiedza na temat KEP
    > - znajomoscia POLTAXu (i jego weryfikacja vs. dane w PESELu)

    Z mojej wiedzy wynika, ze Urząd Skarbowy nie ma dostępu do bazy PESEL. W
    tym stanie rzeczy opinia ich informatyków jest raczej mało wiarygodna.

    W PESEL trafiają się oczywiście błędy. Ale odkąd program ten jest niemal
    sztywno związany z wydawaniem dowodów i paszportów, to co raz rzadziej, bo
    weryfikacji dokonujesz sam odbierając odpowiedni dokument. Pewnie błąd w
    dacie urodzenia lub adresie byś zauważył. No w każdym razie większość osób
    zauważy. Trafiają się jedynie błędy z czasów zielonych książeczek. Ale ta
    sprawa coraz bardziej się prostuje, bowiem coraz więcej osób ma nowe
    dowody albo paszporty.

    Natomiast baza POLTAX-u jest oparta na NIP. A NIP może zawierać błędy
    wynikające z przenoszenia danych z druków do systemu. Jest to realizowane
    ręcznie. Ponieważ później nie dostajesz zwrotnie żadnego dokumentu (na
    zaświadczeniu o numerze NIP są dane podstawowe, to wbrew pozorom ta baza
    jest o wiele bardziej narażona na błędy.

    W każdym razie US stosuję POLTAX, bo zawiera dane nie tylko o osobach, ale
    i o podmiotach gospodarczych. To jest przedmiotem ich działalności i tak
    im prościej.

  • 22. Data: 2004-05-29 20:57:09
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Lesio5" <l...@w...pI> niebacznie popelnil

    > Z kontaktów z:
    > - informatykami US
    > - naczelnikami US
    > - wiedza na temat KEP
    > - znajomoscia POLTAXu (i jego weryfikacja vs. dane w PESELu)
    To Ci od braku błędów np. w sprawie:
    http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1131
    381&MP=4
    Taaak baza POLTAX jest godna zaufania.

    --
    pozdro
    poreba

  • 23. Data: 2004-05-30 00:57:43
    Od: "ape" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości

    wiadomości

    > Z kontaktów z:
    > - informatykami US

    kazdy informatyk peselowski to podwazy i potrzebna bedzie sila przechylajaca
    szale. masz wiec moze jeszcze jakiegos asa w rekawie?

    > - naczelnikami US

    j.w. (nalezy jedynie zamienic informatyka na naczelnika)

    > - wiedza na temat KEP

    moglbys to w miare wiarygodnie sprecyzowac?

    > - znajomoscia POLTAXu (i jego weryfikacja vs. dane w PESELu)

    jak powyzej. poza tym: kto, co, jak i na czyje zlecenie weryfikowal?
    jak sie uporasz z rzetelnymi odpowiedziami - napisz, prosze :-))))))

    pozdro
    ape

  • 24. Data: 2004-05-30 08:28:53
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    ..

    > http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1131
    381&MP=4
    > Taaak baza POLTAX jest godna zaufania.

    Ten artykul nic nie mówi o bledach poltaxu, tylko o praktyce postepowania
    niektórych naczelników US.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 25. Data: 2004-05-30 09:54:34
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    > Z mojej wiedzy wynika, ze Urząd Skarbowy nie ma dostępu do bazy PESEL. W
    > tym stanie rzeczy opinia ich informatyków jest raczej mało wiarygodna.

    PESEL byl wielokrotnie weryfikowany w Poltaxie wlasnie w aspekcie
    weryfikowania bledów PESELa.

    > zauważy. Trafiają się jedynie błędy z czasów zielonych książeczek.

    Zdziwilbys sie jaka swoboda traktuje sie w peselu np. Bielsko-Bialą. Jest
    zapisana tak
    "Bielsko_Biała"
    "Bielsko-Biała"
    "Bielsko Biała"

    To nie jest wiarygodna baza danych.

    > Natomiast baza POLTAX-u jest oparta na NIP. A NIP może zawierać błędy
    > wynikające z przenoszenia danych z druków do systemu.

    Od 10 lat dane sa wprowadzone poprawnie. Przy wprowadzaniu PITów w ofgóle
    nie wpisuje sie danych z pól osobowo-adresowych tylko 'ocznie' weryfikuje
    zgodnosc. Z deklaracji dopisuje sie tylko wartosci w polach 'dochodowych',
    przy czym klepacz danych w ogóle nie ma dostepu do korekty danych osobowych.
    Ta korekte (na bazie NIP 3) dokonuje zupelnie inny pracownik na bazie innej
    procedury.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    Ať si bylo, jak si bylo, přece jaksi bylo, ještě nikdy nebylo, aby jaksi

  • 26. Data: 2004-05-30 10:00:52
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    Użytkownik "ape" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    > poza tym: kto, co, jak i na czyje zlecenie weryfikowal?

    Wszystkie powyzsze pytania zahaczaja juz o poufnosc procedur i powiazania
    wewnetrzne Ministerstwa Finansów i Urzedów Skarbowych, których dzialalnosc w
    aspekcie informatycznym mialem okazje poznac. Podobnie jak dzialalnosc
    Krajowej Ewidencji Podatników. Szczegółów NIE będzie. Informacje, którymi
    dysponuję są konfidencjonalne.

  • 27. Data: 2004-05-30 10:46:57
    Od: "ape" <a...@p...fm>

    > Użytkownik "ape" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    > <cut>. Szczegółów NIE będzie. Informacje, którymi
    > dysponuję są konfidencjonalne.

    ... a swistak siedzi za sreberka :)

    pozdro
    ape

  • 28. Data: 2004-05-30 11:10:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > PESEL byl wielokrotnie weryfikowany w Poltaxie wlasnie w aspekcie
    > weryfikowania bledów PESELa.

    No to właśnie to może być powodem błędów. Zresztą nie bardzo sobie taką
    weryfikację wyobrażam. Ale to już sprawa informatyków, a nie moja jako
    użytkownika.

    > Zdziwilbys sie jaka swoboda traktuje sie w peselu np. Bielsko-Bialą.
> [...]

    No i co z tego? Jak zobaczysz, "Bielsko_Biała" to się nie domyślisz?
    Kłopot bywa przy wyszukiwaniu. Ale to już zależy od aplikacji. W wypadku
    TBD masz możliwość wpisywania znaczków zastępczych. Wystarczy wpisać
    "Bielsko%Biała" i znalezione zostaną wszystkie możliwe kombinacje. W
    wypadku CBD już kłopotu nie ma żadnego, bo i tak nie wpisujesz przecież
    miejscowości, tylko kod terytorialny. A on dla tych wszystkich
    miejscowości jest jednakowy. Zresztą w TBD tak wyszukiwać również możesz.

    Natomiast u osób, którym nie wydawano nowych dokumentów zdarzają się inne
    błędy. Bardziej uciążliwe. Do częstszych, to bym zaliczył:

    1. Błędny numer dowodu osobistego wydanego osobie;
    2. Błędy wynikające z braku aktualizacji danych, czyli ktoś już zmarł, a
    jeszcze w PESEL żyje, albo z adresami;
    3. Błędy wynikające z faktu, że gdzieś zmieniano adresy. W PESEL
    automatycznie zmieniono wszystkie dane,. ale ludziom w dowodach nie, bo
    ktoś się nie zgłosił. Wówczas masz rozbieżność pomiędzy dokumentem osoby,
    a adresem.
    4. Błąd wynikający z braku dostępu do konkretnego rekordu - nie wiem z
    czego to wynika, ale czasem znajduje się osobę, jest ona na wyświetlona na
    liście, ale rekordu nie da się wyświetlić w żaden sposób.

    Podejrzewam jednak (bo dostępu do bazy NIP nie mam) że i ta baza od tego
    typu błędów wolna nie jest.

    > To nie jest wiarygodna baza danych.

    Rzecz gustu.

    > Od 10 lat dane sa wprowadzone poprawnie.

    Wiesz, do PESEL też od wielu lat te dane są wprowadzane "poprawnie". A że
    w praktyce różnie z tym bywa, to już inna sprawa.

    > Przy wprowadzaniu PITów w ofgóle
    > nie wpisuje sie danych z pól osobowo-adresowych tylko 'ocznie'
    weryfikuje
    > zgodnosc.

    No ale w PIT masz tylko podstawowe dane przecież. Mogę sobie tylko
    wyobrazić, że taki pracownik pewnie "ocznie" weryfikuje w ten sposób kilka
    tysięcy pitów dziennie. I na pewno wychwyci błąd w dacie urodzenia 999
    osoby, której nie zna. :-D

> [...]
    osobowych.
    > Ta korekte (na bazie NIP 3) dokonuje zupelnie inny pracownik na bazie

    Pamiętaj, że człowiek jest omylny. Przy wydawaniu dowodów osobistych "po
    nowemu" w dowodzie masz dane pobrane z PESEL. Skutkiem tego sam
    zainteresowany to dostaje do ręki. On ma do sprawdzenia jeden dowód na
    kilka lat. Przyznasz, że prawdopodobieństwo ujawnienia ewentualnego błędu
    jest wielokrotnie większe.

    Ale tak, czy inaczej błędy tak w jednej, jak i drugiej bazie na pewno będą
    się znajdować jeszcze długo.

  • 29. Data: 2004-05-30 11:22:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > aspekcie informatycznym mialem okazje poznac. Podobnie jak dzialalnosc
    > Krajowej Ewidencji Podatników. Szczegółów NIE będzie. Informacje,

    Leszku! Niejawne są wyniki tych procedur, a nie to, ze Minister Finansów
    porozumiał się z MSWiA i kiedyś tam to jakoś weryfikowali. Choć przyznam,
    że nie słyszałem o czymś takim.

    Zresztą jako osoba trochę obeznana z bazami danych nie wyobrażam sobie
    takiej operacji w praktyce. Baza PESEL zawiera pewnie coś koło 50 milionów
    rekordów albo więcej, bo przecież są tam dane również osób zmarłych już.
    Nie chce mi się tego szacować, ale podejrzewam, że może to być nawet rzędu
    100.000.000 rekordów. Baza NIP - biorąc pod uwagę rotację spółek - to
    pewnie niewiele mniej tych danych zawiera. Obydwie bazy są dynamicznie
    zmieniane w czasie. I to nie w jednym momencie, bo przemeldowanie w PESEL
    teoretycznie jest ujawniane tak do 7-miu dni, zaś w NIP zmiany adresów z
    reguły następują przy składaniu zeznania rocznego. Może teraz jakoś
    większy nacisk na to położyli, jak US jest rozliczany z mandatów i na tym
    robią wyniki.

    I jak sobie taką operację porównania wyobrażasz technicznie? Trzeba by
    pewnie zrobić kopie tych baz danych i porównywać na osobnym komputerze, by
    nie blokować dostępu. To już jest pewien kłopot - bo formalnie MSWiA nie
    ma prawa do POLTAX-u, a Min. Skarbu do PESEL - ale dający się
    przezwyciężyć w jakiś tam sposób. W odpowiedzi dostaniesz kilka milionów
    rekordów "rozbieżnych" z różnych powodów. I teraz trzeba by było to
    wyjaśniać "ręcznie". Z czego to wynika i które dane są prawidłowe.

    Uff! Taka operacja bez echa w mediach by nie przeszła. Tak więc nie
    zasłaniaj się tutaj tajemnicą, bo to nie ma sensu.

  • 30. Data: 2004-05-30 12:18:49
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    > Ale tak, czy inaczej błędy tak w jednej, jak i drugiej bazie na pewno będą
    > się znajdować jeszcze długo.

    W każdej bazie danych jest pewna ilość błędów., to jest nieuniknione.
    Wiarygodność bazy danych zasadza się na odsetku tych błędów. W POLTAXie sa
    one liczone w promilach a w PESEL w pracentach. I na tym polega różnica w
    wartości tych baz.