  • 1. Data: 2003-01-27 15:37:42
    Temat: Nieuczciwa firma budowlana
    Od: "Majka" <m...@o...pl>

    Sytuacja jest taka:

    Młode małżeństwo kupiło mieszkanie od firmy X w bloku, którego budowa trwała
    w momencie kupna mieszkania. W umowie zawarto termin przekazania mieszkania
    na czerwiec 2002r. Płatność została rozłożona na raty.

    W związku z przedłużającą się budową mieszkanie nie zostało przekazane w
    czerwcu ubiegłego roku. Nie zostało też przekazane przez kilka następnych
    miesięcy, firma konsekwentnie zwodziła młodą parę iż nastąpi to "może za
    miesiąc... może za dwa". W końcu mieszkanie zostało przekazane w styczniu
    2003 roku.

    Małżeństwo, nie widząc innego wyjścia, cierpliwie czekało na mieszkanie,
    doczekawszy się go w końcu dowiedzieli się, że podczas dokonywania płatności
    rat okazało się, że z jedna rata wpłynęła na konto firmy z JEDNODNIOWYM
    opóznieniem. Firma X naliczyła od tego spóznienia odsetki w wysokości
    2500PLN.

    Co w takiej sytuacji mogą oni zrobić? Cierpliwie czekali na spózniające się
    przekazanie mieszkania, firma nie obniżyła przez to jego ceny, na dodatek
    jak widzicie za jednodniowe spóznienie płatności raty każe sobie słono
    zapłacić.
    Czy ma sens skorzystanie z usług prawnika? Jakie i na co mają szanse?

    Z góry dziękuję za Wasze opinie.

    Pozdr
    Majka

  • 2. Data: 2003-01-27 17:45:22
    Temat: Re: Nieuczciwa firma budowlana
    Od: MarcinJM <m...@i...del.pl>

    Majka wrote:

    > Sytuacja jest taka:

    Co mowi umowa?
    Firma nie moze sobie tak naliczac odsetek, chyba, ze sa adekwatne zapisy
    w umowie, a umowa jest podpisana (zaakceptowana) przez obie strony

    --
    POzDro
    MarcinJM

  • 3. Data: 2003-01-27 18:45:51
    Od: "Majka" <m...@o...pl>

    > Co mowi umowa?
    > Firma nie moze sobie tak naliczac odsetek, chyba, ze sa adekwatne zapisy
    > w umowie, a umowa jest podpisana (zaakceptowana) przez obie strony

    Firma według umowy ma prawo naliczyć odsetki, ale czy ma do tego prawo w
    świetle tego jak postępuje z klientem? Sama nie wywiązała się z umowy, a
    żąda tego od klienta.

    Pozdr
    Majka

  • 4. Data: 2003-01-27 20:34:08
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Majka" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Źle! Były wyroki sądu i to dotyczące spraw między podmiotami gospodarczymi,
    gdzie wyraźnie stwierdzano, że nie można z tego robić LICHWY.

    > Firma według umowy ma prawo naliczyć odsetki, ale czy ma do tego prawo w
    > świetle tego jak postępuje z klientem? Sama nie wywiązała się z umowy, a
    > żąda tego od klienta.

    Nie pamietam dokładnie, ale zdaje się, że dla osoby fizycznej dokonującej
    płatności istotna jest data złożenia pieniedzy w banku, a nie data, kiedy
    one faktycznie trafiły na konto. To po pierwsze. Po drugie, odsetki - jesli
    nie określono o jakie chodzi, to chodzi o odsetki ustawowe - czyli obecnie
    16% w SAKLI ROKU. Po trzecie, niedopuszczalna jest klauzula, która jest tak
    niekorzystna dla jednej strony - jest na to artykuł w KC.

    Jeśli ich to nie przekona, to proponuję telefon do Federacji Konsumentów.

    Pozdrawiam i powodzenia,
    BaLab

  • 5. Data: 2003-01-28 03:18:04
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b144q7$2au$1@news.tpi.pl>, BaLab wrote:
> [...]
    > one faktycznie trafiły na konto. To po pierwsze. Po drugie, odsetki - jesli

    Podstawa prawna? Bo w umowie moze to byc wyraznie powiedziane ze data
    wlyniecia na konto - w mojej np. bylo.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2003-01-28 09:37:27
    Od: "Majka" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w

    > Podstawa prawna? Bo w umowie moze to byc wyraznie powiedziane ze data
    > wlyniecia na konto - w mojej np. bylo.

    Dzięki za uwagi

    Nie twierdzę że firma naliczyła odsetki bezpodstawnie, skoro tak zrobiła to
    zapewne miała ku temu prawo, ale czy ma prawo tak postępować z klientem
    wobec którego sama nie wywiązywała się z umowy?

    Pozdr
    Majka

  • 7. Data: 2003-01-28 09:41:26
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Nie twierdzę że firma naliczyła odsetki bezpodstawnie, skoro tak zrobiła
    : zapewne miała ku temu prawo,

    aleś Ty ugodowa :))), mogę CI wystawić fakturę ?

    : ale czy ma prawo tak postępować z klientem wobec którego sama nie
    wywiązywała się z umowy?

    moralne czy ustawowe

    pierwsze pewnie nie (nie jestem specjalistą od moralności)
    drugie tak