  • 1. Data: 2003-01-27 14:26:35
    Temat: Mieszkanie, hipoteka itp.
    Od: Piotr Chomczyk <p...@w...pl>

    Witam.
    Przymierzam się do zakupu mieszkania i zetknąłem się z problemem.
    Otóż mieszkanie które chcem kupić jest hipoteczne. Aktualny właściciel
    nabył je rok temu w rozliczeniu przy sprzedaży innego mieszkania
    (oczywiście jest to potwierdzone dokumentami notarialnymi). Zaraz po tym
    złożył wniosek o zmianę właściciela w księdze wieczystej - postępowanie
    wciąż trwa i w księdze jako właściciel nieruchomości figuruje jego
    poprzednik.

    W związku z tym kilka pytań:
    1. Czy w ogóle właściciel mieszkania może je sprzedać, nie posiadając
    stosownego wpisu w księdze wieczystej ?
    2. Czy w taki przypadku jest sposób na takie zawarcie umowy
    (przedwstępnej lub innej formy), żeby nie mieć problemów z prawem
    własności ?
    3. Czy po zakupie mieszkania będę mógł rozpocząć procedurę wpisania mnie
    jako właściciela do księgi wieczystej, czy muszę czekać aż zakończy się
    poprzednia sprawa.

    Z góry dziękuję za odpowiedź lub odesłanie do jakichś aktów prawnych,
    które mogłyby mi to wyjaśnić.
    Pozdrawiam
    Piotr Chomczyk

  • 2. Data: 2003-01-27 17:15:08
    Temat: Re: Mieszkanie, hipoteka itp.
    Od: "gabisa" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Chomczyk" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > poprzednik.
    >
    > W związku z tym kilka pytań:
    > 1. Czy w ogóle właściciel mieszkania może je sprzedać, nie posiadając

    Sprzedać może już następnego dnia od chwili nabycia. Nie musi być przy tym
    wpisany do księgi wieczystej. Nabywa się mieszkanie z chwilą podpisania aktu
    notarialnego. W Twoim przypadku są dwa wyjścia:
    1. Złożyć wniosek do Wydziału Ksiąg Wieczystych adresowany do
    przewodniczącego z prośbą o przyspieszenie dokonania wpisu obecnego
    właściciela i o wydanie wypisu z księgi wieczystej i spokojnie czekać lub
    2. Znalezienie notariusza, który spisze umowę na podstawie dostarczonych
    dokumentów, ale bez aktualnego wypisu z księgi wieczystej. Porządny
    notariusz sam ustali w odpowiednim sądzie kto jest właścicielem i czy
    hipoteka nie jest obciążona.

    > 2. Czy w taki przypadku jest sposób na takie zawarcie umowy
    > (przedwstępnej lub innej formy), żeby nie mieć problemów z prawem
    > własności ?

    Umowa przedwstępna nie przenosi prawa własności. Powstaje tylko roszczenie
    do jego przeniesienia. Umowę przedwstępną możesz ewentualnie zawrzeć celem
    "zablokowania" dla siebie oferty mieszkania i celem uzyskania czasu do
    wyjaśnienia wszelkich niejasności, np. do czasu uzyskania aktualnego wypisu
    z ksiąg wieczystych.

    > 3. Czy po zakupie mieszkania będę mógł rozpocząć procedurę wpisania mnie
    > jako właściciela do księgi wieczystej, czy muszę czekać aż zakończy się
    > poprzednia sprawa.

    Procedurę wpisania Ciebie do księgi wieczystej rozpocznie notariusz. To
    notariusz wysyła odpowiedni wniosek po podpisaniu umowy. Nie musi przy tym
    czekać aż zakończy się poprzednia sprawa. Wpis poprzedniego właściciela i
    Ciebie jako nowego właściciela może być dokonany tego samego dnia. Wpis
    prawa własności do księgi nie ma charakteru konstytutywnego, tzn. prawo
    własności nie powstaje z chwilą wpisu do księgi tylko z chwilą podpisania
    umowy.

    Pozdrawiam
    Gabi