  • 1. Data: 2007-06-22 11:20:23
    Temat: Nietypowa umowa najmu
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Najemca jest zdecydowany wynajmować mieszkanie przez co najmniej rok,
    a być może trochę dłużej. Zgadza się podpisać umowę na rok, jednak w
    momencie upłynięcia terminu takiej umowy mnie prawdopodobnie nie
    będzie w Polsce. Czy można skonstruować umowę tak, by mówiła, że
    najemca wynajmuje na rok, a po upływie roku może zakończyć najem lub
    dalej mieszkać na czas nieokreślony z miesięcznym terminem
    wypowiedzenia. Czy takie sformułowanie ma sens i będzie prawnie ważne.

    I drugie pytanie o pełnomocnika w powyższej i innych sprawach.
    Pewnie trzeba ustanowić notarialnie? Czy ktoś wie jakiego rzędu to
    koszt? Czy takie pełnomocnictwo ustanawia się do każdej konkretnej
    rzeczy osobno, czy można taką osobę upoważnić do
    występowania w moim i męża imieniu w każdej sprawie?

    I jeszcze, jakie są kary za złożenie PITu28 i PITu36 z
    wielomiesięcznym opóźnieniem?:)

    TIA
    Renata

  • 2. Data: 2007-06-22 13:07:41
    Temat: Re: Nietypowa umowa najmu
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 13:20, Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    wrote:
> [...]
    > dalej mieszkać na czas nieokreślony z miesięcznym terminem
    > wypowiedzenia. Czy takie sformułowanie ma sens i będzie prawnie ważne.

    O ile dobrze zrozumiałem powinno być:
    - strony zawierają umowę najmu lokalu na czas (oznaczony) 12 mięsięcy,
    - umowa, o ile żadna ze stron jej nie wypowie, ulega przedłużeniu na
    czas nieoznaczony.
    ale:
    KC art. 688. Jeżeli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony, a
    czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na
    trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.

> [...]
    > rzeczy osobno, czy można taką osobę upoważnić do
    > występowania w moim i męża imieniu w każdej sprawie?

    Pełnomocnictwo do zawarcia umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką
    ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Jeśli umowę najmu
    chcecie zawrzeć w formie pisemnej do udzielenia pełnomocnictwa
    wystarczy forma pisemna, jeśli w formie aktu notarialnego (nie trzeba,
    ale można) konieczne będzie pełnomocnictwo spisane w obecności
    (polskiego) notariusza.

    > I jeszcze, jakie są kary za złożenie PITu28 i PITu36 z
    > wielomiesięcznym opóźnieniem?:)

    W praktyce urzędy stosują art. 56 kodeksu karno-skarbowego:
    § 1. Podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu
    uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie,
    podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku
    zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek
    na uszczuplenie,
    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia
    wolności, albo obu tym karom łącznie.
    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej
    wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
    podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo
    ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie
    organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.
    (stawka nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego
    wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystukrotności)

    ale Ordynacja podatkowa:
    Art. 16a. Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
    skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy
    - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli
    skarbowej, korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem
    przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie
    wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną
    uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

    Niezależnie od tego odsetki za opóźnienie.

    Ale tu nie złożono deklaracji więc należałoby:
    - albo złożyć korektę (od nieistniejącej deklaracji) i wpłacić
    pieniądze z odsetkami powołując się na 16a. licząc, że US się nie
    zorientuje (moim zdaniem większa szansa bezkarności)
    - albo zgodnie z prawem wyrazić "czynny żal", wytłumaczyć się jakoś na
    piśmie składając deklarację, zapłacić od razu z odsetkami za zwłokę i
    zdać się na łaskę US, bo mają prawo (ale nie muszą) odpuścić.

    Żeby nie przestraszyć: jeśli się pochodzi dookoła takiej sprawy kończy
    się ona kilkuset złotową grzywną, a jeśli za powód niezłożenia
    deklaracji poda się zaginięcie dokumentów (przy przeprowadzce zostały
    w taksówce bagarzowej i nie dało się już jej znależć, a pomagający w
    przeprowadzce złożą na piśmie oświadczenia, że tak było), a czas
    opóźnienia zinterpretuje jako czas konieczny do ich odtworzenia, by
    ustalić wysokość podatku - może przejść całkiem bezkarnie.

  • 3. Data: 2007-06-22 14:06:50
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2007-06-22, Raack <r...@o...pl> wrote:

    > O ile dobrze zrozumiałem powinno być:
    > - strony zawierają umowę najmu lokalu na czas (oznaczony) 12 mięsięcy,
    > - umowa, o ile żadna ze stron jej nie wypowie, ulega przedłużeniu na
    > czas nieoznaczony.

    Tak ma być.

> [...]
    > czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na
    > trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.

    A w jakimś przypadku może być miesięczny okres wypowiedzenia?

> [...]
    > wystarczy forma pisemna, jeśli w formie aktu notarialnego (nie trzeba,
    > ale można) konieczne będzie pełnomocnictwo spisane w obecności

    Zwykła umowa pisemna.
    A co w przypadku, gdyby pełnomocnik miał za mnie wypełniać i składać
    PIT (z jego podpisem)? Co w przypadku innych spraw, które w tej chwili
    trudno mi przewidzieć, np. załatwianie czegoś w banku, w Stoeanie itp.
    w moim imieniu? Musi być notariusz, mogę sama napisać upoważnienie?
    Zbiorcze? Na każdą rzecz z osobna?

> [...]
    > podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku
    > zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek

    Tzn. nie dopisałam, że podatek byłby zapłacony, a nawet należałby się
    zwrot, jedynie same formularze nie byłyby złożone w terminie. Choć
    jeśli można to prosto rozwiązać pełnomocnikiem, to może nie będę
    kombinować:)

    Renata

  • 4. Data: 2007-06-22 18:19:01
    Od: Raack <r...@o...pl>

    > A w jakimś przypadku może być miesięczny okres wypowiedzenia?

    Nie. Umowa najmu na czas określony nie może przewidywać wypowiedzenia,
    na nieoznaczony minimun 3 miesiące.

> [...]
    > trudno mi przewidzieć, np. załatwianie czegoś w banku, w Stoeanie itp.
    > w moim imieniu? Musi być notariusz, mogę sama napisać upoważnienie?

    Podpis pod pitem z uwagi o oświadczenie o znajomości konsekwencjach
    karnych powinien być złożony przez podatnika, ale tak myślę, nie znam
    podstawy.
    Pełmocnikiem w sprawach podatkowych może być każda normalna osoba
    fizyczna. W razie wyjazdu za granicę na ponad 2 miesiące podatnik MUSI
    ustanowić pełnomocnika przynajmniej upoważnionego do odbioru pism.
    Pełnomocnictwo na piśmie.
    W innych sytuacjach obowiązują rozstrzygnięcia wewnętrzne. Banki,
    operatorzy telekomunikacyjny chcą aktów notarialnych... lub
    pełnomocnictwa ustanowionego przed ich pracownikiem. Jest różnie.

> [...]
    > zwrot, jedynie same formularze nie byłyby złożone w terminie. Choć
    > jeśli można to prosto rozwiązać pełnomocnikiem, to może nie będę

    Nie złożenie deklaracji to też wykroczenie. Raczej zauważą.

  • 5. Data: 2007-06-22 19:06:40
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Raack napisał(a):
    > Nie. Umowa najmu na czas określony nie może przewidywać wypowiedzenia,

    coś nowego...
    Kiedy zatrzymała się Twoja wiedza?

    KG

  • 6. Data: 2007-06-22 19:43:53
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    Raack wrote:

    > Nie. Umowa najmu na czas określony nie może przewidywać wypowiedzenia,

    Że co? Oczywiście, że może - jeżeli strony się tak umówią. (KC 763/3)

    --
    MiCHA

  • 7. Data: 2007-06-22 22:37:34
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 21:06, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > coś nowego...
    > Kiedy zatrzymała się Twoja wiedza?
    >
    > KG

    Trochę racji masz. Sprawa jest sporna. Zwykle prawnicy myślą, że
    jeżeli czas trwania najmu jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i
    najemca mogą wypowiedzieć najem w wypadkach określonych w umowie, a
    skoro swoboda zawierania umów, to wystarczy wpisać w umowę. Jednak sąd
    najwyższy uznał, że wypadek określony w umowie to nie ogólne
    określenie możliwości wypowiedzenia. Poza tym interes społeczny itd
    itp... Orzeczenie jest do tej pory aktualne i dotyczy jedynie lokali
    mieszkalnych. Można jednak spróbować możliwości wypowiedzenia "z
    ważnych przyczyn". Może przejść, jeśli będzie w umowie. Ale czujny
    lokator może twierdzić, że powód wypowiedzenia nie jest ważną
    przyczyną i czekać na rozstrzygnięcie sądu mieszkając...
    Dlatego nie chcę wpuszczać ludzi na minę.
    A dokładnie podstawa ewentualnego wypowiedzenia to ten z kc:
    Art. 673. § 3. Jeżeli czas trwania najmu jest oznaczony, zarówno
    wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem w wypadkach
    określonych w umowie.

    Kam jak coś wiesz to się popisz i poradź, bo o to chodzi, a nie
    ograniczasz się do luźnych zaprzeczeń.

  • 8. Data: 2007-06-22 23:22:23
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...
> [...]
    > dalej mieszkać na czas nieokreślony z miesięcznym terminem
    > wypowiedzenia. Czy takie sformułowanie ma sens i będzie prawnie ważne.

    A nie prościej napisać umowę na czas nieokreślony i zawrzeć klauzulę, że
    żadna ze stron nie może wypowiedzieć umowy w okresie 12 miesięcy?

    > I drugie pytanie o pełnomocnika w powyższej i innych sprawach.
    > Pewnie trzeba ustanowić notarialnie?

    Tak.

    > Czy ktoś wie jakiego rzędu to
    > koszt?

    Koło 150 zł zapewne teraz.

    > Czy takie pełnomocnictwo ustanawia się do każdej konkretnej
    > rzeczy osobno, czy można taką osobę upoważnić do
    > występowania w moim i męża imieniu w każdej sprawie?

    Nie da się napisać słów "w każdej sprawie", bo nie wiadomo jaki jest zakres
    tego pełnomocnictwa "w sprawie".
    Raczej te sprawy trzeba wymienić i okreslić jak daleko to pełnomocnictwo ma
    iść.

  • 9. Data: 2007-06-23 00:10:16
    Od: Raack <r...@o...pl>

    > A nie prościej napisać umowę na czas nieokreślony i zawrzeć klauzulę, że
    > żadna ze stron nie może wypowiedzieć umowy w okresie 12 miesięcy?

    No właśnie, tylko tam gdzieś chodziło, żeby okres wypowiedzenia był
    krótki.

  • 10. Data: 2007-06-23 04:17:25
    Od: u...@g...pl

    > Podpis pod pitem z uwagi o oświadczenie o znajomości konsekwencjach
    > karnych powinien być złożony przez podatnika, ale tak myślę, nie znam
    > podstawy.

    PITy można skłądać w ambasadzie/konsulacie.
    Poza tym każde złożone przed konsulem jest równoznaczne z
    oświadzczeniem przed notariuszem, czyli konsul to taki notariusz za
    granicą (tylko o prawie nie ma pojęcia).

    Usjwo