    From: Raack <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nietypowa umowa najmu
    Date: Fri, 22 Jun 2007 06:07:41 -0700

    On 22 Cze, 13:20, Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    wrote:
    > Najemca jest zdecydowany wynajmować mieszkanie przez co najmniej rok,
    > a być może trochę dłużej. Zgadza się podpisać umowę na rok, jednak w
    > momencie upłynięcia terminu takiej umowy mnie prawdopodobnie nie
    > będzie w Polsce. Czy można skonstruować umowę tak, by mówiła, że
    > najemca wynajmuje na rok, a po upływie roku może zakończyć najem lub
    > dalej mieszkać na czas nieokreślony z miesięcznym terminem
    > wypowiedzenia. Czy takie sformułowanie ma sens i będzie prawnie ważne.

    O ile dobrze zrozumiałem powinno być:
    - strony zawierają umowę najmu lokalu na czas (oznaczony) 12 mięsięcy,
    - umowa, o ile żadna ze stron jej nie wypowie, ulega przedłużeniu na
    czas nieoznaczony.
    ale:
    KC art. 688. Jeżeli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony, a
    czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na
    trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.

    > I drugie pytanie o pełnomocnika w powyższej i innych sprawach.
    > Pewnie trzeba ustanowić notarialnie? Czy ktoś wie jakiego rzędu to
    > koszt? Czy takie pełnomocnictwo ustanawia się do każdej konkretnej
    > rzeczy osobno, czy można taką osobę upoważnić do
    > występowania w moim i męża imieniu w każdej sprawie?

    Pełnomocnictwo do zawarcia umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką
    ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Jeśli umowę najmu
    chcecie zawrzeć w formie pisemnej do udzielenia pełnomocnictwa
    wystarczy forma pisemna, jeśli w formie aktu notarialnego (nie trzeba,
    ale można) konieczne będzie pełnomocnictwo spisane w obecności
    (polskiego) notariusza.

    > I jeszcze, jakie są kary za złożenie PITu28 i PITu36 z
    > wielomiesięcznym opóźnieniem?:)

    W praktyce urzędy stosują art. 56 kodeksu karno-skarbowego:
    § 1. Podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu
    uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie,
    podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku
    zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek
    na uszczuplenie,
    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia
    wolności, albo obu tym karom łącznie.
    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej
    wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
    podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo
    ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie
    organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.
    (stawka nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego
    wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystukrotności)

    ale Ordynacja podatkowa:
    Art. 16a. Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
    skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy
    - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli
    skarbowej, korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem
    przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie
    wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną
    uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

    Niezależnie od tego odsetki za opóźnienie.

    Ale tu nie złożono deklaracji więc należałoby:
    - albo złożyć korektę (od nieistniejącej deklaracji) i wpłacić
    pieniądze z odsetkami powołując się na 16a. licząc, że US się nie
    zorientuje (moim zdaniem większa szansa bezkarności)
    - albo zgodnie z prawem wyrazić "czynny żal", wytłumaczyć się jakoś na
    piśmie składając deklarację, zapłacić od razu z odsetkami za zwłokę i
    zdać się na łaskę US, bo mają prawo (ale nie muszą) odpuścić.

    Żeby nie przestraszyć: jeśli się pochodzi dookoła takiej sprawy kończy
    się ona kilkuset złotową grzywną, a jeśli za powód niezłożenia
    deklaracji poda się zaginięcie dokumentów (przy przeprowadzce zostały
    w taksówce bagarzowej i nie dało się już jej znależć, a pomagający w
    przeprowadzce złożą na piśmie oświadczenia, że tak było), a czas
    opóźnienia zinterpretuje jako czas konieczny do ich odtworzenia, by
    ustalić wysokość podatku - może przejść całkiem bezkarnie.