  • 1. Data: 2007-06-22 09:57:37
    Temat: Umowa przedwstępna kupna mieszkania bez obecności współwłasciciela
    Od: Robert <r...@r...pl>

    Witam,

    Zamierzam kupić mieszkanie, jednakże nieobecny jest współwłaściciel
    (mąż) mieszkania.

    Umowa będzie bez notariusza, czy można taką umowę przedwstępną sporządzić
    bez jego obecności i podpisu ?

    Oczywiście umowa ostateczna byłaby podpisana w jego obecności,
    jak wróci z morza :-)

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2007-06-22 11:20:55
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 11:57, Robert <r...@r...pl> wrote:
> [...]
    > bez jego obecności i podpisu ?
    >
    > Oczywiście umowa ostateczna byłaby podpisana w jego obecności,

    Wspólność małżeńska jest łączna i dlatego:
    KRO, art. 35. W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków
    nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również
    rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w
    razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w
    poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

  • 3. Data: 2007-06-22 11:24:06
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Robert porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > bez jego obecności i podpisu ?
    >
    > Oczywiście umowa ostateczna byłaby podpisana w jego obecności,

    Mozna. Ale jesli w miedzyczasie trafi sie klient, ktory da wiecej niz
    Ty, to maz wroci z morza i powie 'sorry, ja Wam nie obiecywalem ze
    sprzedam mieszkanie, wiec spadajcie na drzewo' - wtedy zona sprzeda Wam
    swoja 'czesc' mieszkania (jesli to jest mozliwe) - jesli na to nie
    pojdziecie, to stracicie zadatek (bo przeciez zona byla gotowa do
    sprzedania swojej czesci a ze Wam pol mieszkania nie potrzebne to juz
    nie jej problem).
    No i jest duze prawdopodobiebstwo ze bank odrzuci taka umowe
    przedwstepna (jesli decydujecie sie na kredyt).
    --
    badzio

  • 4. Data: 2007-06-22 11:25:54
    Od: Robert <r...@r...pl>

    Raack pisze:

> [...]
    > razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w
    > poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

    A jednak :-(

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,

    --
    Robert

  • 5. Data: 2007-06-22 12:32:47
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Raack napisał(a):
> [...]
    > razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w
    > poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

    a jaki ma to związek z pytaniem?

    KG

  • 6. Data: 2007-06-22 13:15:55
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 14:32, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > a jaki ma to związek z pytaniem?
    >
    > KG

    Małżonek nie może sam obiecać, że sprzeda coś co nie należy do niego.
    Mieszkanie należy ŁĄCZNIE do oby małżonków, a nie w części (np. po
    połowie) do każdego z nich. Nie można też sprzedać części
    współwłasności łącznej.

  • 7. Data: 2007-06-22 13:25:04
    Od: l...@i...eu

> [...]
    > nie jej problem).
    > No i jest duze prawdopodobiebstwo ze bank odrzuci taka umowe
    > przedwstepna (jesli decydujecie sie na kredyt).

    Pewnie, że można. Tylko ta umowa będzie nieważna.

  • 8. Data: 2007-06-22 15:54:05
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Raack napisał(a):
    > Małżonek nie może sam obiecać, że sprzeda coś co nie należy do niego.

    A dlaczego nie? Każdy może zawrzeć umowę sprzedaży w której zobowiąże
    się do sprzedania rzeczy nienależącej do niego.

    > Mieszkanie należy ŁĄCZNIE do oby małżonków, a nie w części (np. po
    > połowie) do każdego z nich. Nie można też sprzedać części
    > współwłasności łącznej.

    A kto powiedział że sprzedaje część? Sprzedaje wszystko, akurat odnośnie
    zbycia nieruchomości jest inny przepis (chyba art.37 kro) wymagający
    zgody współmałżonka, ale nie oznacza to że ma być stroną umowy. Zresztą
    mówimy zdaje się, że mówimy o umowie przedwstępnej, która przecież nie
    jest umową prowadzącą bezpośrednio do zbycia nieruchomości. Więc czy
    zgoda rzeczywiście jest wymagana?
    Natomiast inne, poza wymienionymi, rzeczy należące do majątku wspólnego
    bez problemu może zbywać jeden ze współmałżonków

    KG

  • 9. Data: 2007-06-22 15:55:06
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    l...@i...eu napisał(a):
    > Pewnie, że można. Tylko ta umowa będzie nieważna.

    Dlaczego?

    KG

  • 10. Data: 2007-06-22 18:01:31
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 17:55, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > Dlaczego?
    >
    > KG

    Facet ambicja Cię ponosi. Albo fantazja.
    Rozporządzenie majątkiem wspólnym przez jednego małżonka jest nieważne
    (bo czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście
    ustawy jest nieważna... 58 kc). Pomyśl jak jest z kredytem
    zaciągniętym bez zgody małżonka... Ta sama zasada tyle, że czynność
    nie zobowiązująca tylko obciązająca.
    Gdyby było tak jak myślisz to po co byłaby wspólnota małżeńska? Ona
    się zobowiązuje, nie może się wywiązać i płaci odszkodawanie... On
    zrobiony w balona, bo z czego ona płaci odszkodowanie?