  • 1. Data: 2003-01-19 03:24:41
    Temat: Niepłacący lokator a eksmisja
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    Witam

    Załóżmy sytuację, że lokator któremu wynajmuję mieszkanie nie płaci mi.
    Zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów po dwóch miesiącach zalegania
    mogę wysłać mu upomnienie, że mam zamiar rozwiązać umowę najmu.
    Jeśli dalej nie płaci, to miesiąc później (po 3 miesiącach zalegania)
    mogę zawrzeć z nim ugodę. Gdy w ugodzie nie życzę sobie miesięcznie
    więcej niż spłata miesięcznego czynszu+bieżący, to ugoda jest ważna bez
    względu na zdanie lokatora. Gdy przez dwa miesiące nie wywiązuje się z
    jej postanowień, to...
    No właśnie, to co?

    1. Co jeśli po miesiącu od zawarcia ugody zaczyna spłacać? W ugodzie
    zawiera siępewnie jakiś zwrot "należności powstałe w okresie od...
    do...". A pierwszy miesiąc po zawarciu ugody nie płacił.
    2. Jeśli nie płacił dwa miesiące po zawarciu ugody, to rozumiem, że
    umowa może zostać wypowiedziana (rozwiązana czy jak ją tam zwał w
    żargonie prawniczym ;-) )?
    3. W jaki sposób usunąć takiego lokatora? Czy muszę mieć nakaz sądowy?
    Czy może wezwać policję i powiedzieć, że taka osoba przebywa w moim
    lokalu bez tytułu prawnego?
    4. Czy jeżeli w umowie jest klauzula zabraniająca podnajmu, a lokator
    mieszka z kimś to mogę to wykorzystać jako powód rozwiązania umowy? Jak
    udowodnić (tak, aby w razie czego sąd nie miał wątpliwości) fakt
    zamieszkiwania przez tego kogoś, jeśli ta osoba nie jest tam zameldowana
    w żaden sposób?
    5. Czy wszelkie powiadomienia i inne pisma kierowane do lokatora mają
    moc prawną jeśli wysyłam je poleconym za potwierdzeniem odbioru? Czy
    powinienem mieć świadka, który przeczyta pismo i będzie obserwował
    dokładnie proces nadawania listu żeby lokator później nie mógł się
    wyprzeć otrzymania listu o takiej a nie innej treści? Dodam, że nie ma
    możliwości osobistego załatwienia sprawy, telefon nie jest odbierany, a
    jeśli już jest, to tylko słyszę, że pieniądze już wpłacone.
    6. Czy jeśli w umowie nie ma specjalnego punktu na ten temat to mogę się
    domagać odsetek od kwoty która mi się należy?

    chester

  • 2. Data: 2003-01-19 09:43:13
    Temat: Re: Niepłacący lokator a eksmisja
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | 2. Jeśli nie płacił dwa miesiące po zawarciu ugody, to rozumiem, że
    | umowa może zostać wypowiedziana (rozwiązana czy jak ją tam zwał w

    Ma być wypowiedziana przez Ciebie. Piszesz do gościa pismo oświadczając, że
    z powodu nieopłacenia czynszu wypowiadasz mu umowę.

    | 3. W jaki sposób usunąć takiego lokatora? Czy muszę mieć nakaz sądowy?
    | Czy może wezwać policję i powiedzieć, że taka osoba przebywa w moim
    | lokalu bez tytułu prawnego?

    Policja jest od ścigania przestępców, a nie od wyrzucania z mieszkań.
    Teoretycznie powinieneś wystąpić do sądu o nakaz eksmisji i przyjść z
    komornikiem.
    W praktyce można zastosować jednak wybieg. Jak gościowi wypowiesz już
    mieszkanie, a on będzie zalegał z zapłatą czynszu, to możesz na poczet tych
    zaległości zastosować zastaw na wniesionych do lokalu przedmiotach. W
    praktyce realizuje się go w ten sposób, że najlepiej wyczekaj, jak w tym
    mieszkaniu nie będzie nikogo (po co bójka). Weź na świadka kogoś, zresztą
    jak wówczas zadzwonisz na 997, to i radiowóz pewnie podjedzie i napiszą
    notatkę. Wymieniasz zamki w mieszkaniu i na drzwiach umieszczasz informację,
    że w związku z zaległościami czynszowymi zastosowałeś zastaw na rzeczach
    wniesionych do lokalu i lokal zamknąłeś. Nie jest to może całkiem zgodne z
    wszelkimi przepisami, ale wbrew im też nie jest, bo żaden przepis mi znany
    nie normuje sposobu realizacji tego zastawu. A przy okazji pozbywasz się
    niechcianego gościa. Jak rozwali drzwi, to będzie włamanie i będzie go
    ścigała Policja. Tylko pamiętaj o tej informacji na drzwiach, bo powie, że
    myślał, że się zepsuł zamek.

> [...]
    | udowodnić (tak, aby w razie czego sąd nie miał wątpliwości) fakt
    | zamieszkiwania przez tego kogoś, jeśli ta osoba nie jest tam zameldowana

    To, że gość z kimś mieszka nie oznacza wcale, że to podnajmuje. Podnajem, to
    byłoby wówczas, gdyby z nim zawarł umowę, tamten mu płaciła itd. Tego pewnie
    nie udowodnisz, więc to ślepa uliczka. Przecież, jak wynajmuje od kogoś
    mieszkanie, to mogę w nim spać na przykład z moją dziewczyną. Z punku
    widzenia prawa jest to dla mnie osoba obca, ale łóżka jej nie podnajmuję.

> [...]
    | możliwości osobistego załatwienia sprawy, telefon nie jest odbierany, a
    | jeśli już jest, to tylko słyszę, że pieniądze już wpłacone.

    Za bardzo komplikujesz. Ty trzymasz kopie swoich pism. Jak gość twierdzi, że
    otrzymywał co innego, to niech pokaże to co coś i to z Twoim podpisem.

    | 6. Czy jeśli w umowie nie ma specjalnego punktu na ten temat to mogę się
    | domagać odsetek od kwoty która mi się należy?

    Oczywiście. Na ogólnych zasadach obliczasz odsetki ustawowe od każdego
    czynszu osobno licząc od daty wymagalności. Pamiętaj, że jak gość płaci
    cokolwiek, to w pierwszej kolejności zaliczasz to właśnie na owe odsetki
    wymagalne w dniu zapłaty.Dopiero później spłaca kwotę główną. Natomiast on
    ma prawo wyznaczenia, za który czynsz chce zapłacić. Więc może na przykład
    oświadczyć, że przyniesione przez niego pieniążki są za luty, a za styczeń
    wcale nie musi być zapłacone. Będziesz miał w stosunku do niego roszczenie o
    zapłatę za styczeń z odsetkami, ale luty ma uregulowany.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 3. Data: 2003-01-19 22:27:46
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    Zainteresowała mnie twoja wypowiedź:

> [...]
    > wcale nie musi być zapłacone. Będziesz miał w stosunku do niego roszczenie
    > zapłatę za styczeń z odsetkami, ale luty ma uregulowany.

    Gdzie mogę znaleźć przepis mówiący, iż gość pisze czy mówi, za co płaci a
    mnie nie wolno tego zaksięgować za najdawniejsze należności?
    Należności czynszowe przedawniają się chyba po upływie roku. Gdy jest
    styczeń 03, gość zalega od stycznia 02 z czynszem to ta należność zaraz się
    przedawni. A on np.na przelewie pisze, że wpłaca za grudzień 02. Dlaczego
    nie mogę tego zaliczyć jako należność za styczeń 02?

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 4. Data: 2003-01-20 03:19:30
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiewióra" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przedawni. A on np.na przelewie pisze, że wpłaca za grudzień 02. Dlaczego
    > nie mogę tego zaliczyć jako należność za styczeń 02?

    Witam,
    Kodeks Cywilny - Art. 451
    § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce
    zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel może
    przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne
    oraz na zalegające świadczenia główne.

    § 2. Jeżeli dłużnik nie wskazał, który z kilku długów chce zaspokoić, a
    przyjął
    pokwitowanie, w którym wierzyciel zaliczył otrzymane świadczenie na poczet
    jednego z tych długów, dłużnik nie może już żądać zaliczenia na poczet
    innego
    długu.

    § 3. W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie
    zalicza
    się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest kilka długów
    wymagalnych - na poczet najdawniej wymagalnego.

    Z §1 wynika, że wierzyciel ma jednak wpływ na kolejność zaliczania
    wpłacanych
    należności. Wynika to z faktu, że tak naprawdę dług jest tylko jeden a nie
    tyle, ile
    niezapłaconych opłat miesięcznych. Te zaległe opłaty, powiększają tylko
    wysokość
    istniejącego długu, a nie tworzą długów nowych - ponieważ podstawowy tytuł
    jest
    ten sam.
    Poza tym, tego rodzaju zobowiązania przedawniają się po 3 latach.
    Pozdrawiam, Joker

  • 5. Data: 2003-01-20 04:44:15
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Ma być wypowiedziana przez Ciebie. Piszesz do gościa pismo oświadczając, że
    > z powodu nieopłacenia czynszu wypowiadasz mu umowę.
    Ale kiedy piszę? W ustawie jest mowa, że po dwumiesięcznej zaległości.
    Tzn. Jeśli miał zapłacić 10.12.2002, to dopiero 10.02.2003 mijają dwa
    miesiące i żeby nie dać się zagiąć muszę pismo wysłać 10.02.2003 (i od
    tego dnia liczyć. Dobrze myślę?

    > Policja jest od ścigania przestępców, a nie od wyrzucania z mieszkań.
    > Teoretycznie powinieneś wystąpić do sądu o nakaz eksmisji i przyjść z
    > komornikiem.
    A sąd wyda taki nakaz? Chodzi mi o praktykę. Czy nie należy się
    lokatorowi (załóżmy, że spełnia wymogi) lokal zastępczy?
    Lokator nie jest zameldowany na stałe, ma (miał?) meldunek gdzie
    indziej. Czy to gwarantuje mi, że w razie czego sąd go w majestacie
    prawa wyeksmituje?
    Dodam, że nie wyrażałem osobnej zgody na meldunek, ale chyba można się
    na podstawie umowy najmu zameldować na czas określony (?)
    Nie mam aktualnie fizycznej możliwości sprawdzenia ewentualnego
    zameldowania lokatora (600 km, sesja egz.)
    Ile czasu się na taki nakaz czeka? To sprawa z "automatu" więc może jest
    jakiś przyspieszony tryb orzekania w takich przypadkach?

> [...]
    > nie normuje sposobu realizacji tego zastawu. A przy okazji pozbywasz się
    Wredny sposób ;-) Ale niepłacenie jeszcze wredniejsze :-(
    Jak rozumiem po tych 5 miesiącach niepłacenia umowa może być
    wypowiedziana i lokator traci tytuł prawny do mieszkania. Na pewno nikt
    mnie o włamanie nie posądzi? Nie uśmiecha mi się spędzanie nocy na koszt
    państwa z takiego powodu. Czy należy zawiadomić policję o zamiarze wejścia?
    No dobra, załóżmy, ze tak zrobię. Co mam wówczas zrobić rzeczami
    lokatora? Sprzedać? Czekać aż zapłaci? Chciałbym mieszkanie wynająć
    następnemu lokatorowi, a z gratami poprzedniego nikt na to nie pójdzie ;-) .

    > Za bardzo komplikujesz. Ty trzymasz kopie swoich pism. Jak gość twierdzi, że
    > otrzymywał co innego, to niech pokaże to co coś i to z Twoim podpisem.

    I takie coś ma moc prawną? Wynika z tego, że jak w odwrotnej sytuacji
    np. zgubię lub zniszczę (oczywiście niechcący) pismo od kogoś, to można
    mi wmówić dowolną jego treść?

    > Oczywiście. Na ogólnych zasadach obliczasz odsetki ustawowe od każdego
    > czynszu osobno licząc od daty wymagalności.
    A gdzie mogę poczytać o tym jak naliczać takie odsetki?
    Może jakiś automat jest w necie (typu: podaj kwotę i datę wymagalności)?

    Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi - sprawa jest dla mnie dość istotna :-)))

    chester

  • 6. Data: 2003-01-20 04:49:17
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Kodeks Cywilny - Art. 451
    [...]

> [...]
    > jest ten sam. Poza tym, tego rodzaju zobowiązania przedawniają się po 3 latach.
    Wybacz, ale nie zrozumiałem powyższego akapitu...
    To jak to jest? Jeden dług to nie ma wpływu na zaliczanie wpłaconych
    pieniędzy na konkretny fragment należności.
    Mi się *wydaje* , że lokator nie ma nic do gadania i pieniążki idą
    najpierw na odsetki, potem na należność główną. W końcu jest to jeden
    dług, tylko jego części mają różne daty wymagalności (różne odsetki).
    A może się mylę?

    chester

  • 7. Data: 2003-01-20 11:25:48
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:b0fuqm$l6b$1@news.gazeta.pl...
> [...]
    > najpierw na odsetki, potem na należność główną. W końcu jest to jeden
    > dług, tylko jego części mają różne daty wymagalności (różne odsetki).

    Rozumiesz podobnie jak ja, więc o co chodzi ?
    Joker

  • 8. Data: 2003-01-20 20:25:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | Tzn. Jeśli miał zapłacić 10.12.2002, to dopiero 10.02.2003 mijają dwa
    | miesiące i żeby nie dać się zagiąć muszę pismo wysłać 10.02.2003 (i od

    Pismo wysyłasz 11.02.2003 roku, bo termin mija o północy (chyba że to sobota
    lub niedziela, to wysyłasz we wtorek)

> [...]
    | Lokator nie jest zameldowany na stałe, ma (miał?) meldunek gdzie
    | indziej. Czy to gwarantuje mi, że w razie czego sąd go w majestacie

    Dawno nie miałem takiego problemu. Nie wiem.

> [...]
    | Ile czasu się na taki nakaz czeka? To sprawa z "automatu" więc może jest
    | jakiś przyspieszony tryb orzekania w takich przypadkach?

    No na pewno kilka miesięcy, więc raczej nie jest to polecane rozwiązanie.

> [...]
    | lokatora? Sprzedać? Czekać aż zapłaci? Chciałbym mieszkanie wynająć
    | następnemu lokatorowi, a z gratami poprzedniego nikt na to nie pójdzie ;-)
    .

    Z rzeczami nic nie możesz zrobić. Najlepiej pozostawić je w tym mieszkaniu
    nieruszane. Tylko zamknąć mieszkanie.

    | I takie coś ma moc prawną? Wynika z tego, że jak w odwrotnej sytuacji
    | np. zgubię lub zniszczę (oczywiście niechcący) pismo od kogoś, to można
    | mi wmówić dowolną jego treść?

    Obowiązek udowodnienia spoczywa na stronie dowodzącej. Dla tego lepiej nie
    niszczyć i nie gubić.

    | A gdzie mogę poczytać o tym jak naliczać takie odsetki?
    | Może jakiś automat jest w necie (typu: podaj kwotę i datę wymagalności)?

    16% rocznie. Podziel przez 365 dni i w EXEL-u zrób sobie arkusz naliczający
    codziennie odsetki za dzień (tylko ich nie kapitalizuj). Podsumuj odsetki i
    już masz. Po co program. Zresztą mam taki program napisany w DELPHI mojego
    autorstwa. Jak chcesz prześlę Ci go na priv.

  • 9. Data: 2003-01-20 22:10:06
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Joker" <_...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Poza tym, tego rodzaju zobowiązania przedawniają się po 3 latach.

    Opłata miesięczna składa się z czynszu i opłat za media /woda,śmieci/ . Czy
    wszystko przedawnia się po 3 latach?

    I skoro wszystko tworzy jeden dług to dlaczego w zeszłym roku wypełniałam
    wnioski do sądu o tzw."nakazówkę" w stosunku do jednego najemcy i musiałam
    osobno wystąpić z wnioskiem o dług z każdego miesiąca?

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 10. Data: 2003-01-20 22:22:00
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    W piątek będziemy robić komisyjne wejście do lokalu to napiszę, jak to
    wyglądało. Policja oczywiście powiedziała, że nie będzie uczestniczyć,
    sąsiedzi nie są zainteresowani.
    Dla nas największy problem stanowi zabezpieczenie ruchomości w tym lokalu.
    Od prawnika wiem jak ciekawie przebiegają sprawy w sądzie, gdy najemca sądzi
    właściciela lokalu o to, że ukradł mu drogocenne przedmioty. My bierzemy
    aparat foto, kamerę, kilku świadków "z łapanki" i naszego prawnika. Kilka
    godzin zajmie nam spisywanie protokołu z tego, co w lokalu zastaliśmy
    /garnek emaliowany 20cm poobijany, taboret bez jednej nogi, slipy męskie
    mało używane............/. Mam nadzieję, że lokator się nie zjawi i nie
    będzie utrudniał albo nie przyjedzie z TVP.
    A swoją drogą: po co ci lokatorzy płacą? Sami, bez zgody właściciela mogą
    się zameldować, wyeksmitować ich właściwie nie można, bo gmina nie ma lokali
    zastępczych, zaległości czynszowych najczęściej nie ma z czego ściągnąć
    pomimo wyroku sądowego. Komornicy za czynności chcą niebotyczne sumy... To
    jest taka nasza polska paranoja.
    W piątek napiszę, jak było.

    Pozdrawiam

    Wiewióra