    From: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Niepłacący lokator a eksmisja
    Date: Sun, 19 Jan 2003 04:24:41 +0100

    Witam

    Załóżmy sytuację, że lokator któremu wynajmuję mieszkanie nie płaci mi.
    Zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów po dwóch miesiącach zalegania
    mogę wysłać mu upomnienie, że mam zamiar rozwiązać umowę najmu.
    Jeśli dalej nie płaci, to miesiąc później (po 3 miesiącach zalegania)
    mogę zawrzeć z nim ugodę. Gdy w ugodzie nie życzę sobie miesięcznie
    więcej niż spłata miesięcznego czynszu+bieżący, to ugoda jest ważna bez
    względu na zdanie lokatora. Gdy przez dwa miesiące nie wywiązuje się z
    jej postanowień, to...
    No właśnie, to co?

    1. Co jeśli po miesiącu od zawarcia ugody zaczyna spłacać? W ugodzie
    zawiera siępewnie jakiś zwrot "należności powstałe w okresie od...
    do...". A pierwszy miesiąc po zawarciu ugody nie płacił.
    2. Jeśli nie płacił dwa miesiące po zawarciu ugody, to rozumiem, że
    umowa może zostać wypowiedziana (rozwiązana czy jak ją tam zwał w
    żargonie prawniczym ;-) )?
    3. W jaki sposób usunąć takiego lokatora? Czy muszę mieć nakaz sądowy?
    Czy może wezwać policję i powiedzieć, że taka osoba przebywa w moim
    lokalu bez tytułu prawnego?
    4. Czy jeżeli w umowie jest klauzula zabraniająca podnajmu, a lokator
    mieszka z kimś to mogę to wykorzystać jako powód rozwiązania umowy? Jak
    udowodnić (tak, aby w razie czego sąd nie miał wątpliwości) fakt
    zamieszkiwania przez tego kogoś, jeśli ta osoba nie jest tam zameldowana
    w żaden sposób?
    5. Czy wszelkie powiadomienia i inne pisma kierowane do lokatora mają
    moc prawną jeśli wysyłam je poleconym za potwierdzeniem odbioru? Czy
    powinienem mieć świadka, który przeczyta pismo i będzie obserwował
    dokładnie proces nadawania listu żeby lokator później nie mógł się
    wyprzeć otrzymania listu o takiej a nie innej treści? Dodam, że nie ma
    możliwości osobistego załatwienia sprawy, telefon nie jest odbierany, a
    jeśli już jest, to tylko słyszę, że pieniądze już wpłacone.
    6. Czy jeśli w umowie nie ma specjalnego punktu na ten temat to mogę się
    domagać odsetek od kwoty która mi się należy?

    chester