  • 1. Data: 2003-01-19 10:01:30
    Temat: reklamacja na tel komorkowy
    Od: "Marek." <m...@w...pl>

    W piatek kupilem tel komorkowy w promocji.Bateria byla pusta.
    Po naladowaniu w sobote okazalo sie ze tel ma wade /brak
    mozliwosci wylacenia wibracji/. Sprzedawca odmowil wymiany.
    Przyjal tel celem sprawdzenia przez serwis.
    1. Czy postepowanie sprzedawcy bylo prawidlowe?
    2. Czy sprzedawca ma obowiazek wymienic tel na nowy ?
    3. Moje uprawnienia w w/wym sytuacji i ew. podstawa prawna.

    Z gory dziekuje i pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2003-01-19 18:39:27
    Temat: Re: reklamacja na tel komorkowy
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Marek." napisa_(a):
> [...]
    > 2. Czy sprzedawca ma obowiazek wymienic tel na nowy ?
    > 3. Moje uprawnienia w w/wym sytuacji i ew. podstawa prawna.

    Ustawa o sprzedaży konsumenckiej albo kodeks cywilny - zależy po co
    kupowałeś telefon. Na twoim miejscu starałbym się nie być konsumentem ;)
    Tak czy inaczej nie daj odsyłać od sprzedawcy, odpowiada on (ale może
    sprawdzać telefon w serwisie). Chyba że masz w miarę rozsądną gwarancję.

    KG

  • 3. Data: 2003-01-19 19:48:28
    Od: "Marek." <m...@w...pl>

    > Ustawa o sprzedaży konsumenckiej albo kodeks cywilny -
    > zależy po co kupowałeś telefon.

    w promocji do dzwonienia

    >Na twoim miejscu starałbym się nie być konsumentem ;)

    nie rozumiem

    > Chyba że masz w miarę rozsądną gwarancję.

    Co to jest rozsadna gwarancja ?
    Co z rekojmia ?

  • 4. Data: 2003-01-19 20:24:28
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Marek." napisa_(a):

    > nie rozumiem

    Bo kodeks cywilny (rękojmia) jest korzystniejszy. Jeśli kupiłeś telefon
    do użytku prywatnego, jako konsument, to Twoje prawa reguluje ustawa o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. z 2002 roku, nr
    141 poz.1176).
    Na jej podstawie sprzedawca odpowida za "niezgodność towaru z umową".
    Art.8 przyznaje Ci prawo do żądania wymiany lub naprawy (to Twój wybór,
    powinieneś go sprecyzować, najlepiej na piśmie, sprzedawca nie może go
    podjąć za Ciebie), ale... Jeśli wymiana jest "niemożliwa lub wymagałaby
    nadmiernych kosztów" (nie pytaj co to jest, tego nikt nie wie ;) ) może
    naprawiać. Nie ma terminów na załatwienie reklamacji, jedyny wymóg to
    udzielenie odpowiedzi w terminie 14 dni - jeśli tego nie zrobi uznał
    reklamację. A naprawiać może długo... Dopiero jeśli nie będzie mógł
    tego zrobić w "odpowiednim czasie" (znowu nie pytaj, to zależy od..np.
    "rodzaju towaru i celu nabycia") możesz odstąpić od umowy i żądać zwrotu
    pieniędzy.

    > Co to jest rozsadna gwarancja ?

    Np. taka, która nie przewiduje w nieskończoność napraw i nie pozostawia
    wyboru sposobu załatwienia sprawy gwarantowi, określa czas naprawy.

    > Co z rekojmia ?

    Nie obowiązuje w sprzedaży konsumenckiej (czyli przedsiębiorca - osoba
    fizyczna, która kupiła w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub
    gospodarczą) co do rzeczy kupionych po 1 stycznia 2003.

    KG

  • 5. Data: 2003-01-19 22:08:52
    Od: "Marek." <m...@w...pl>

> [...]

    > fizyczna, która kupiła w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub
    > gospodarczą) co do rzeczy kupionych po 1 stycznia 2003.

    kupilem jako osoba prowadzaca dzialnosc gospodarcza

  • 6. Data: 2003-01-19 22:48:52
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Marek." napisa_(a):
    > kupilem jako osoba prowadzaca dzialnosc gospodarcza

    No to powinieneś mieć prawo do wymiany - art.561 kodeksu cywilnego.
    Ale... między przedsiębiorcami rękojmia może być dowolnie kształtowana
    (rozszerzona, ograniczona lub w ogóle wyłączona), więc wczytaj się w
    umowę (+jakieś regulaminy itp.). Jeśli nic w niej nie będzie na ten
    temat, to kodeks cywilny.

    KG

  • 7. Data: 2003-01-20 14:42:13
    Od: "Marek." <m...@w...pl>

> [...]
    > (rozszerzona, ograniczona lub w ogóle wyłączona), więc wczytaj się w
    > umowę (+jakieś regulaminy itp.). Jeśli nic w niej nie będzie na ten

    Dzieki
    Pozdr

  • 8. Data: 2003-01-22 22:28:37
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl>

    Użytkownik "Marek." <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Dzieki
    > Pozdr

    Jest tylko drobna subtelna różnica telefonu w promocji się nie kupuje. Kupić
    to często znaczy zapłacić 1000 złotych więcej, więc nie jest to zwykła umowa
    kupna-sprzedaży bo jest on tylko dodatkiem do umowy o świadczenie ... itd.
    ale nie przejmujcie się mną bo się nie znam tylko tak sobie piszę bo mi
    przyszło do głowy że nie tak prosto. Ale gdyby sprzedawca uznał reklamację i
    powiedział to zwrócę panu pieniądze ( np.1 zł ) to umowa podpisana by nie
    była ważna ? Można jeszcze żądać obniżenia ceny ( np. 99% od tej złotówki )
    Oczywiście żartowałem nie jestem złośliwy.

  • 9. Data: 2003-01-23 00:59:11
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b0n6p6$atb$1@szmaragd.futuro.pl>, Andrzej i B. wrote:
> [...]
    > powiedział to zwrócę panu pieniądze ( np.1 zł ) to umowa podpisana by nie

    MZ nie. MZ wymiana telefonu w takiej umowie to de facto "naprawa". Towarem
    jest tu telefon+usługa, a nie sam telefon.

    > była ważna ? Można jeszcze żądać obniżenia ceny ( np. 99% od tej złotówki )
    > Oczywiście żartowałem nie jestem złośliwy.

    Umowa to całość. Jeśli się odstępuje w tym konkretnym przypadku od umowy
    to MZ sprzedawca powinien zwrócić tę złotówkę ale też i pozostałę p.
    umowy tracą ważność, więc i ów zwyczajowy 2-letni cyrograf. Wtedy bilans
    się chyba zgadza.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2003-01-24 09:46:31
    Od: "Olgierd" <r...@p...uni.wroc.pl>

> [...]
    umowa
    > kupna-sprzedaży bo jest on tylko dodatkiem do umowy o świadczenie ...

    A na jakiej podstawie twierdzisz, że nie jest to umowa sprzedaży telefonu?
    Że tak nie jest tam napisane? Więc z jakiego tytułu prawnego mój telefon
    leży w mojej kieszeni??? Mam go w dzierżawie? ;))
    Nie ma czegoś takiego jak "dodatek" do umowy o świadczenie, zresztą zobacz
    sobie pr. telekomunikacyjne.
    Nigdzie nie jest powiedziane, że sprzedaż jest tylko wówczas gdy coś
    kosztuje >1000 PLN, nikt nie może nikomu zabronić sprzedaży rzeczy za 1 PLN.
    Nawet jeśli w umowie nie ma słowa o "sprzedaży" to nie oznacza, że nie
    doszło do PRZENIESIENIA WŁASNOŚCI. Mój telefon jest MOJĄ WŁASNOŚCIĄ,
    ponieważ go KUPIŁEM.

    Pozdrawiam,

    Olgierd