    From: "Joker" <_...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niepłacący lokator a eksmisja
    Date: Mon, 20 Jan 2003 03:19:30 GMT

    Użytkownik "Wiewióra" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b0f8jq$338$1@szmaragd.futuro.pl...
    > Gdzie mogę znaleźć przepis mówiący, iż gość pisze czy mówi, za co płaci a
    > mnie nie wolno tego zaksięgować za najdawniejsze należności?
    > Należności czynszowe przedawniają się chyba po upływie roku. Gdy jest
    > styczeń 03, gość zalega od stycznia 02 z czynszem to ta należność zaraz
    się
    > przedawni. A on np.na przelewie pisze, że wpłaca za grudzień 02. Dlaczego
    > nie mogę tego zaliczyć jako należność za styczeń 02?
    > Pozdrawiam
    > Wiewióra

    Witam,
    Kodeks Cywilny - Art. 451
    § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce
    zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel może
    przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne
    oraz na zalegające świadczenia główne.

    § 2. Jeżeli dłużnik nie wskazał, który z kilku długów chce zaspokoić, a
    przyjął
    pokwitowanie, w którym wierzyciel zaliczył otrzymane świadczenie na poczet
    jednego z tych długów, dłużnik nie może już żądać zaliczenia na poczet
    innego
    długu.

    § 3. W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie
    zalicza
    się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest kilka długów
    wymagalnych - na poczet najdawniej wymagalnego.

    Z §1 wynika, że wierzyciel ma jednak wpływ na kolejność zaliczania
    wpłacanych
    należności. Wynika to z faktu, że tak naprawdę dług jest tylko jeden a nie
    tyle, ile
    niezapłaconych opłat miesięcznych. Te zaległe opłaty, powiększają tylko
    wysokość
    istniejącego długu, a nie tworzą długów nowych - ponieważ podstawowy tytuł
    jest
    ten sam.
    Poza tym, tego rodzaju zobowiązania przedawniają się po 3 latach.
    Pozdrawiam, Joker