  • 161. Data: 2008-04-09 11:46:16
    Temat: Re: Nieobecnosc nieusprawiedliwiona ucznia
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 9 Apr 2008 10:49:09 +0200, LM napisał(a)
    w:<news:fti02b$itt$1@mx1.internetia.pl>:

> [...]
    > ja wychowuję dziecko, ja za niego odpowiadam i ja mam w związku z tym
    > określone prawa i obowiązki. Ja, ja, ja..

    > Oczywiście - jak każda prośba. Nawet się to parę razy zdarzyło. W takim
    > przypadku składam skargę na nauczyciela do dyrektora, ew. w dalszej
    > kolejności do kuratora. Piszę ewentualnie, bo jeszcze się nie zdarzyło (a
    > było to z racji przeprowadzek kilka różnych szkół), żeby dyrektor nie
    > przyznał mi racje i nie załatwił tej sprawy, zwykle przy tej okazji (już z
    > jego własnej inicjatywy) przywołując nauczyciela do pionu. :-P

    Dobry dyrektor, porządnej wychowawczo szkoły nigdy nie chodzi na pasku
    rodziców. Dobry dyrektor przyznaje rodzicowi rację tylko wtedy, gdy tę
    rację rodzic ma. Dobry dyrektor potrafi postawić do pionu złego rodzica.
    Dobry dyrektor staje po stronie swojego nauczyciela, gdy rodzic nie ma
    racji. Kwestionując uprawnienie nauczycieli do oceny, czy nieobecność
    ucznia w szkole można uznać za usprawiedliwioną, czy też nie, ewidentnie
    nie masz racji.

    Jestem również zdania, że rozpowszechniając tak nachalnie ten swój brak
    racji, sprawiasz, że wielu nauczycieli jest w stanie ci uwierzyć;
    nauczyciel nie musi znać się na prawie. Pośrednio przyczyniasz się tym
    samym do coraz większej, często bezczelnej i zuchwałej absencji uczniów, bo
    nauczyciele traktowani tak, jak ty ich zdajesz się traktować, najczęściej
    nie podejmą walki, bo nie za walkę z rodzicami im płacą. Nauczyciele wolą
    się wycofać, reagują zobojętnieniem na wszelkie problemy wychowawcze. Stąd
    już tylko krok do szkoły bezradnej, która rzekomo "nic nie może zrobić".

    Zmaganiom ze zjawiskiem szkoły bezradnej poświęciłem osiem lat swojego
    życia, więc dokładnie wiem, o czym piszę. Rodziców, którzy wypowiadają się
    o nauczycielach tym tonem, co ty na tej grupie, z porządnej szkoły trzeba
    gonić, gdzie pieprz rośnie. Nauczyciel nie ma być guwernerem, któremu
    "płacisz i wymagasz", i nie powinien ci pozwolić traktować się w ten
    sposób.

    > A i owszem - po czym powinien zgłosić fakt unikania przez ucznia obowązku
    > szkolnego.

    Obowiązek nauki kończy się wraz z osiągnięciem pełnoletności, a obowiązek
    szkolny na ogół jeszcze wcześniej. Wchodząc w dyskusje na tematy prawne,
    powinieneś prezentować jakąś minimalną kompetencję.

    > Póki to ja płacę nauczycielowi za uczenie mojego dziecka

    Tobie się tylko wydaje, że płacisz nauczycielom (z podatków) za uczenie
    twojego dziecka. Przyjmując nawet na chwilę tę kabotyńską retorykę, płaciMY
    za osiąganie wobec uczniÓW (nie twojego pojedynczego dziecka) celów
    ustawowych, do których należy walka z nieuzasadnionymi przez beztroskich
    rodzicami twojego pokroju, lekceważących zbędną w ich mniemaniu konieczność
    uczęszczania na wszystkie lekcje i z byle powodu piszących swoim dzieciom
    kłamliwe tzw. "usprawiedliwienia".

    Ja z kolei po to płacę podatki, aby nauczyciel te rodzicielskie kłamstwa
    weryfikował, bo w twoich dzieciach chcę mieć mądrych i dobrze wychowanych
    sąsiadów, a nie głupich i zdemoralizowanych.

    I czyje podatki lepsze, moje czy twoje, hm?

    > jego pensja idzie z moich podatków), to co najwyżej ja go mogę za twarz
    > i trzymać któreko, a on mi co najwyżej może na pędzel.

    Mrożek powiadał: Żyjemy w epoce buraka, a z burakiem nikt jeszcze nigdy nie
    wygrał. Mam nadzieję, że Mrożek się mylił.

    > Jakoś jeszcze się w piątej z kolei szkole taki nie znalazł - i to nie są
    > szkoły na zadupiu, lecz w dużych miastach.

    Bo szkoły w dużych miastach są gorsze, dla mnie to żadna nowość, obserwuję
    to zjawisko od środka. W małej społeczności byś tak głupio nie pofikał.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 162. Data: 2008-04-09 11:59:15
    Od: Szerr <n...@p...pl>

> [...]

    > ja wychowuję dziecko, ja za niego odpowiadam i ja mam w związku z tym
    > określone prawa i obowiązki. Ja, ja, ja..

    Garść cytatów:

    "Samo zestawienie kompetencji do wychowania, jakie ma zarówno władza
    szkolna (szkoła), jak i władza rodzicielska (rodzice), jest już pytaniem
    prawnym o zakresy tych uprawnień, ich rozgraniczenie oraz o zakresy
    współdziałania szkoły i domu. (...) Władztwa te - rodziców i szkoły - mając
    *równorzędną* *ustawową* podstawę prawną (podkr. moje), ustawiają się wobec
    siebie na zasadach pewnej autonomii i niezależności, ale nie wbrew prawu.
    Prawnie również się nie wyłączają. Ma to takie na przykład znaczenie, że
    uczeń, pozostając w klasie (w szkole) pod władztwem zakładowym,
    jednocześnie i przez cały czas jest pod władzą rodzicielską.(...)"

    "(...)celowościowo i funkcjonalnie te układy podwójnego władztwa w
    wychowaniu rzutują na siebie, zazębiając się, w ramach zasady jednolitości
    zarówno wychowania, jak i porządku prawnego.(...)"

    "(...)przepisami prawnymi mogą być regulowane pewne obowiązki i
    odpowiedzialność rodziców, również w sferze stosunków prawa szkolnego. Tak
    jest z obowiązkami rodziców i prawnych przedstawicieli dziecka na przykład
    z tytułu realizacji obowiązku szkolnego(...); z kolei zadaniem władz
    szkolnych jest wytyczyć w przepisach wykonawczych te obowiązki i czynności,
    jakie rodzice powinni podjąć dla zapewnienia uczęszczania dziecka do szkoły
    i sumiennego jego udziału w nauce szkolnej. To daje już uzasadnienie dla
    postawienia tezy: rodzice z tytułu ich władzy rodzicielskiej mogą mieć
    również administracyjno-prawne, przez władzę szkolną konkretyzowane
    obowiązki. Ustawia to te władze szkolne w pozycji swoistej kontroli wobec
    wykonywania pewnych obowiązków władzy rodzicielskiej(...)."

    "Organom szkoły i zakładu wychowawczego(...)przysługuje(...) pewien
    specjalny rodzaj władzy (uprawnień) wobec korzystających z działalności
    szkoły czy zakładu(...) Uprawnienia te nazywa się władztwem zakładowym.
    Jest ono konsekwencją prawnego uregulowania stosunku użytkownika zakładu
    wobec zakładu i jego organów. To uregulowanie stosunków użytkownika z
    zakładem staje się dla szkoły (i innych zakładów oświatowych) jej
    charakterystyczną prawną formą działania. W tych ramach mieści się również
    całość tzw. władztwa pedagogicznego szkoły i nauczyciela wobec ucznia."

    "(...)można wyróżnić w ramach zakładowych stosunków prawnych również sferę
    władztwa pedagogicznego. Obejmuje ono cały zakres autorytatywnej i prawnie
    wiążącej działalności organów oraz pracowników zakładu rozwijanej wobec
    uczniów i wychowanków, a wynikających z samej istoty procesów wychowywania
    i nauczania i procesami tymi motywowanej. Znajdą się w tych ramach wszelkie
    tzw. wychowawcze i dydaktyczne polecenia, które przecież też mają swe
    prawne odniesienia, odbywają się w ramach porządku prawnego i realizują
    prawne zadania szkoły. Ujawnia się zatem możliwość ich oceny również w
    kryteriach legalności, choć przed wszystkim są one czytelne w granicach
    pedagogicznie pojętej celowości działania.(...)"

    "Z przepisów o zakresach działania i kompetencji wynika dla organu i urzędu
    pewna ich gestia organizacyjna, inicjatywy i aktywności. Ponieważ i ta cala
    sfera działania ma swe odniesienia prawne (w jej podstawach prawnych, w
    ocenach legalności), można mówić o władztwie organizatorskim organów i
    urzędów administracji oświatowej jako o ich odrębnej prawnej formie
    działania. Obejmie ona bardzo różnorodne czynności i funkcje tej
    administracji, np. rozwijanie oświatowej działalności organizatorskiej,
    doskonalenie kadr pedagogicznych, organizowanie współdziałania z komitetami
    rodzicielskimi, organizacjami młodzieżowymi itd. To wszystko stanowi
    przecież realizację prawnych zadań tej administracji i będzie podejmowane w
    różnorodnych formach prawnych: w działaniach władczych i niewładczych,
    czynnościach prawnych i faktycznych, nakazach, umowach i pouczeniach,
    zawsze jednak w granicach realizacji prawa (secundum et non contra legem)."
    (J. Homplewicz, Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe; niektóre z
    powyższych cytatów przywoływane w komentarzu Pilicha do ustawy o systemie
    oświaty)

> [...]

    twojego dziecka. Przyjmując nawet na chwilę tę kabotyńską retorykę, płaciMY
    za osiąganie wobec uczniÓW (nie twojego pojedynczego dziecka) celów
    ustawowych, do których należy walka z nieuzasadnioną absencją uczniów
    aprobowaną przez beztroskich rodziców twojego pokroju, lekceważących zbędną

  • 163. Data: 2008-04-09 22:17:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fti02b$itt$1@mx1.internetia.pl LM <l...@g...pl>
    pisze:

    > Wówczas honorowane jest zwolnienie od KAŻDEGO lekarza, nie tylko od
    > specjalisty. To chyba oczywiste.
    Każdego??? Skąd, to zwykła bzdura. Niby dlaczego? - oczywiście pytam o
    podstawę prawną.
    Zacznij trochę myśleć co piszesz, bo uczniowie i rodzice zaczną przedstawiać
    zwolnienia nawet od lekarza weterynarii i żądać honorowania.

    > Jeśli na zaświadczeniu jest napisane, że należy ucznia zwolnić z
    > wszystkich lekcji, to należy to zrobić - bo nauczyciel nie jest
    > merytorycznie przygotowany do rozstrząsania tego wątku, a możę się
    > okazać, że dla tego typu złamania niewskazane jest np. długotrwałe
    > siedzenie, w tym także na lekcji matematyki.
    Nie wyobrażam sobie rozsądnego nauczyciela podważającego _medyczne_ podstawy
    stwierdzenia przez lekarza niezdolności ucznia do czegośtam (nawet jeśli
    nauczyciel przy okazji sam lekarz).
    Swoją drogą na zaświadczeniu nie powinno być IMO podanego schorzenia.
    No chyba, że pojedziemy po bandzie i uczeń przyniesie nam w podskokach
    zaświadczenie, że nie może ćwiczyć bo miał amputację obu kończyn. ;)))
    Natomiast nauczyciel może zakwestionować wiarygodność dokumentu (z różnych
    względów). I odmówić na jego podstawie usprawiedliwienia. Można tu, dla
    zbliżenia stanowisk, użyć innego określenia - wstrzymać decyzję o
    usprawiedliwieniu lub odmowie do czasu wyjaśnienia sprawy i wszcząć
    odpowiednie postępowanie wyjaśniające.

    > To nie są fobie - to jest postrzeganie różnicy...
    Wg mnie to fobia. Nie zajmuję się polityką i nie widzę potrzeby mieszania
    jej do działalności dydaktyczno-wychowawczej.

    > Tylko niektórzy nie zauważają, że zmieniają się czasy, realia, prawa i
    > obowiązki...

    Na pewno jesteś święcie przekonany, że ty to wszystko zauważyłeś.
    Wiedz jednak, że to zdanie nie musi być przez wszystkich podzielane.
    Właściwie, to przez nikogo nie musi...

    > Jeżeli bufonadą jest przyznawanie się do tego, ze jestem rodzicem i z
    > tego tytułu mam okreśone prawa, to tak - jestem bufonem.
    Dobrze wiesz (cholera! - a może jednak nie?) o co mi chodzi.

    > Ja spłodziłem dziecko,
    No, w każdym razie takie masz przekonanie... ;)

    > ja wychowuję dziecko,
    W każdym razie usiłujesz, mam nadzieję...

    > ja za niego odpowiadam i ja mam w
    > związku z tym określone prawa i obowiązki.
    Fakt.

    > Bardzo bym się zdziwił, a on jeszcze bardziej.
    Szkoda, że nie ma szansy abyś trafił na mnie. Faktycznie byś się zdziwił,
    gwarantowane.

    > Oczywiście - jak każda prośba. Nawet się to parę razy zdarzyło. W takim
    > przypadku składam skargę na nauczyciela do dyrektora, ew. w dalszej
    > kolejności do kuratora.
    No i o to chodzi. Nauczyciel nie decyduje ostatecznie. Rodzic/uczeń ma
    możliwości odwoławcze, istnieje scieżka postępowania. Ale o tym już też
    pisałem przecież.

> [...]
    > z jego własnej inicjatywy) przywołując nauczyciela do pionu. :-P
    > Żeby było jasne - nigdy nie robiłem awantur - zawsze tylko grzecznie i
    Znam bardzo różne przypadki.
    Czasem faktycznie rodzic ma rację.
    Czasem jest tak tak, że dyrektorzyna (jakość kadry kierowniczej polskiej
    oświaty jest ogónie rzecz biorąc tragiczna, żenująca, sprawdź sobie) po
    prostu popełnia błędy z głupoty, niewiedzy, przekonania o własnej
    nieomylności. I ratuje się z nich kosztem podwładnego.
    Z kolei belfry - jak już pisałem - to w masie swej tchórze i konformiści, co
    jest oczywistym efektem wieloletniej negatywnej selekcji do zawodu.
    (Przyznać jednak należy, że merytorycznie są generalnie całkiem dobrzy i
    świadczą usługi edukacyjne o jakości potężnie przewyższającej cenę, jaką za
    nie otrzymują.)
    Ale znam i inne przykłady. Dyrektor z nauczycielem zastanawiając się co
    zrobić z pieniącym się w pretensjach rodzicem-debilem łagodzą sprawę dla
    dobra ucznia. Aby mu nie szkodzić, ma już wystarczjąco trudno mając rodzica
    idiotę, nie warto mnożyć konfliktu.
    I takiemu baranowi odgrywa się potem scenkę, żeby już poszedł.
    Dla _normalnego_ nauczyciela dobro i przyszłość ucznia są najważniejsze w
    takich sytuacjach. Nawet za te obraźliwe pieniądze.

    > Ale dzieci, nie rodziców. Nauczyciela, który podważa autorytet rodziców,
    > szanująca się szkoła wywala na zbity pysk.
    Najpierw musi być co podważać.
    Szanująca się szkoła realizuje program swój dydaktyczno-wychowawczy.
    W razie potrzeby interweniuje także za pomocą posiadanych środków w
    środowisko rodzinne ucznia.
    Gówniany rodzic dostaje czasem, na co zasłużył, choć często zbyt rzadko.

    > Bo właśnie to jest skrajnie niewychowawcze.
    Kolejny raz generalizujesz i kolejny raz popełniasz ten sam błąd braku
    szerszych horyzontów myślenia.
    Czy ty jesteś pewien, że umiesz wychowywać?
    Rodzic ma _prawo_ do wychowywania swoich dzieci i to jest jego gwarantowane
    prawo. Nic natomiast nie gwarantuje, że on to umie robić. I w ogóle to prawo
    nie jest mu dane bezwarunkowo, może yc ograniczone a także odebrane.
    Nauczyciel ma do wychowywania fachowe przygotowanie, co jest warunkiem sine
    qua non aby w ogóle był nauczycielem. A ty co masz?
    A jeśli nic nie masz, to jakim prawem chciałbyś kwestionować kwalifikacje i
    decyzje osoby posiadającej wiedzę tobie obcą?
    Zdaje się, że protestowałeś przeciwko (po prawdzie przez ciebie samego
    wyimaginowanemu) prawu do kwestionowania przez nauczyciela orzeczenia
    lekarskiego.

    > Nota bene - rozsądny rodzic takoż (poza absolutnie skrajnymi przypadkami)
    > nie podważa autorytetu nauczyciela i takie sprawy załatwia dyskretnie.
    Pytanie - co to jest autorytet? Licencja na nieomylność?

    > A i owszem
    i znowu w bagnie absurdu... no to podstawę prawną poproszę.

    > - po czym powinien zgłosić fakt unikania przez ucznia obowązku szkolnego.
    Co?! Za jedną czy nawet kilka nieobecności??

    > Pozornie - tylko Ci się tak wydaje.
    Czytam, co piszesz, choć nie mogę powiedzieć, że czerpię z tych treści jakąś
    nieznaną mi przedtem wiedzę. Zdecydowanie pozostanę przy swoim zdaniu.

    > Tak. Nie znalazłem tam zapisu że nauczyciel ma prawo kwestionować
    > usprawiedliwienie rodziców.
    Twój problem i błąd polega na tym, że oczekujesz aby przepisy prawne
    określały dokładnie każdą sytuację i dawały jednoznaczną receptę na każdą z
    nich.
    Jest to dowodem kompletnej nieznajomości materii, na temat której się
    wypowiadasz i którą nieporadnie usiłujesz się posługiwać.
    Tak się po prostu nie da, naprawdę.
    Czy wyobrażasz sobie, że przepis określi limity stron wypracowania które
    nauczyciel może zadać uczniom, od ilu decybeli on na nich krzyczy, czy wolno
    mu nakazać uczniowi odpowiadanie przy tablicy itp.?
    Obowiązkiem nauczyciela jest dokonywanie oceny stanu wiedzy i postępów
    ucznia. Oczywiście można na wiele sposobów. Ale jest kwestia klasyfikacji.
    Zgodnie z rozporządzeniem uczeń może nie zostać sklasyfikowany jeśli jego
    nieobecności przekroczyły 50% czasu przeznaczonego na zajęcia z danego
    przedmiotu.
    (To także może budzić wątpliwości, bo czy przyjście na lekcję 10 min. przed
    jej końcem to spóźnienie czy nieobecność? Prawo nie określa.).
    Przyczyna jest jasna - z powodu tylu nieobecności nauczyciel może uznać
    (tak, tak - po prostu uznać), iż nie podstaw do dokonania oceny. Jednak
    jeśli są to nieobecności usprawiedliwione, to egzamin klasyfikacyjny należy
    się uczniowi jak psu zupa, zaś jeśli nie - to musi o niego prosić.
    To nauczyciel decyduje, czy mimo 50% absensji ma podstawę do oceny, czy nie.
    W większości przypadków to on również jest egzaminatorem. Oczywistym jest
    więc (przynajmniej dla mnie), że to on decyduje o usprawiedliwieniu
    nieobecności. prawo to, nie uwalnia go rzecz jasna od odpowiedzialności za
    błąd w tej materii, o czym już rozmawialiśmy.
    Jeśli się dobrze wczytasz w to rozporządzenie to zauważysz tam jeszcze
    jeden, kolosalny absurd związany z klasyfikacją 50% nieobecności na
    usprawiedliwione i nieusprawiedliwione.
    Sprawdź się - znajdź go i daj znać, jeśli ci się uda albo będzie ci się tak
    zdawało.

    > Tobie się epoki pomyliły. Póki to ja płacę nauczycielowi za uczenie
    > mojego dziecka (a tak jest nawe w szkole publicznej, bo jego pensja
    > idzie z moich podatków), to co najwyżej ja go mogę za twarz i trzymać
    > któreko, a on mi co najwyżej może na pędzel.
    Już cię pouczałem, że możesz sobie najwyżej podrygiwać.
    Przede wszystkim posyłając swoją mniej czy bardziej udaną progeniturę do
    szkoły niefinansowanej z budżetu nie płacisz nauczycielowi, tylko
    instytucji.
    Szkole tzw. państwowej (budżetowej) w ogóle bezpośrednio nie płacisz, bo
    bulisz haracz w postaci podatku, z którego kasa idzie na szkoły zawsze wg
    decyzji dysponenta (państwa), nawet jeśli podatnik nie dopuścił się wcale
    rozrodu, czy rozmnożył się jak nornica. Co więcej możesz korzystać z
    dobrodziejstwa oświaty dla siebie czy swoich produktów nawet będąc
    bezrobotnym rencistą, który nigdy nie pracował i mając nadmiar wolnego czasu
    produkował potomstwo.
    Wówczas JA zrzucam się na ich kształcenie (a nikt mnie o zdanie nie pyta)
    podatkami.
    Nazywa się to solidaryzm społeczny i ogólnie nie jest to zła idea (wiesz kto
    ją wymyślił?).
    Wszystko to powinieneś łatwo zrozumieć.
    Nauczycielowi płaci pensję pracodawca.
    Ktokolwiek by nim był.
    Koniec, kropka.
    Zawsze możesz być niezadowolony ze świadczonej ci usługi.

    > Jakoś jeszcze się w piątej z kolei szkole taki nie znalazł - i to nie są
    > szkoły na zadupiu, lecz w dużych miastach. I jeszcze raz powtórzę -
    > NIGDY nie robiłem awantur - zawsze rozmawiałem grzecznie, aczkolwiek
    > stanowczo - jedynie przedstawiając swoje argumenty. Więc nie ustępowali
    > przed siłą, tylko przed rozsądkiem.
    No wiesz, jakbyś rozmawiał niegrzecznie to mógłbyś po prostu wylecieć za
    drzwi. Nie ma obowiązku tolerowania impertynencji i chamstwa.
    Niemniej - wybacz, ale czytając w tym wątku to, w co zapewne również ten
    swój "rozsądek" angażowałeś myślę, że przyczyny ustępowania mogły być często
    inne.
    Pisałem ci, że nauczyciele (i dyrektorzy, są to wszak w większości
    nauczyciele) to tchórze i konformiści.
    Powinieneś trafić na nauczyciela, któremu wisi kalafiorem ewentualność
    konfliktu, zadrażnień z dyrekcją czy ogranem prowadzącym l/lub nadzorującym,
    nauczycielem który ma porządny zawód zapewniający przyzwoite stabilne środki
    utrzymania i który wie, że belferka jest dla niego w gruncie rzeczy
    uprzejmością dla uczniów i rodziców, działalnością hobbystyczną i
    charytatywną.
    Przydałoby ci się takie doświadczenie.

    --
    Jotte

  • 164. Data: 2008-04-10 06:23:11
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 10 Apr 2008 00:17:44 +0200, Jotte napisał(a)
    w:<news:ftjfa6$3tb$1@news.dialog.net.pl>:

> [...]
    > utrzymania i który wie, że belferka jest dla niego w gruncie rzeczy
    > uprzejmością dla uczniów i rodziców, działalnością hobbystyczną i

    Zupełnie się z tym zgadzam.

    Dodam jeszcze, że skoro posyłam dziecko do konkretnej szkoły, przed oblicze
    konkretnego nauczyciela, to oznacza, że w mojej ocenie osoba ta ma większą
    ode mnie wiedzę i doświadczenie i *proszę*, żeby to przekazała mojemu
    dziecku. Taka sytuacja wręcz implikuje szacunek i duży kredyt zaufania -
    czym jesteśmy, ja i moje dziecko - zobowiązani tego nauczyciela od razu na
    wejściu obdarzyć.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 165. Data: 2008-04-10 06:31:33
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 08 Apr 2008 11:56:40 -0500, witek napisał(a)
    w:<news:ftg849$aj2$1@inews.gazeta.pl>:

    > Wina rodzica jest wóczas jeżeli unika posyłania dziecka do szkoły lub
    > nie interesuje się faktem, że dziecko do szkoły nie chodzi. Koniec kropka.
    > Pod unikanie posyłania dziecka do szkoły/ nieinteresowanie się podpada
    > usprawiedliwanie wszystkiego jak leci. Z tym, że co rodzic
    > usprawiedliwił jest usprawiedliwione i nauczycielowi nic do tego.

    Przyznam, że twój tok myślenia zaczyna mnie powoli fascynować. Weźmy takie
    bańki mydlane: bez celu, bez sensu, ale człowiek się gapi, bo zjawisko
    niecodzienne.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 166. Data: 2008-04-10 07:05:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szerr wrote:

    > Przyznam, że twój tok myślenia zaczyna mnie powoli fascynować. Weźmy takie
    > bańki mydlane: bez celu, bez sensu, ale człowiek się gapi, bo zjawisko
    > niecodzienne.

    znowu nie na temat.

  • 167. Data: 2008-04-10 07:07:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szerr wrote:

> [...]
    > czym jesteśmy, ja i moje dziecko - zobowiązani tego nauczyciela od razu na

    a ty w ogóle masz wybór kto będzie twoje dziecko uczył?
    Zwykły totolotek. Jak się dyrektorowi plan ułoży taki nauczyciel będzie
    dziecko uczył. Często gęsto największy osioł, którego nigdzie indziej do
    pracy się nie nadawał, więc poszedł do szkoły.
    Głowa w chmurach.

  • 168. Data: 2008-04-10 07:32:53
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 10 Apr 2008 02:07:47 -0500, witek napisał(a)
    w:<news:ftkec3$6ig$2@inews.gazeta.pl>:

    > a ty w ogóle masz wybór kto będzie twoje dziecko uczył?

    Tak, dysponuję pewnymi mechanizmami. Poczynając od skargi na nauczyciela,
    jeżeli traci ten kredyt zaufania, jakim go na początku musimy obdarzyć, po
    zmianę szkoły, jeżeli osoba ta robi coś, z czym zupełnie nie jestem się w
    stanie pogodzić.
    Ale w następnej szkole moje dziecko ma obowiązek znów podejść do każdego
    nauczyciela z szacunkiem i udzielić mu na początek ogromnego kredytu
    zaufania. Nauczyciel to jest mistrz, do którego posyłam swoje dziecko po
    naukę. Mistrz może popełniać błędy, ma prawo nie być chodzącą
    doskonałością, ale uczniowi nigdy nie wolno zapominać o swojej roli ucznia.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 169. Data: 2008-04-10 07:34:10
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 10 Apr 2008 02:05:09 -0500, witek napisał(a)
    w:<news:ftke75$6ig$1@inews.gazeta.pl>:

    > znowu nie na temat.

    Brakło lepszej riposty? ;-)

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 170. Data: 2008-04-10 09:38:47
    Od: "LM" <l...@g...pl>

> [...]
    > Zacznij trochę myśleć co piszesz, bo uczniowie i rodzice zaczną
    > przedstawiać zwolnienia nawet od lekarza weterynarii i żądać honorowania.

    Mówiąc "lekarza", miałem na myśli lekarza medycyny - to chyba oczywiste. Tak
    jak jest dla mnie oczywiste, że potrafisz odróżnić jego kompetencje od
    lekarza weterynerii.
    Więc jaki sens miało pisać to co wyżej? Bo ładnie brzmiało? ;-)

    > Nie wyobrażam sobie rozsądnego nauczyciela podważającego _medyczne_
    > podstawy stwierdzenia przez lekarza niezdolności ucznia do czegośtam
    > (nawet jeśli nauczyciel przy okazji sam lekarz).

    No i tutaj jesteśmy w domu. O to właśnie mi chodziło.

    > Swoją drogą na zaświadczeniu nie powinno być IMO podanego schorzenia.

    To prawda - ja nie mówiłem, że ma być, pokazywałem tylko, że nawet gdyby
    było i wydawało się baaardzo dziwne, to nic z tego nie wynika.

> [...]
    > zbliżenia stanowisk, użyć innego określenia - wstrzymać decyzję o
    > usprawiedliwieniu lub odmowie do czasu wyjaśnienia sprawy i wszcząć

    A z tym się jak najbardziej zgadzam.

    > Wg mnie to fobia. Nie zajmuję się polityką i nie widzę potrzeby mieszania
    > jej do działalności dydaktyczno-wychowawczej.

    Ależ ona sama się miesza - polityka wpływa na prawo i obyczaje, a prawo i
    obyczaje na taką działalność. I nie lekceważył bym obyczajów, bo dla
    wychowania mają one ogromne znaczenie.

    > Na pewno jesteś święcie przekonany, że ty to wszystko zauważyłeś.
    > Wiedz jednak, że to zdanie nie musi być przez wszystkich podzielane.
    > Właściwie, to przez nikogo nie musi...

    No - jeśi zmieniają się prawa i obowiązki, to nie jestem taki pewien. Bo w
    sferze obyczajowej - zapewne nie musi, choć nie wyobrażam sobie, jak mógłby
    pracować skutecznie nauczyciel będący w konflikcie ze wszystkimi, czy choćby
    ze znaczną liczbą rodziców.

    > Dobrze wiesz (cholera! - a może jednak nie?) o co mi chodzi.

    > No, w każdym razie takie masz przekonanie... ;)

    Mam pewność :-)

    > W każdym razie usiłujesz, mam nadzieję...

    Wychowuję - co do tego czy skutecznie, to nie mnie ostatecznie oceniać.
    Życie zweryfikuje...

    > Fakt.

    > Szkoda, że nie ma szansy abyś trafił na mnie. Faktycznie byś się zdziwił,
    > gwarantowane.

    Nie sądzę. Jak zauważyłem - opornie bo opornie, ale jednak przyjmujesz
    logiczne argumenty, chcesz rozmawiać i dążysz do kompromisów. To by
    wystarczyło żebyśmy się dogadali ;-)

    > No i o to chodzi. Nauczyciel nie decyduje ostatecznie. Rodzic/uczeń ma
    > możliwości odwoławcze, istnieje scieżka postępowania. Ale o tym już też
    > pisałem przecież.

    I przez symetrię - analogiczne możliwości ma nauczyciel, który może
    wstrzymać (wstrzymać <> odrzucić) usprawiedliwienie i wdrożyć procedury
    wyjaśniające. Nie odmawiam mu tego prawa. Odmawiam mu jedynie prawa
    odrzucenia usprawiedliwienia na podstawie własnego widzimisię BEZ wdrożenia
    tych procedur. To wszystko. Może dlatego mimo dość stanowczego podejścia do
    tego tematu praktycznie nigdy nie miałem na tym tle poważniejszych
    konfliktów ze szkołami.

> [...]
    > (Przyznać jednak należy, że merytorycznie są generalnie całkiem dobrzy i
    > świadczą usługi edukacyjne o jakości potężnie przewyższającej cenę, jaką

    Wiesz - z tym akurat bywa różnie, baaaardzo różnie. Jak to w życiu - są
    nauczyciele genialni, są średni i są debilni. Zgodnie z krzywą Gaussa -
    najwięcej jest średnich.
    Piszę to mając doświadczenia:
    - jako były nauczyciel
    - jako rodzic dziecka uczącego się w szkole
    - jako syn wieloletniej nauczycielki i osoba mająca w najbliższej rodzinie
    kilku praktykujących nauczycieli na różnych poziomach - od podstawówki do
    wyższej uczelni

> [...]
    > rodzica idiotę, nie warto mnożyć konfliktu.
    > I takiemu baranowi odgrywa się potem scenkę, żeby już poszedł.

    Pewnie i tak się zdarza. Mam nadzieję że to nie osobista wycieczka ;-)

    > Dla _normalnego_ nauczyciela dobro i przyszłość ucznia są najważniejsze w
    > takich sytuacjach. Nawet za te obraźliwe pieniądze.

    Niestety - AŻ tak normalnych nauczycieli to jest BARDZO niewielu. :-(
    Ale zdarzają się - to fakt.

> [...]
    > środowisko rodzinne ucznia.
    > Gówniany rodzic dostaje czasem, na co zasłużył, choć często zbyt rzadko.

    Mówię o podważaniu autorytetu, nie - tolerowaniu patologii. To chyba
    oczywiste, choć granice są płynne.

> [...]
    > ogóle to prawo nie jest mu dane bezwarunkowo, może yc ograniczone a także

    Tak - ale w ściśle określonych przypadkach i w ściśle określonym trybie. To
    bywa zresztą nagminnie nadużywane w wielu pseudodemokratycznych krajach.
    Śledzę od dawna dość mocno relację państwo-rodzice - włos się jeży na
    głowie - i to przede wszystkim od tego co wyczynia państwo.

    > Nauczyciel ma do wychowywania fachowe przygotowanie, co jest warunkiem
    > sine qua non aby w ogóle był nauczycielem. A ty co masz?

    Akurat ja osobiście mam przygotowanie takie samo, bo kończyłem m.in. studia
    nauczycielskie. Na uczelni uważanej za jedną z lepszych w kraju, bo na UW.
    Ale nie o to chodzi, bo rozumiem że mówimy o statystycznym rodzicu.
    Więc - teoretycznie masz sporo racji, a w praktyce można dostać zajadów ze
    śmiechu jak się słyszy o fachowym przygotowaniu nauczyciela w zakresie
    wychowania. Zapewniam Cię -patrząc na swój przykład, przykład paru
    nauczycieli w rodzinie i paru znajomych - że przeciętne studia ni cholery
    nie dają przygotowania jeśli chodzi o proces wychowania. A znajmomi
    nauczyciele kończyli studia na bardzo różnych uczelniach, w różnych miastach
    i w różnym czasie - więc jest to mała, ale zróżnicowana próbka.

    > A jeśli nic nie masz, to jakim prawem chciałbyś kwestionować kwalifikacje
    > i decyzje osoby posiadającej wiedzę tobie obcą?

    Bardzo rzadko kwestionuję decyzje wychowawcze nauczycieli, a jeśli już, to
    staram się to robić (poza naprawdę skrajnymi przypadkami) tak, aby w oczach
    dziecka nie zakwestionować autorytetu nauczyciela. Jeśli już muszę coś
    jawnie krytykować, to jeśli to tylko możliwe - zawsze krytykuję konkrety
    (działania, poglądy), a nie osobę. Ale z drugiej strony - czy można nie
    zareagować, kiedy nauczyciel próbuje uczyć moje dziecko ewidentnych głupot.
    Mówimy tu o wiedzy, nie poglądach - np. forsuje ewidentnie złe rozwiązanie
    problemu matematycznego, albo przekazuje wiedzę dawno nieaktualną, bo się
    nie douczył.

    > Zdaje się, że protestowałeś przeciwko (po prawdzie przez ciebie samego
    > wyimaginowanemu) prawu do kwestionowania przez nauczyciela orzeczenia
    > lekarskiego.

    Ale tutaj zupełnie nie o tym mówiliśmy - czym innym są kwalifikacje
    merytoryczne nauczyciela, a czym innym jego prawo do podważania autorytetu
    rodziców.

    > Pytanie - co to jest autorytet? Licencja na nieomylność?

    Nie. To np. powaga, szacunek, prestiż.

    > i znowu w bagnie absurdu... no to podstawę prawną poproszę.

    Jak powiedziałeś wielokrotnie, przepisy prawa aż tak precyzyjnie wszystkiego
    nie regulują. Pozostaje w wielu przypadkach interpretacja, przy czym można
    domniemywać, że interpretacja głoszona np. przez MEN jest bardziej
    wiarygodna, niż interpretacja głoszona przez szarego nauczyciela, choć
    formalnie nie stanowi źródła prawa. Zgodzisz się ze mną?

    Jeśli tak - to podawałem w jednym z wcześniejszych mejli sygnatury
    konkretnych pism MEN-u, którzy zalecali honorowanie usprawiedliwień
    wystawionych przez pełnoletnich uczniów - co jest logiczne bo mają oni
    zdolność do czynności prawnych.
    Akurat stwiedzenie "tak bo tak" nie jest może najszczęśliwsze, ale co
    powiesz na usprawiedliwienie typu "nie byłem z powodu ważnych spraw
    osobistych, których nie mogę ujawnić" ? Nie masz prawa domagać się ich
    ujawnienia i nie masz podstaw kwestionować braku zasadności.

    /.../
> [...]
    > nauczyciel może zadać uczniom, od ilu decybeli on na nich krzyczy, czy
    > wolno mu nakazać uczniowi odpowiadanie przy tablicy itp.?

    W socjalizmie wszystko jest możliwe. Ale sensu to oczywiście większego nie
    m. Co nie znaczy że może w tych sprawach panować całkowita dowolność. Często
    regulowana jest (np. w statutach szkoły) maksymalna ilość sprawdzianów w
    tygodniu, sprawa zadawania prac domowych na weekendy, święta, ferie, są
    dosyć precyzyjne kryteria klasyfikacyjne i kryteria na podstawie których
    wystawia się ocenę semestralną czy roczną.

> [...]
    > Zgodnie z rozporządzeniem uczeń może nie zostać sklasyfikowany jeśli jego
    > nieobecności przekroczyły 50% czasu przeznaczonego na zajęcia z danego

    I tu sprawa jest jsna. Zauważ - że nie ma tutaj rozróżnienia na nieobecności
    usprawiedliwione i nieusprawiedliwione - co sugeruje że ważna jest
    nieobecność, a nie jej przyczyna. A tak naprawdę istotna jest tu ewentualna
    NIEMOŻNOŚĆ rzetelnego oceny stanu wiedzy z powodu braku kontaktu z uczniem.
    Dlatego jest to możliwość, nie nakaz. Jeśli nauczyciel uważa że pomimo tych
    nieobecności może tę wiedzę ocenić - to ma prawo to zrobić nawet widząc
    ucznia na jednych zajęciach w semestrze, jeśli uważa że nie może - to ma
    prawo go nie oceniać. Uznaniowy próg 50% to jest tak naprawdę tylko poprawka
    na lenistwo i debilizm niektórych nauczycieli, którzy mogli by np. ucznia
    nie pytać przez cały rok, a potem powiedzieć że nie mają podstaw do
    sklasyfikowania.

> [...]
    > jeśli są to nieobecności usprawiedliwione, to egzamin klasyfikacyjny
    > należy się uczniowi jak psu zupa, zaś jeśli nie - to musi o niego prosić.

    To fakt, ale to tylko świadczy o tym, że faktycznie ma znaczenie
    rozróżnianie tych nieobecności, natomiast nadal nic nie mówi o tym, w jakim
    trybie się je usprawiedliwia.

    > To nauczyciel decyduje, czy mimo 50% absensji ma podstawę do oceny, czy
    > nie.

    Oczywiście.

> [...]
    > nieobecności. prawo to, nie uwalnia go rzecz jasna od odpowiedzialności za
    > błąd w tej materii, o czym już rozmawialiśmy.

    OK - tego nie kwestionuję. Zdaje się że mimo wszystko mówimy niemal o tym
    samym, różnimy się rozłożeniem akcentów.
    Nie ma wątpliwości, że to nauczyciel ewidencjonuje nieobecności i
    ewidencjonuje fakt ich usprawiedliwienia. Faktem jest, że z tej ewidencji, a
    nie z samego faktu usprawiedliwienia wynikają wszystkie dalsze konsekwencje.
    W tym rozumieniu nauczyciel faktycznie usprawiedliwia.

    Ale - jeśli od strony formalne przedstawione mu usprawiedliwienie jest
    poprawne (np.nie podrobione), to nie nauczyciel powinien kwestionować
    takiego usprawiedliwienia, wg własnego widzimisię uznając, które powody są
    wystarczająco zasadne, a które nie, zwłaszcza że rodzic nie musi w przypadku
    tzw. ważnych spraw rodzinnych spowiadać się nauczycielowi ze szczegółami (to
    chyba oczywiste).
    Nauczyciel w przypadku wątpliwości powinien wdrożyć procedurę ich
    wyjaśniania, a jeśli tego nie zrobi a odrzuci usprawiedliwienie (nikt wszak
    nie zmusi go fizycznie aby dokonał stosownego zapisu) rodzic ma prawo
    wdrożyć procedurę odwoławczą.
    No i nauczyciel ma oczywiście prawo uznać, że z nieobecności coś wynika -
    jeśli chodzi o rodziców (np. podejrzewa że nie sprawują należytej opieki nad
    dzieckiem) i także wszcząć odpowiednie procedury. Ba jeśli podejrzewa, to
    nawet powinien je wszcząć.

> [...]
    > usprawiedliwione i nieusprawiedliwione.
    > Sprawdź się - znajdź go i daj znać, jeśli ci się uda albo będzie ci się

    Powiedzmy że nie znalazłem. Oświecisz mnie?

    /.../
    > Szkole tzw. państwowej (budżetowej) w ogóle bezpośrednio nie płacisz, bo
    > bulisz haracz w postaci podatku,
    /.../
    Tak to już jest w socjalizmie :-(

    > No wiesz, jakbyś rozmawiał niegrzecznie to mógłbyś po prostu wylecieć za
    > drzwi. Nie ma obowiązku tolerowania impertynencji i chamstwa.

    Póki nie naruszają one prawa - właściwie (niestety) jest. Szkoła to
    instytucja publiczna. Mam prawo być niegrzeczny (rzadko bywam - to kwestia
    kultury), nie mam prawa naruszać prawa (w tym czyichś dóbr osobistych -
    choćby nauczyciela, czy dyrektora).

    > Niemniej - wybacz, ale czytając w tym wątku to, w co zapewne również ten
    > swój "rozsądek" angażowałeś myślę, że przyczyny ustępowania mogły być
    > często inne.

    Nie przypominam sobie, żebym ja Ciebie obrażał - ale cóż - jak pisałem, to
    kwestia kultury.

> [...]
    > stabilne środki utrzymania i który wie, że belferka jest dla niego w
    > gruncie rzeczy uprzejmością dla uczniów i rodziców, działalnością

    Być może - ale wydaje mi się że z takim nauczycielem po prostu nie wszedł
    bym w konflikt :-)

    LM