  • 1. Data: 2008-03-27 21:31:29
    Temat: Mieszkanie spółdzielcze-wlasnościowe
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    http://www.oferty.net/artykul,2709,Spoldzielcze-wlas
    nosciowe-mieszkania-nie-do-sprzedazy

    Spółdzielcze własnościowe mieszkania nie do sprzedaży (2008-03-27)
    Jeśli po lipcu 2007 r. przekształciłeś spółdzielcze mieszkanie
    lokatorskie we własnościowe na podstawie zwykłej umowy ze spółdzielnią,
    prawdopodobnie nie uda ci się go sprzedać ani podarować. Sąd właśnie
    wydał pierwsze orzeczenie w tej sprawie. Przyznał w nim rację
    notariuszowi, który odmówił sporządzenia aktu darowizny mieszkania o
    statusie spółdzielczym własnościowym. Pod koniec ubiegłego roku było ono
    przekształcone z lokatorskiego na podstawie zwykłej umowy pisemnej ze
    spółdzielnią, a jej legalność została przez sąd zakwestionowana.

    Orzeczenie sądu powinno być więc ostrzeżeniem dla kilkudziesięciu
    tysięcy lokatorów, którzy mieszkają w budynkach stojących na gruncie o
    nieuregulowanym statusie prawnym (spółdzielnia nie jest ani
    właścicielem, ani użytkownikiem wieczystym). To właśnie tych ludzi
    dotyczy problem. Ponieważ jeszcze przez co najmniej kilka lat nie będą
    mogli uzyskać prawa odrębnej własności, bo tyle może potrwać prostowanie
    spraw dotyczących własności gruntu, obowiązująca od sierpnia nowela
    ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pozostawiła możliwość
    przekształcenia mieszkania lokatorskiego w tzw. spółdzielcze
    własnościowe w prawo do lokalu.

    Sęk w tym, że wskutek nowelizacji z ustawy zniknęły przepisy, dzięki
    którym przekształcenie było prostą operacją - wystarczyła umowa pisemna
    z zarządem spółdzielni. Zastępca rzecznika praw obywatelskich Stanisław
    Trociuk już trzy miesiące temu radził więc, by dokonywać przekształcenia
    w formie aktu notarialnego, bo umowy pisemne są w tym przypadku nieważne.

    Jednak nie wszyscy prawnicy uznali, że jest coś na rzeczy. W dodatku
    notariusz kosztuje, więc najprawdopodobniej tysiące lokatorów
    zignorowało radę rzecznika.

    Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o
    spółdzielniach mieszkaniowych, który usankcjonowałby praktykę polegającą
    na przekształcaniu mieszkań lokatorskich w spółdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu na podstawie zwykłej umowy pisemnej. Ponieważ jest to
    rozwiązanie korzystne dla spółdzielców, nic nie stoi na przeszkodzie, by
    objęło ono także tych, którzy już tego dokonali.

    --
    animka

  • 2. Data: 2008-03-27 21:48:48
    Temat: Re: Mieszkanie spółdzielcze-wlasnościowe
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Animka wrote:
    > http://www.oferty.net/artykul,2709,Spoldzielcze-wlas
    nosciowe-mieszkania-nie-do-sprzedazy

    > Spółdzielcze własnościowe mieszkania nie do sprzedaży (2008-03-27)

    oczywiście że do sprzedaży, tylko trzeba było wyłożyć kasę na notariusza.

  • 3. Data: 2008-03-27 23:44:33
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-03-27 22:48 witek pięknie wystukał/a:
    nosciowe-mieszkania-nie-do-sprzedazy

    > oczywiście że do sprzedaży, tylko trzeba było wyłożyć kasę na notariusza.

    Ja mam sp-cze własnościowe (przekształciłam jakieś 10 lat temu).
    Narazie jakoś nie spieszy mi się z tą całkowitą własnością.

    --
    animka

  • 4. Data: 2008-03-28 02:08:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Animka wrote:
    > W dniu 2008-03-27 22:48 witek pięknie wystukał/a:
    nosciowe-mieszkania-nie-do-sprzedazy

    > Ja mam sp-cze własnościowe (przekształciłam jakieś 10 lat temu).
    > Narazie jakoś nie spieszy mi się z tą całkowitą własnością.

    Znowu niedoczytałaś.
    Chodzi o to, że wraz z nowelizacją zniknęły przepisy, które pozwalały na
    przekształcenie w taki sposób w jaki ty to zrobiłaś.
    Pecha mają ci, którzy nie zdążyli. Po prostu muszą zrobić to przez
    notariusza. Ci którzy zrobili to wcześniej nie będą mieli żadnych problemów.

    Z tym, że wujek dobra rada mówi, żeby nie przekształcać teraz z
    notariuszem bo drogo tylko poczekać bo rwetes się robi i może przepisy
    przywrócą.

  • 5. Data: 2008-03-28 09:33:36
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ćwiąkalski miałby nie dać zarobić notariuszom???
    Cuda, panie, cuudaa.....
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-03-28 14:36:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    666 wrote:
    > Ćwiąkalski miałby nie dać zarobić notariuszom???
    > Cuda, panie, cuudaa.....
    > JaC

    akurat to nie on o tym decyduje

  • 7. Data: 2008-03-28 16:51:13
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    > Ćwiąkalski miałby nie dać zarobić notariuszom???
    > Cuda, panie, cuudaa.....

    Przeciez to PiSowska ekipa przygotowala ten bubel prawny.