  • 11. Data: 2010-02-16 09:56:36
    Temat: Re: Nawiedzony szef atakuje ponownie...
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 15 Feb 2010 14:33:19 -0800, BK napisał(a):

    > Okno - AFIR - nie jest niezbedne w pomieszczeniu, w ktorym ludzie
    > pracuja (wiem, ze to szalona koncepcja ale nie kazdy musi miec gabinet z
    > oknem .

    Par. 25 i nast. rozporządzenia MPiPS w sprawie ogólnych przepisów
    bezpieczeństwa i higieny pracy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 12. Data: 2010-02-16 12:35:44
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2010-02-16 08:46, BK pisze:
    > A co ma okno do wyjscia ew? :)
    >
    > Po pierwsze nie kazde pomieszczenie musi miec dwa niezalezne wyjscia.
    > Po drugie co w sytuacji gdy ktos pracuje na 15 pietrze? :)

    Heh, mędrki... Po pierwsze, twórca wątku nie napisał, na którym piętrze
    jest to pomieszczenie. Po drugie, nie słyszałeś o drabinach strażackich?
    A po trzecie [sorry za krzaki, ale nie chciało mi się porpawiać po
    .pdf-ie] jest coś takiego (skoro jesteśmy na grupie 'prawo'):

    ROZPORZNDZENIE MINISTRA SPRAW WEWN?TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
    z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpo˝arowej budynków,
    innych obiektów budowlanych i terenów

    § 4. 1. W obiektach oraz na terenach przyleg?ych
    do nich jest zabronione wykonywanie czynnoEci, które
    moga spowodowaç po˝ar, jego rozprzestrzenianie
    si´, utrudnienie prowadzenia dzia?ania ratowniczego
    lub ewakuacji:
    (...)
    16) uniemo˝liwianie lub ograniczanie dost´pu do:
    (...)
    <b>e) wyjEç ewakuacyjnych albo okien dla ekip ratowniczych,</b> [podkr. pwz]
    (...)

    § 11. 1. Z ka˝dego miejsca przeznaczonego na pobyt
    ludzi w obiekcie powinny byç zapewnione odpowiednie
    warunki ewakuacji, zapewniajace mo˝liwoEç szybkiego i bezpiecznego
    opuszczenia strefy zagro˝onej lub obj´tej po˝arem, dostosowane do liczby
    i stanu sprawnoEci osób przebywajacych w obiekcie oraz
    jego funkcji, konstrukcji i wymiarów, a tak˝e byç zastosowane
    techniczne Erodki zabezpieczenia przeciwpo˝arowego, polegajace na:
    1) zapewnieniu dostatecznej iloEci i szerokoEci wyjEç
    ewakuacyjnych;
    2) zachowaniu dopuszczalnej d?ugoEci, szerokoEci
    i wysokoEci przejEç oraz dojEç ewakuacyjnych;
    3) zapewnieniu bezpiecznej po˝arowo obudowy
    i wydziele? dróg ewakuacyjnych oraz pomieszcze?;
    (...)

    Dlatego właśnie napisałem, aby teraz wezwać strażaka, który - po
    obejrzeniu pomieszczenia - stwierdzi, czy spełnia ono m.in. wyżej
    przytoczone warunki. IMHO pomieszczenie bez okien w większości
    przypadków miałoby problem z taką akceptacją.

    Pozdr
    pwz

  • 13. Data: 2010-02-16 12:53:19
    Od: BK <b...@g...com>

    On 16 Lut, 13:35, pwz <p...@o...eu> wrote:

> [...]
    > przytoczone warunki. IMHO pomieszczenie bez okien w większości
    > przypadków miałoby problem z taką akceptacją.

    Nigdzie z tego nie wynika, ze pomieszczenie _musi_ miec okno. Wiele
    tasm produkcyjnych jest w pomieszczeniach pozbawionych okien. W wielu
    wierzowcach okna sa ale nie da sie ich nigdy otworzyc, a szyby sa
    "bezpieczne" i nawet mlotkiem ich nie wybijesz.

    IMO nigdzie z przepisow nie wynika, ze pomieszczenie _musi_ miec okna.
    Nawet z rozp. podanego przez Olgierda wynika, ze pomieszczenia moga
    nie miec okien.

    Kolejna rzecz, ze autor tematu napisal o pomieszczeniu, ktore ma
    okna :) Wiec zapewne zapewniaja swiatlo naturalne (o ktorym mowi rozp.
    przywolane przez Olgierda).

    Okno jako droga ewakuacyjna sprawdza sie chyba tylko na parterze i w
    autobusach/pociagach :) Droga ewakuacyjna musi byc do uzycia nawet bez
    przyjazdu strazy pozarnej i drabinek :)

  • 14. Data: 2010-02-16 12:59:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-02-16 13:53, BK pisze:

    > IMO nigdzie z przepisow nie wynika, ze pomieszczenie _musi_ miec okna.
    > Nawet z rozp. podanego przez Olgierda wynika, ze pomieszczenia moga
    > nie miec okien.

    § 25. W pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić oświetlenie
    dzienne, chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na
    technologię produkcji, a na stosowanie oświetlenia wyłącznie
    elektrycznego pracodawca uzyskał zgodę właściwego państwowego
    wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym
    inspektorem pracy.

    --
    spp

  • 15. Data: 2010-02-16 20:09:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010, spp wrote:

    > § 25. W pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić oświetlenie dzienne,
    > chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię
    > produkcji, a na stosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego

    Ciekawostka.
    "Wyłącznie elektrycznego", myślałby kto.
    Znaczy dajmy na to gazowe takiej restrykcji nie podlega?
    Na mój gust minister nie uważał na nisko latające kwantyfikatory.
    Od zawsze :P mówię, że używanie słów "zawsze" :P, "nigdy",
    "wyłącznie" i innych takich jest ryzykowne.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-02-16 20:44:52
    Od: BK <b...@g...com>

    On 16 Lut, 13:59, spp <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > elektrycznego pracodawca uzyskał zgodę właściwego państwowego
    > wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym

    Czyli nie musi bo sa wyjatki :) Dodatkowo jak kolega wyzej slusznie
    zauwazyl mozna oswietlac sztucznie nawet bez zgody :)

  • 17. Data: 2010-02-16 20:48:59
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-02-16 21:44, BK pisze:

    > Czyli nie musi bo sa wyjatki :) Dodatkowo jak kolega wyzej slusznie
    > zauwazyl mozna oswietlac sztucznie nawet bez zgody :)

    Ależ oczywiście że są wyjątki - jak ma zgodę inspektora sanitarnego i
    inspektora pracy. Od tego bym zaczął. :)
    (Nie spotkałem się nigdzie z taką zgodą w przypadku pomieszczeń
    biurowych ale nie wykluczam, że można ją uzyskać).

    --
    spp

  • 18. Data: 2010-02-16 21:05:21
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-02-16 21:48, Użytkownik spp napisał:

> [...]
    > (Nie spotkałem się nigdzie z taką zgodą w przypadku pomieszczeń
    > biurowych ale nie wykluczam, że można ją uzyskać).

    Ze zgodą sie nie spotkałeś ale przypuszczasz że łatwo uzyskać. :-)
    Z UFO sie nie spotkałem ale przypuszczam że łatwo go uzyskać.
    Do pracy biurowej okno (czy duże okno na typowej wysokości) nie
    jest obowiązkowe. W tym przypadku pracodawca ma obowiązek zadbać
    o odpowiednie oświetlenie i to wszystko.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2010-02-16 21:11:13
    Od: BK <b...@g...com>

    On 16 Lut, 21:48, spp <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > (Nie spotkałem się nigdzie z taką zgodą w przypadku pomieszczeń
    > biurowych ale nie wykluczam, że można ją uzyskać).

    Ale zgode trzeba tylko do stosowania wylacznie eletrycznego
    oswietlenia. Wiec jak wstawisz lampe naftowa + oswietlenie elektryczne
    to i bez zgody mozna :) :) :)

  • 20. Data: 2010-02-16 21:15:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-02-16 22:05, RadoslawF pisze:

    > Ze zgodą sie nie spotkałeś ale przypuszczasz że łatwo uzyskać. :-)

    Szukaj słowa 'łatwo' a nie manipuluj.
    Okno nie jest potrzebne - to prawda ale wtedy potrzebna jest zgoda
    zewnętrznych urzędów.

    --
    spp

    --