  • 11. Data: 2008-06-06 20:31:03
    Temat: Re: Naruszenie prawa materialnego
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Naruszenie kodeksu karnego. Np. zakwalifikowanie jakiegoś zachowania jako
    > przestępstwa mimo że ono nim nie jest.

    Nie wiem, mnie tam uczyli ze "blad subsumpcji" jest to blad w ustaleniach
    faktycznych (art 438 pkt 3 kpk)
    Obraza pr mat to np orzeczenie kary powyzej tego co przewiduje kodeks lub
    orzeczenie grzywny za przestepstwo kwotowo, gdy ma byc w stawkach itp.

    Cezar

  • 12. Data: 2008-06-06 20:36:25
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Bardzo proszę o wytłumaczenie laikowi co oznaczają te trzy magiczne słowa:
    > "naruszenie prawa materialnego". Jeżeli jest to możliwe to może na jakimś
    > przykładzie.

    Obraza pr mat. oznacza oczywiste nie wykonanie nakazu lub postapienie wbrew
    zakazowi wynikajacmu z prawa.
    Na gruncie prawa cywilnego np zasadzenie odszkodowania w wysokosci 1500 zl,
    gdy w takim przypadku jakis przepis prawa mowi ze moze byc maks. 1000 zl.
    Na grucie prawa karnego np orzeczenie o warunkowym przeterminowym zwolnieniu
    kogos z pierdla po odbyciu 1/3 kary, gdy przepis mowi ze nie moze to
    nastapic wczesniej jak po 1/2.

    Cezar

  • 13. Data: 2008-06-07 05:16:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Cezar pisze:

    > Nie wiem, mnie tam uczyli ze "blad subsumpcji" jest to blad w ustaleniach
    > faktycznych (art 438 pkt 3 kpk)

    Ja co prawda jestem samoukiem, ale dla mnie błąd subsumpcji to czyste
    naruszenie prawa materialnego.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 14. Data: 2008-06-07 05:30:54
    Od: "proszący_o_pomoc" <j...@w...pl>

    Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia.:)

    pozdr

  • 15. Data: 2008-06-07 06:08:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

    > Ja co prawda jestem samoukiem, ale dla mnie błąd subsumpcji to czyste
    > naruszenie prawa materialnego.

    IV CSK 165/05 wyrok SN 2006.03.29

    Przytoczenie w skardze kasacyjnej pierwszej podstawy wymaga wskazania,
    poza naruszonymi przepisami, także sposobu ich naruszenia (błędna
    wykładnia lub niewłaściwe zastosowanie) oraz wyjaśnienia na czym polega
    błędne zrozumienie lub subsumcja przepisów. Uzasadnienie pierwszej
    podstawy nie może polegać na wykazywaniu wadliwości ustaleń faktycznych,
    gdyż do tego celu służy druga podstawa skargi kasacyjnej.

    Itd ... nie chce mi sie szukać, ale na temat tego co to naruszenie prawa
    materialnego jest wiele.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 16. Data: 2008-06-07 08:24:18
    Od: prefi <p...@g...pl>

    proszący_o_pomoc pisze:
    > W kpc w części dotyczącej skargi kasacyjnej jest:
    > Art. 3983.
    > § 1. Skargę kasacyjną strona może oprzeć na następujących podstawach:
    > 1) naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
    > zastosowanie
    >
    > Bardzo proszę o wytłumaczenie laikowi co oznaczają te trzy magiczne słowa:
    > "naruszenie prawa materialnego". Jeżeli jest to możliwe to może na jakimś
    > przykładzie.
    > Z góry dziękuję za trud tłumaczenia laikowi oczywistych dla Panów spraw.
    >
    > pozdr

    Błędne zastosowanie prawa materialnego, czyli tzw. "błąd
    subsumpcji" to wadliwe uznanie, że ustalony w sprawie stan
    faktyczny odpowiada hipotezie określonej normy prawnej.