  • 1. Data: 2003-07-28 18:53:50
    Temat: Naruszenie praw autorskich do programu przez czasopismo
    Od: "wd" <n...@s...invalid>

    Gazetka komputerowa wydała mój program na płytce wraz z czasopismem, który
    do nich wysłałem. Liczyłem jedynie na opis (reklamę programu). Program
    pojawił się jako FREEWARE i został wydany w bardzo wielu egzemplarzach. Nie
    powiadomiono mnie nawet o fakcie zamieszczenia programu na płytce. Miałem
    nadzieję, na wydanie programu w tej gazetce, ale za jakąś opłatą. W tej
    chwili program jest ogólnie dostępny za FREE i nikt nie jest już nim
    zainteresowany.
    Jakie kroki mógłbym podjąć, aby uzyskać zadośćuczynienie za straty. Może
    ktoś już miał podobną sytuację.

  • 2. Data: 2003-07-28 19:25:51
    Od: "wd" <n...@s...invalid>

    > napisz na jakiej licencji rozpowszechniałeś program

    Przesłałem do gazetki program z licencją w brzmeniu poniższym (plik
    licence.txt dołączony do programu na płytce, w samym programie jest
    umieszczona informacja COPYRIGHT) zaznaczając, że program jest do celów
    testowych. Program został umieszczony przez czasopismo w kartotece
    TOPFREEWARE na płytce CD i opisany w nim jako FREEWARE:

    UMOWA LICENCYJNA UŻYTKOWNIKA
    PROGRAMU "Nazwa programu"
    Niniejsza Umowa Licencyjna zwana dalej "Umową Licencyjną" stanowi prawnie
    wiążącą umowę pomiędzy osobą fizyczną ("Licencjobiorcą") i autorem programu.
    Przedmiotem niniejszej Umowy Licencyjnej jest użytkowanie programu "Nazwa
    programu" oraz związanych z nim dokumentacji elektronicznej.
    Poprzez instalację kopiowanie lub inne użycie Oprogramowania, Licencjobiorca
    zgadza się przestrzegać postanowień niniejszej Umowy Licencyjnej. Jeśli
    Licencjobiorca nie zgadza się,
    przestrzegać postanowień Umowy Licencyjnej, nie ma on prawa instalowania,
    i użytkowania Oprogramowania. Oprogramowanie chronione jest prawem,
    autorskim, postanowieniami umów, międzynarodowych o prawach autorskich, oraz
    innym ustawodawstwem i umowami, międzynarodowymi o ochronie praw, własności
    intelektualnej.
    1. Udzielenie licencji.
    Niniejsza Umowa Licencyjna przyznaje Licencjobiorcy prawo do instalacji,
    uruchamiania i użytkowania Oprogramowania.
    Użytkownikowi przysługuje prawo do tworzenia kopii bezpieczeństwa programu.
    Zakazuje się odtwarzania, dekompilacji i dezasemblacji Oprogramowania, z
    wyjątkiem sytuacji gdy działania takie są wyraźnie dozwolone przez prawo i
    tylko w zakresie takiego zezwolenia.
    Licencjobiorca nie może usuwać ani zmieniać informacji o prawach autorskich
    na żadnej z kopii Oprogramowania. Licencjobiorca może przekazać na stałe
    wszystkie swoje prawa wynikające z niniejszej Umowy Licencyjnej, jedynie za
    zgodą autora oraz pod warunkiem, że osoba nabywająca te prawa zgodzi się,
    przestrzegać postanowień niniejszej Umowy Licencyjnej.
    2. Własność.
    Wszelkie prawa do Oprogramowania oraz wszelkich jego kopii należą do autora.
    Prawa autorskie do zasobów, do których Oprogramowanie się odnosi należą do
    ich właścicieli i mogą być chronione oddzielnymi prawami i umowami.
    Niniejsza Umowa Licencyjna nie gwarantuje żadnych praw do tych zasobów.
    3. Rozwiązanie Umowy Licencyjnej.
    Niezależnie od jakichkolwiek innych uprawnień autor ma prawo do rozwiązania
    niniejszej Umowy Licencyjnej w przypadku, gdy Licencjobiorca nie przestrzega
    jej postanowień. W takim przypadku Licencjobiorca traci wszelkie prawa
    wynikające z niniejszej Umowy Licencyjnej oraz zobowiązany jest zniszczyć
    wszystkie kopie Oprogramowania.
    4. Ograniczenia Rękojmii.
    Autor nie udziela żadnych gwarancji, zapewnień ani obietnic ponad te, które
    są wyraźnie określone w niniejszej Umowie Licencyjnej a Licencjobiorca
    bierze na siebie ryzyko wynikające ze skutków użytkowania lub niemożliwości
    użytkowania Oprogramowania.
    Autor zrzeka się i wyłącza wszelkie domniemane gwarancje odnośnie poprawnego
    działania, tytułu prawnego lub przydatności Oprogramowania do konkretnego
    celu. Autor nie gwarantuje, że Oprogramowanie lub związana z nim
    Dokumentacja spełni wymagania Licencjobiorcy lub że Oprogramowanie i
    Dokumentacja są bez uszkodzeń lub błędów lub że oprogramowanie będzie
    działało bez przeszkód.
    5. Ograniczenie odpowiedzialności za ewentualne szkody.
    Autor nie będzie w żadnym wypadku odpowiedzialny za jakiekolwiek powstałe
    szkody (w tym, bez ograniczeń, szkody wynikłe ze strat w prowadzonej
    działalności, przerw w prowadzeniu działalności, utraty informacji
    związanych z prowadzoną działalnością lub inne szkody pieniężne) wynikające
    z użytkowania lub niemożliwości użytkowania Oprogramowania lub świadczenia
    pomocy technicznej lub jej nie zapewnienia, nawet jeśli Autor zostanie
    powiadomiony o możliwości powstania takich szkód. W każdym przypadku,
    całkowita odpowiedzialność Autora wynikająca z niniejszej Umowy Licencyjnej
    jest ograniczona do kwoty zapłaconej przez Licencjobiorcę za Oprogramowanie.
    6. Inne Postanowienia.
    W przypadkach nie uregulowanych niniejszą Umową licencyjną mają zastosowanie
    przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych (Dziennik Ustaw nr 24, pozycja 83).
    Wszelkie spory dotyczące niniejszej Umowy Licencyjnej będą rozpatrywane
    przez Sąd właściwy dla Autora.

  • 3. Data: 2003-07-28 19:39:21
    Od: scream <s...@...pl>

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 4. Data: 2003-07-28 20:04:33
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik wd napisał:
> [...]
    > testowych. Program został umieszczony przez czasopismo w kartotece
    > TOPFREEWARE na płytce CD i opisany w nim jako FREEWARE:

    umowa nie precyzuje w jakiej formie program może być rozpowszechniany
    jednak jeśli jest to freeware, to mogą go zamieścić na płycie bez
    żadnych konsekwencji
    Czy do pełnej funkcjonalności programu jest potrzebny np jakiś klucz,
    który można u Ciebie kupić? Czy sprzedajesz ten program? Czy przez to,
    że gazeta go opublikowała, poniosleś jakiekolwiek straty finansowe?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2003-07-28 20:17:54
    Od: "wd" <n...@s...invalid>

    > umowa nie precyzuje w jakiej formie program może być rozpowszechniany
    > jednak jeśli jest to freeware, to mogą go zamieścić na płycie bez
    > żadnych konsekwencji

    Nigdzie nie podawałem, że jest to program FREEWARE (bo nie jest i nie był).
    Wysłałem do nich jeszcze dwa programy. Przy jednym z nich napisałem, że jest
    FREEWARE przy drugim, że wersja DEMO, przy tym jednak nie pisałem niczego
    licząc na propozycje ze strony gazety. Liczyłem, że się do mnie odezwą,
    jeśli będą zainteresowani tematem. Ale póżniej dopiero z e-maili
    przesyłanych przez użytkowników dowiedziałem się, że to zamieścili.

    > Czy do pełnej funkcjonalności programu jest potrzebny np jakiś klucz,
    > który można u Ciebie kupić? Czy sprzedajesz ten program? Czy przez to,
    > że gazeta go opublikowała, poniosleś jakiekolwiek straty finansowe?

    Nie sprzedaje tego programu jeszcze, ale miałem taki zamiar. Teraz to już
    nie ma to sensu. Może uda się stworzyć nową wersję, która będzie też ciekawą
    propozycją. Ale teraz tego nie wiem. Straty finansowe to właściwie brak
    możliwości sprzedawania programu. Program został wydany za FREE w ok 100tyś
    egzemplarzy.

  • 6. Data: 2003-07-28 20:20:29
    Od: "GT!" <d...@S...waw.pl>

> [...]
    > jej postanowień. W takim przypadku Licencjobiorca traci wszelkie prawa
    > wynikające z niniejszej Umowy Licencyjnej oraz zobowiązany jest zniszczyć

    zniszczyc wszystkie wydane przez nich plytki :)) ta gazetka ma przerabane.

> [...]
    > Dokumentacja spełni wymagania Licencjobiorcy lub że Oprogramowanie i
    > Dokumentacja są bez uszkodzeń lub błędów lub że oprogramowanie będzie

    czyli mozesz sprzedac niedzialajacy program?

> [...]
    > pokrewnych (Dziennik Ustaw nr 24, pozycja 83).
    > Wszelkie spory dotyczące niniejszej Umowy Licencyjnej będą rozpatrywane

    prawnikiem nie jestem ale wyglada na to, ze ta gazeta wisi Ci sporo kasy.
    mozesz sie z nimi dogadac ale podejzewam, ze tak latwo sie nie dadza i
    trzeba bedzie to sadownie zalatwic. bardzo dobrze, ze w samym programie
    umiesciles te umowe bo nie mogli by Cie oskarzyc o to ze dopisales ja
    pozniej nie informujac ich o tym.

    pozdro, GT!

  • 7. Data: 2003-07-28 20:40:07
    Od: "wd" <n...@s...invalid>

    > Wiedząc, że program jest freeware nie mogą go zamieścić na płycie bez
    > zezwolenia autora (muszą być posiadaczami autorskich praw majątkowych),
    > ponieważ rozpowszechniając go w ten sposób czerpią z niego korzyści
    > majątkowe.
    > Nie można zamieszczać programów freeware na komercyjnych krążkach, na
    > płatnych stronach, serwisach itp. bez zgody autora (o ile to autor jest
    > właścicielem majątkowych praw aut.) lub posiadacza majątkowych praw aut.

    Ten program nie jest FREEWARE, ale zastanawiałem się nad tym, gdyby
    zinterpretowali "przesyłam do celów testowych" jako "ten program jest
    FREEWARE możecie go opisać i dołączyć do krążka" czy w jakiś inny dziwny
    sposób to to co Pan napisał trochę mnie uspakaja, bo liczyłem na jakiegoś
    emaila z ich strony zanim zdecydują się na jakiś krok.

  • 8. Data: 2003-07-28 20:56:29
    Od: "Maciek81" <N...@c...pl>

  • 9. Data: 2003-07-28 20:56:54
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik wd napisał:
> [...]
    > możliwości sprzedawania programu. Program został wydany za FREE w ok 100tyś

    w takim razie trudno będzie oszacowac straty :/

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 10. Data: 2003-07-28 21:10:13
    Od: "Maciek81" <N...@c...pl>

    Użytkownik "wd" <n...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > jeśli będą zainteresowani tematem. Ale póżniej dopiero z e-maili
    > przesyłanych przez użytkowników dowiedziałem się, że to zamieścili.

    jesteś właścicielem praw aut. oraz majątkowych praw aut. do tego programu.
    Zgłoś do prokuratury przestępstwo:

    Art. 116. 1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia
    cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust. 1,
    organizuje lub nią kieruje,
    4. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.

    Art. 117. 1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom w celu
    rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji oryginalnej
    lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub
    nadanie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    2. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
> [...]

    > propozycją. Ale teraz tego nie wiem. Straty finansowe to właściwie brak
    > możliwości sprzedawania programu. Program został wydany za FREE w ok

    Powództwo cywilne - odszkodowanie - oceń koszt jednego egzemplarza, pomnórz
    przez nakład płyty itd. i weź dobrego prawnika - bo jeśli mówisz, że tak
    jest to możesz liczyć na sporą kasę.