  • 1. Data: 2003-07-28 17:11:14
    Temat: płatność kartą w aptece
    Od: "malga" <m...@i...pl>

    Witam wszystkich,
    od dłuższego czasu czytuję grupę ale piszę po raz pierwszy. Zetknęłam się
    dzisiaj z dziwną sytuacją i bardzo proszę o poradę, czy jest to zgodne z
    przepisami. Jeśli podobna sytuacja była już opisywana na grupie to
    serdecznie przepraszam ale nie udało mi się nic na ten temat odnaleźć w
    archiwum.
    Byłam dzisiaj w aptece i chciałam kupić ziołowe lekarstwo jednak nie miałam
    gotówki. Pani w okienku odmówiła mi jednak sprzedaży leku ponieważ chciałam
    zapłacić kartą płatniczą a w tej aptece minimalna kwota, przy której można
    płacić kartą wynosi 20 zł. Bardzo mnie to zdziwiło. Zastanawiam się, czy
    Pani miała prawo mi odmówić. Będę wdzięczna za sugestie.

    pozdrawiam
    Małgosia

  • 2. Data: 2003-07-28 18:16:06
    Temat: Re: płatność kartą w aptece
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "malga" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > można płacić kartą wynosi 20 zł. Bardzo mnie to zdziwiło.
    > Zastanawiam się, czy Pani miała prawo mi odmówić.

    W zasadzie nie. Przypuszczam że byłoby to sprzeczne z ogólnymi przepisami
    (to tak, jakby ktoś np. żądał płacenia wyłącznie monetami, bo mu się zepsuł
    agregat do sprawdzania banknotów).

    Ale przede wszystkim jest to sprzeczne z umową z centrum rozliczeniowym. A
    przynajmniej do tej pory nie słyszałem jeszcze, żeby centrum rozliczeniowe
    nie zabraniało sklepowi ustawiania jakichś własnych kwot minimalnych. Zagroź
    donosikiem do ich centrum rozliczeniowego (zwykle jest to PolCard lub PeKaO
    SA, zdaje się jeszcze jakiś eCard jest).

    Co mi przypomina - sklep spożywczy koło mnie już 3 raz z rzędu miał
    'zepsuty' agregat do kart... Też muszę donosik do PolCardu zrobić, bo mnie
    wkurzyli :-(

  • 3. Data: 2003-07-28 18:46:55
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    >W zasadzie nie. Przypuszczam że byłoby to sprzeczne z ogólnymi przepisami
    >(to tak, jakby ktoś np. żądał płacenia wyłącznie monetami, bo mu się zepsuł
    >agregat do sprawdzania banknotów).

    Kiedyś kupowałam w aptece lekarstwo za ok 3 zł i bez problemu
    zapłaciłam kartą.
    AFAIK dolne limity kwot są, ale bardzo niskie:
    http://kartyonline.net/ciek_3.html

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 4. Data: 2003-07-28 19:54:37
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "malga" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich,
    (...)
    > zapłacić kartą płatniczą a w tej aptece minimalna kwota, przy której można
    > płacić kartą wynosi 20 zł. Bardzo mnie to zdziwiło. Zastanawiam się, czy
    > Pani miała prawo mi odmówić. Będę wdzięczna za sugestie.

    Proste. Apteka płaci prowizje i być może interes jest nieopłacalny, jeśli
    zapłaci się kartą kwotę niższą niż 20 zł.
    Pamiętam sytuację, ze w przypadku sprzedaży biletów PKP jako agent, prowizja
    jaką daje PKP za sprzedaż biletów jest zbyt niska, aby pokryć prowizje
    centrum rozliczeniowego kart i przy płatnościach kartą, sprzedawca biletu
    musi dopłacać do interesu.

    Krzysztof 'kw1618'
    Warszawa

  • 5. Data: 2003-07-28 22:03:28
    Od: "malga" <m...@i...pl>

    > Proste. Apteka płaci prowizje i być może interes jest nieopłacalny,

    Z tego co wiem to marże w aptekach nie są niskie, szczególnie na
    lekach " nie na receptę". Poza tym raz się kupuje za 3 zł a raz za 150
    zł jak choroba człowieka dopadnie i jakieś antybiotyki trzeba zażywać.
    U mnie była sytuacja taka: kupiłam w tej aptece kosmetyki Vichy
    (które dostępne są jedynie w aptekach) i zapłaciłam za nie 138 zł -
    kartą oczywiście. Po zapłaceniu przypomniałam sobie o tym ziołowym
    leku za 6 zł i wtedy Pani mi odmówiła. Więc chyba interes nie jest tak
    nieopłacalny, bo trochę już zarobiła. A ile może wynosić prowizja
    Polcardu..? ze 3%? może 5% ? Bo chyba nie więcej... A skutek jest
    taki, że więcej w tej aptece nic nie kupię - choćbym miała na Bielany
    z Grochowa jeździć. A do Polcardu już napisałam z prośbą o
    ustosunkowanie się do zaistniałej sytuacji

    Dziękuję serdecznie za rady, sprawy tak nie zostawię :)

    pozdrawiam
    Małgosia

  • 6. Data: 2003-07-29 06:26:56
    Od: "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl>

    malga wrote:
    [...]

    > zapłacić kartą płatniczą a w tej aptece minimalna kwota, przy której można
    > płacić kartą wynosi 20 zł. Bardzo mnie to zdziwiło. Zastanawiam się, czy
    > Pani miała prawo mi odmówić. Będę wdzięczna za sugestie.

    Zwykle centra podchodzą do tego tak, ze jeśli w _widocznym_ miejscu jest
    informacja o tym, ze minimalna kwota dla kart wynosi X PLN to jest
    wszystko w porządku. Jeśli natomiast pani odmówiła Ci w momencie
    płacenia, to można się wykłócać.

    KJ

    --
    JID: kjonca (małpa) chrome (kropka) pl
    Matryca: OK (na razie)

  • 7. Data: 2003-07-29 08:08:46
    Od: "Jacek P." <p...@p...pl>

> [...]
    > ustosunkowanie się do zaistniałej sytuacji
    >

    > Dziękuję serdecznie za rady, sprawy tak nie zostawię :)

    Punkt przyjmujący płatności kartą może ustalić minimalną kwotę jaką
    przyjmuje jednorazowo, z tym, że taką informację musi umieścić w
    widocznym miejscu. Jest to ustalane z centrum rozliczeniowym, które
    obsługuje taki punkt. Jeśli w tej aptece nie ma takiej informacji -
    jest to nie w porządku, jeśli taka informacja jest uwidoczniona -
    wszystko jest ok.

    Pozdrawiam
    Jacek P.

  • 8. Data: 2003-07-29 09:23:12
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > W zasadzie nie. Przypuszczam że byłoby to sprzeczne z ogólnymi przepisami
    > (to tak, jakby ktoś np. żądał płacenia wyłącznie monetami, bo mu się
    zepsuł
    > agregat do sprawdzania banknotów).

    Pani miala swiete prawo Ci odmowic - to jej dobra wola, czy chce przyjmowac
    platnosci karta. Natomiast platnosci odmowa
    przyjecia platnosci waznymi srodkami platniczymi to wykroczenie za ktore
    mozna byc ukaranym. Odmowa platnosci karta
    jest co najwyzej sprzeczna z umowa z centrum rozliczeniowym. Ale to raczej
    centrum zalezy na sprzedawcach niz odwrotnie wiec watpie, zeby
    realnie cos w tej sprawie zrobilo ....

    --
    Jacek