  • 1. Data: 2005-10-04 17:02:47
    Temat: Nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    Sprawa w skrócie wygląda nast.:

    dn. 1999.06.08 podpisałem umowę na kredyt ratalny z terminem spłaty
    ostatniej raty do dnia 7.06.2002 r. Posrednikiem była Agencja ARS z
    Wrocławia, poprzez którą dokonywana była spłata kredytu. Raty oczywiście
    spłacałem, aczkolwiek bywały kilku-kilkunastodniowe poślizgi.
    Dnia 12 marca 2002 roku (a więc przed końcem spłaty kredytu) Bank powiadomił
    mnie, że agencja ARS postanowieniem sądu znajduje się w staniu upadłości, a
    wszerlkie zobowiązania wynikłe z ww umowy mam wpłacać bezpośrednio na
    rachunek banku. Wpłaciłem do banku pozostałą kwotę zadłużenia (wskazaną
    przez bank) i o sprawie zapomniałem.

    W lipcu tego roku otrzymałem od firmy FAST FINANCE wezwanie do zapłaty
    niby zaległych odsetek i rat kredytu. Nie było dołączone jakiekolwiek
    wyliczenie ile za co i czemu akurat tyle. Jedynie informacje o tym, że
    przejeli moje zobowiązania i kwota należności. Później zaczeły się telefony,
    straszenie sądem itp. Telefony stały się na tyle częste, że poprostu po
    zobaczeniu numeru tej firmy natychmiast odkładałem słuchawkę.

    Otóż dzisiaj otrzymałem Wyrok nakazowy, ponieważ dotychczas nie miałem
    do czynienia z sądem, mam wiele pytań :/

    Oto link do kompletu dokumentów, które znalazłem w kopercie:
    http://ostbahn.pl/eno

    A teraz przystąpmy do listy pytań...

    1) w pouczeniu jest nast. punkt: "Jeżeli pozew wniesiono na urzędowym
    formularzu wniesienie sprzeciwu wymaga również tej formy."
    Skąd mam pozyskać taki formularz? Można to gdzieś na necie znaleźć?

    2) Pomimo, że w umowie znajduje się zapis, cyt: "16) W przypadku sporów
    związanych z niniejszą umową strony kierują sprawę do sądu właściwego dla
    siedziby banku.". Biorąc pod uwagę fakt, że i ja (pozwany) mieszkam w
    Gorzowie Wlkp. i siedziba banku znajduje się w Gorzowie Wlkp. nie wiem,
    czemu sąd we Wrocławiu przyjął sprawę do rozpatrzenia w tym mieście. Powód
    powołuje się w tej kwestii na art. 34 k.p.c w związku z art. 454 k.c., które
    mi niewiele mówią, pomimo, że pogoglałem trochę w necie. Konto na które
    miały nast. spłaty też było w gorzowskim banku. Biorąc pod uwagę, że nie
    bardzo widzi mi się jeździć do Wrocławia, chciałbym aby sprawa została
    przeniesiona do Gorzowa. W jaki sposób poprosić sąd o taką czynność i na
    jaki paragraf się powołać? Chcę powołać się na zapis w umowie, ale z treści
    pozwu wynika, że sprawa powinna być rozpatrywana w miejscu zameldowania
    pozwanego. Jaki art. o tym mówi?

    3) Czy wierzyciel sprzedając wierzytelność ma obowiązek o tym fakcie
    powiadomić dłużnika? A jeśli tak, to jakie konsekwencje wynikają z faktu, że
    tego nie zrobił? Chodzi o to, że adresowane na mnie pismo na temat cesji z
    dn. 2.07.2004 po raz pierwszy zobaczyłem w owym wyroku nakazowym...

    4) Ponieważ data spłaty ostatniej raty kredytu przypadała wg pkt. 5 na dzień
    7.06.2002, a pozew wpłynał w dniu 28.07.2005, chcę na podst. art. 118 KC,
    wnioskować o oddalenie pozwu w całości. Mam więc pytanie, czy w tego typu
    sprawie na pewno właściwy jest ten art. i jak to ująć, żeby ładnie brzmiało.
    Czy muszę oddzielnie wnosić o uchylenie opłat za zast. procesowe i kosztów
    sądowych?

    5) Czy warto wnikać w szczegóły, że pierwszy raz o tej firmie i rzekomym
    długu usłyszałem w lipcu tego roku i że do dnia dzisiejszego nie otrzymałem
    żadnego wyliczenia rzekomej należności. Czy warto pisać o tym, że pismo o
    cesji zobaczyłem pierwszy raz dzisiaj, jako załącznik do wyroku. Że przez
    ten długi czas pomiędzy terminem spłaty ostatniej raty, a lipcem 2005 nikt
    się ze mną nie kontaktował w sprawie jakiejkolwiek zaległości z tytułu tej
    umowy? Słyszałem, że sędziowie nie lubią czytać elaboratów.....

    pozdrawiam,

    Marcin Wasilewski

    polska kolej w obiektywie:
    http://www.ostbahn.pl

  • 2. Data: 2005-10-04 17:57:07
    Temat: Re: Nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym
    Od: "Czarny" <c...@e...pl>

    Cóż, potrzebny Ci będzie prawnik.

    Pzdr,

    cz.

  • 3. Data: 2005-10-04 19:59:21
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    najlepiej prawnik.

    Jeżeli masz kwitki na wszystko, to byle radca prawny powinien zrobić to
    "za darmo" - tzn za koszty zastępstwa, które dostanie od drugiej strony
    po wygranym procesie.

  • 4. Data: 2005-10-04 20:53:22
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    Użytkownik "Czarny" <c...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Cóż, potrzebny Ci będzie prawnik.
    >
    > Pzdr,

    Dzięki za radę, myślałem, że po tak dokładnym opisaniu sprawy, otrzymam
    troszkę bardziej
    szczegółowe rady. No nic widzę, że się przeliczyłem. Widzę, że jeśli ktoś
    zaczyna stawiać
    konkretne pytania, to spuszcza się go sławetnym "zatrudnij zawodowca". Wiem,
    że tak by było najlepiej
    ale na chwilę obecną nie orientuje się ile taki zawodowiec mógłby sobie za
    to policzyć i mnie
    zwyczajnie na to nie stać. Może was to zdziwi z perspektywy warszawki, ale
    na prwincji pracuje się też i za 800 zł miesięcznie
    i mnie zwyczajnie na to nie stać. Chciałem kilku konkretnych rad, ale widzę,
    że to zbyt wiele :(

    pozdrawiam,

    --
    Marcin Wasilewski

  • 5. Data: 2005-10-04 21:08:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    Użytkownik "MAc" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > najlepiej prawnik.

    Ba, ja wiem, że najlepiej.

    > Jeżeli masz kwitki na wszystko, to byle radca prawny powinien zrobić to
    > "za darmo" - tzn za koszty zastępstwa, które dostanie od drugiej strony po
    > wygranym procesie.

    Co rozumiesz, przez "masz kwitki na wszystko"?. Art 118 KC nie
    rozwiązuje sprawy kwitków?

    Art. 118. (35) Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    przedawnienia wynosi lat dziesięć,
    a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

    Jak pisałem, termin spłaty ostatniej raty wg umowy był datowany na dzień
    7.06.2002, a pozew wpłynął 28.07.2005.
    Tak więc prawie 2 miesiące po przedawnieniu się sprawy wg cytowanego
    artykułu.

    Oczywiście kwitki mam, tylko obawiam się, że jak zacznę wgłębiać się w
    sprawę kwitków, to
    mogę polec bez dobrego obrońcy. Jak pisałem, to o co upomniał się po
    upadłości ARS bank, zostało spłacone,
    natomiast nikt w imieniu syndyka nigdy się ze mną nie kontaktował, więc o
    ile jakieś odsetki pewnie były,
    to do lipca 2005 nikt się ze mną w tej sprawie nie kontaktował, więc nawet
    nie miałem szans ich uiścić.
    Czy to normalne, że wierzyciel przez ponad 3 lata sprawę zwyczajnie olewa, a
    później zjawia się sęp, który
    odkupuje wierzytelność pewnie za grosze, nalicza sobie jakieś sumy z
    kosmosu, bo nawet w sądzie nie przedstawił na
    jakiej podstawie żąda tej kwoty, a jedynie kwotę końcową która nie wiadomo z
    czego wynika i liczy na naiwnych, że
    jak zobaczą wyrok z sądu to podkulą uszy i zapłacą wszystko co sobie
    wierzyciel w pozwie wydumał...

    Chętnie bym znalazł prawnika, który zrobi to w ramach kosztów
    zastępstwa.

    pozdrawiam,
    --
    Marcin Wasilewski

  • 6. Data: 2005-10-04 21:24:05
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Co rozumiesz, przez "masz kwitki na wszystko"?. Art 118 KC nie
    > rozwiązuje sprawy kwitków?

    Przedawnienie nie oznacza, że nie można próbować odzyskać należnych
    pieniędzy. Dopiero podniesiony w sądzie zarzut przedawnienia załatwia
    sprawę. Ważne, żeby nie było "przerwania biegu przedawnienia".

    Zakładam, że zapłaciłeś wszystko - w związku z tym spróbuj sprecyzować
    za co jesteś ścigany - za całość, część spłaconą bankowi?, część
    spłaconą agencji?
    Może agencja nie zapłaciła bankowi a ty miałeś umowę z bankiem i jesteś
    ścigany za to co zapłaciłeś agencji a ona nie przekazała?

    > Jak pisałem, termin spłaty ostatniej raty wg umowy był datowany na
    > dzień 7.06.2002, a pozew wpłynął 28.07.2005.
    > Tak więc prawie 2 miesiące po przedawnieniu się sprawy wg cytowanego
    > artykułu.

    nie jest ważny termin wg umowy tylko rzeczywisty termin - jeżeli był
    późniejszy. Można domniemać, że był uznaniem należności. (z trudem, ale
    czego to prawnicy sępów nie robią)

    > Oczywiście kwitki mam, tylko obawiam się, że jak zacznę wgłębiać się w
    > sprawę kwitków, to
    > mogę polec bez dobrego obrońcy.

    Nie powinieneś, ale nic nie wiadomo. IMHO przedawnienie jest szybsze i
    bezpieczniejsze.

    > Czy to normalne, że wierzyciel przez ponad 3 lata sprawę zwyczajnie
    > olewa, a później zjawia się sęp, który
    > odkupuje wierzytelność pewnie za grosze, nalicza sobie jakieś sumy z
    > kosmosu,

    Normalne. Liczą na to, że co któryś klient nie dotrzyma terminu
    zażalenia albo oleje sprawę nie rozumiejąc o co chodzi. Wyrok się
    uprawomocni i wtedy nie ma zmiłuj - Komornik i musisz płacić nawet
    jeżeli nie masz długu.
    PILNUJ TERMINU

    > Chętnie bym znalazł prawnika, który zrobi to w ramach kosztów
    > zastępstwa.
    Może masz w znajomej firmie etatowego radcę prawnego? kumpel wyszedł do
    przodu. Radca napisał zażalenie, pojawił się na rozprawie, były kwitki
    to wygrał natychmiast (5 minut). Koszty zastępstwa podzielili po połowie
    bo roboty było mało a radca nie był pazerny i cieszył się z szybkiej
    kasy i poszli na wódkę.

    PILNUJ TERMINU

    powodzenia
    MAc

  • 7. Data: 2005-10-04 21:26:37
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    aaaa, jeszcze jedno.
    Może się okazać, że jak wniesiesz sprzeciw to cię oleją. Będą musieli
    uzupełnić wpis (czyli dopłacić w sądzie) - może wtedy przejrzą papiery i
    się zorientują, że sprawa jest przedawniona i zrezygnują.

    MAc

  • 8. Data: 2005-10-04 21:28:13
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    www.ms.gov.pl

> [...]
    > w umowie, ale z treści pozwu wynika, że sprawa powinna być rozpatrywana
    > w miejscu zameldowania pozwanego. Jaki art. o tym mówi?

    napisz że sąd jest niewłaściwy ze względu na treść umowy, wystarczy
    ale na pewno siedziba banku (nie oddziału) jest w Gorzowie?

    > 3) Czy wierzyciel sprzedając wierzytelność ma obowiązek o tym fakcie
    > powiadomić dłużnika?

    powinien... ale niekoniecznie

    > A jeśli tak, to jakie konsekwencje wynikają z
    > faktu, że tego nie zrobił?

    jeśli spłaciłeś do rąk pierwotnego wierzyciela, to zrobiłeś to
    skutecznie (art.512 kc)
    brak zawiadomienia nie wpływa jednak na skuteczność przelewu

> [...]
    > 118 KC, wnioskować o oddalenie pozwu w całości. Mam więc pytanie, czy w
    > tego typu sprawie na pewno właściwy jest ten art. i jak to ująć, żeby

    "Przede wszystkim podnoszę zarzut przedawnienia roszczenia. Termin
    wymagalności ostatniej raty to dzień........ Zgodnie z art.118
    roszczenie przedawniło się po upływie 3 lat............., a więc przed
    wniesieniem pozwu"

    > Czy muszę oddzielnie wnosić o uchylenie opłat za zast. procesowe i kosztów
    sądowych?

    nie, po wniesieniu sprzeciwu i zaskarżeniu nakazu w całości i tak straci
    on moc

    > 5) Czy warto wnikać w szczegóły, że pierwszy raz o tej firmie i rzekomym
    > długu usłyszałem w lipcu tego roku i że do dnia dzisiejszego nie
    > otrzymałem żadnego wyliczenia rzekomej należności.

    to możesz - że wysokość żądania nie jest w żaden sposób udowodniona

    > Czy warto pisać o
    > tym, że pismo o cesji zobaczyłem pierwszy raz dzisiaj, jako załącznik do
    > wyroku.

    tak, ale nie więcej niż jedno krótkie zdanie - nie byłeś powiadomiony o
    przelewie

    > Że przez ten długi czas pomiędzy terminem spłaty ostatniej raty,
    > a lipcem 2005 nikt się ze mną nie kontaktował w sprawie jakiejkolwiek
    > zaległości z tytułu tej umowy?

    bez znaczenia

    > Słyszałem, że sędziowie nie lubią czytać elaboratów.....

    a dziwisz się? ;)

    napisz, poza zarzutem przedawnienia, to co na początku - o spłacie całości
    ewentualnie możesz napisać, że powód nie udowodnił, że nabył
    wierzytelność (jest jakiś dowód poza zawiadomieniem?)

    Jeśli jesteś konsumentem (kredyt nie ma związku z działalnością
    gospodarczą), to może miejski rzecznik konsumentów pomoże?

    KG

  • 9. Data: 2005-10-04 21:44:25
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

> [...]
    > Może agencja nie zapłaciła bankowi a ty miałeś umowę z bankiem i jesteś
    > ścigany za to co zapłaciłeś agencji a ona nie przekazała?

    No więc wg Banku jestem czysty. Po ogłoszeniu upadłości tej agencji
    pośredniczącej bank przysłał pismo w którym
    nakazał wpłacać należność na swoje konto, podał konkretną pozostałą kwotę
    zadłużenia, którą zapłaciłem w całości jednym przelewem
    i sprawa na ponad 3 lata ucichła. Teraz natomiast wyskoczyła jak Filip z
    konopii kancelaria prawna, że wykupiła mmoje zobowiązania
    wynikające z ww umowy na rzecz tej firmy ARS (pośredniczącej, która później
    ogłosiła upadłość) twierdząc, że zalegam im konkretne, dość spore pieniądze.
    Tak więc chodzi nie o moje zaległości w stosunku do banku, tylko w stosunku
    do ww agencji. Wg mnie liczą na naiwność, prawie 4 lata siedzieli cicho (być
    może licząc na to, że ktoś wyrzuci z chwilą przedawnienia kwity). Ostatnia
    jakakolwiek korespondencja związana z tą sprawą,
    to pismo wysłane p. bank (datowane na 25.04.2002) w którym bank informuje
    mnie, że:

    "Bank Zachodni WBK S.A. zawiadamia, że w dniu 12 marca 2002 roku
    postanowieniem Sądu ogłoszono upadłość Agencji Ratalnej Sprzedaży ARS S.A.
    we Wrocławiu. W związku z powyższym prosimy Pana o dalsze dokonywanie spłat
    bezpośrednio na rach. kredytowy nr [nr rachunku] w I oddziale Banku
    Zachodniego WBK S.A. w Gorzowie Wlkp., pod rygorem potraktowania kwot
    wpłacanych na niewłaściwe konto, jako niespełnienie świadczenia. Informujemy
    również, że postanowienia umowy kredytowej w zakresie pośrednictwa Agencji
    Ratalnej Sprzedaży ARS S.A. przestają obowiązywać od dnia otrzymania przez
    Pana niniejszego pisma.

  • 10. Data: 2005-10-04 21:57:13
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    > www.ms.gov.pl

    > napisz że sąd jest niewłaściwy ze względu na treść umowy, wystarczy
    > ale na pewno siedziba banku (nie oddziału) jest w Gorzowie?

    Na pewno http://ostbahn.pl/eno/umowa.jpg

    "zawarta dn 8.06.1999 pomiedzy BANK ZACHODNI S.A., I oddz. w Gorzowie
    Wlkp., Gorzów Wlkp. [...]

    Natomiast pkt 16 prawi, że: 16) W przypadku sporów związanych z niniejszą
    umową strony kierują sprawę do sądu właściwego dla
    siedziby banku.

    Nie wiem więc dlaczego Sąd przystał na rozpatrzenie sprawy we Wrocławiu, ale
    zapewne nawet umowy mu się nie chciało przeczytać.

    A jak to ładnie ująć?

    "W związku z punktem 16, dołączonej przez powoda umowy kredytowej o
    treści [...], oraz w związku z tym, że na podstawie k.p.c. Sądem właściwym
    do rozpatrzenia sprawy, jest sąd właściwy dla miejsca zameldowania
    pozwanego. Wnoszę o przeniesienie dalszego postępowania w niniejszej
    sprawie, do
    sądu wskazanego jednoznacznie w umowie, tj. do Sądu w Gorzowie
    Wielkopolskim.

    Może tak być?

> [...]
    > ewentualnie możesz napisać, że powód nie udowodnił, że nabył wierzytelność

    No dowód taki przedstawił wraz z pozwem -
    http://ostbahn.pl/eno/cesja.jpg

    > Jeśli jesteś konsumentem (kredyt nie ma związku z działalnością
    > gospodarczą), to może miejski rzecznik konsumentów pomoże?

    Kredyt nie miał nic wspólnego z działalnością gosp.

    Dziękuję ślicznie za rzeczowe porady.

    pozdrawiam,

    Marcin Wasilewski