  • 11. Data: 2007-06-16 02:58:39
    Temat: Re: NIezgodnośc towaru z umową... proszę o ocene
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.06.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
    > Hmm...
    > Według http://strefa.org/definicje/rekojmia.html
    > "Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi:
    > (...) może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad (art. 561 Kodeksu
    > cywilnego),"
    >
    > Sprzedawca nie jest tutaj wytwórcą rzeczy, więc jest to "rzecz oznaczona co
    > do gatunku".

    To czy rzecz jest oznaczona co do gatunku czy co do tożsamości nie zalezy
    od tego kto jest wytwórcą tej rzeczy. Skrajne przykłady: Jeśli kupisz
    obraz, oryginał, nie bezposrednio od autora, to jest to bezspornie
    rzecz oznaczona co do tożsamości. A jak kupupisz kilo ziemniaków od
    rolnika to i tak te ziemniaki będą rzeczą oznaczoną co do gatunku. Problem
    w tym, że kiedyś przeczytałem jedno mądre opracowanie w który podano dwa
    sprzeczne ze sobą wyroki SN odnośnie czy samochód to rzecz oznaczona co do
    gatunku czy tożsamości. Od tego czasu mi się myli.

    Ale wiesz co, tak po chwili zastanowienia jaki jest tego wszystkiego
    cel, to raczej faktycznie taki telefon jest oznaczony co do gatunku bo
    zapewne chodzi o to, że niektóre rzeczy po prostu nie dadzą się wymienić
    i trudno wtedy żądać wymiany.
    Tak, że masz rację z tym, że nadal pozostaje chyba otwarta kwestia czy
    sprzedawca musi zaspokoić to żądanie w pierwszym podejściu o ile tylko
    dokona niezwłocznie naprawy

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2007-06-18 12:05:42
    Od: "sotb" <s...@n...netu>

> [...]
    > cel, to raczej faktycznie taki telefon jest oznaczony co do gatunku bo
    > zapewne chodzi o to, że niektóre rzeczy po prostu nie dadzą się wymienić

    Tak i mnie się wydaje.

    > Tak, że masz rację z tym, że nadal pozostaje chyba otwarta kwestia czy
    > sprzedawca musi zaspokoić to żądanie w pierwszym podejściu o ile tylko
    > dokona niezwłocznie naprawy

    No... mnie się cały czas wydaje, że:

    Art. 560. [Odstąpienie; obniżenie ceny]
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo
    żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli
    sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo
    niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz
    była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są
    nieistotne.

    Naprawiana już była. Natomiast:

    Art. 561. [Wymiana; usunięcie wad]
    § 1. Jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku,
    kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej
    ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.

    Wygląda na to, że mogę domagać się również obniżenia abonamentu z tytułu
    niewymienienia urządzenia za pierwszym razem i również teraz, gdy zaniosę
    urządzenie do naprawy powtórnie.

    SOTB

  • 13. Data: 2007-06-19 00:15:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.06.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
    > Naprawiana już była. Natomiast:

    Ale nie z tyt. rękojmi o ile dobrze pamiętam?

> [...]
    > niewymienienia urządzenia za pierwszym razem i również teraz, gdy zaniosę

    Z tymi szkodami to zwykle jest ciężko a związane jest to z tym, że
    wysokość szkody należy udokumentować.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2007-06-19 09:38:55
    Od: "sotb" <s...@n...netu>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Ale nie z tyt. rękojmi o ile dobrze pamiętam?

    Zagmatwane. Zgłosiłem żądanie wymiany na zas. rękojmi, a modem wrócił
    naprawiany (ale nie naprawiony), zatem będę zgłaszał ponownie żądanie
    wymiany na zasadach rękojmi. Poprzednio nie zauważyłem przy odbiorze, że nie
    jest nowy.

    > Z tymi szkodami to zwykle jest ciężko a związane jest to z tym, że
    > wysokość szkody należy udokumentować.

    Nie mówię o szkodzie, a o obniżeniu abonamentu. Orange do tej pory obniżał
    abonament o połowę w przypadku problemów ze sprzętem

  • 15. Data: 2007-06-19 10:23:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.06.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
> [...]
    > wymiany na zasadach rękojmi. Poprzednio nie zauważyłem przy odbiorze, że nie

    ok

    > Nie mówię o szkodzie, a o obniżeniu abonamentu. Orange do tej pory obniżał
    > abonament o połowę w przypadku problemów ze sprzętem

    Ustawa mówi o szkodzie.

    --
    Marcin