  • 1. Data: 2007-06-13 15:44:25
    Temat: Zdjęcia, publikacja i prawa autorskie
    Od: "Kwantek" <k...@N...pl>

    Witam

    Jestem amatorem fotografii. Natrafiłem na stonę www jednego z zamków na
    której widnieje zapis następującej treści:

    1. Fotografowanie amatorskie jest możliwe po uzyskaniu pozwolenia i
    uiszczeniu stosownej opłaty.
    2. Filmowanie po wykupieniu dodatkowego biletu.
    3. Fotografowanie i filmowanie bez użycia sztucznych źródeł światła i
    statywu
    4. Wykonane zdjęcia i materiał filmowy przeznaczone są tylko i wyłącznie do
    uzytku prywatnego, nie zezwala się na ich dalsze publikowanie i
    rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie bez zgody Muzeum.

    Zastanawia mnie ostatni punkt - czy muzeum może zakazać publikacji zdjęcia,
    które sam zrobiłem nie łamiąc prawa tzn. mając pozwolenie na jego zrobienie?
    Jakie mogą być konsekwencje nie dotrzymania tego regulaminu?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-06-13 16:02:35
    Temat: Re: Zdjęcia, publikacja i prawa autorskie
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Kwantek napisał(a):
    > Zastanawia mnie ostatni punkt - czy muzeum może zakazać publikacji zdjęcia,
    > które sam zrobiłem nie łamiąc prawa tzn. mając pozwolenie na jego zrobienie?
    > Jakie mogą być konsekwencje nie dotrzymania tego regulaminu?

    Pod względem prawa autorskiego:

    To zależy od tego, co fotografujesz. Jeśli dzieło sztuki (rzeźba,
    obraz), którego autor żył < 70 lat temu, to nie możesz swobodnie
    dysponować. Pozostałe: można (chyba, że np. wystrój wnętrz zaaranżowany
    współcześnie także uznamy za utwór).

    Pod względem prawa cywilnego:

    Zapewne kupienie biletu i wejście na zamek wiąże się z zawarciem umowy,
    której częścią jest ten regulamin. Jeśli złamiesz jej warunki,
    właściciel zamku może dochodzić praw w postępowaniu cywilnym.

    Przy okazji:
    A co jeśli jako autor opublikowałbyś te zdjęcia np. na licencji Creative
    Commons? Czy nawet gdybyś przegrał przed sądem, to czy inne osoby (które
    przecież nie zawierały z zamkiem żadnych umów!) nie mogłyby korzystać ze
    zdjęcia na tej licencji?

    Na twoim miejscu: nie przejmowałbym się tym :)

    R.

  • 3. Data: 2007-06-13 16:39:14
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Robert Osowiecki" <r...@r...art.pl> napisał
> [...]
    > którego autor żył < 70 lat temu, to nie możesz swobodnie dysponować.
    > Pozostałe: można (chyba, że np. wystrój wnętrz zaaranżowany współcześnie

    A z czego to wynika?

  • 4. Data: 2007-06-14 08:42:48
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Piotr [trzykoty] napisał(a):
    > Użytkownik "Robert Osowiecki" <r...@r...art.pl> napisał

    > A z czego to wynika?

    Z ustawy prawo autorskie, oczywiście. Chroniony jest każdy "przejaw
    działalności twórczej o indywidualnym charakterze" (cyt. z pamięci)
    przez okres 70 lat od śmierci autora (liczony w latach pełnych od roku
    po śmierći, śliśle rzecz biorąc).

    R.