  • 1. Data: 2007-06-13 12:29:35
    Temat: odszokowanie z tytulu OC (co z vatem?)
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    hej!
    prowadze dzialalnosc gospodarcza, KPiR, jestem platnikeim vatu,
    otrzymalem pismo z PZU o przyslugujacym mi odszkodowaniu
    (inny samochod spowodowal kolizje)
    za naprawe mojego samochodu osobowego ktorym jezdze i ktory jest
    wprowadzony do ewidencji srodkow trwalych

    w pismie jest informacja ktorej nie rozumiem i bardzo prosze o pomoc w
    rozszyfrowaniu

    "wysokosc odszkodowania wynosi (brutto): xxx zl

    Jednoczesnie zawiadamiamy, ze jezeli wysokosc odszkodowania zostala podana w
    kwocie
    brutto, a poszkodowany jest podatnikiem VAT i przysługuje mu prawo do
    odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego przy nabyciu
    pojazdu to powyżej przedstawiona kalkulacja zostanie skorygowana do kwoty
    netto."

    z gory dziekuje za pomoc:)

    pozdrawiam serdecznie
    Wasyl

  • 2. Data: 2007-06-13 17:20:16
    Temat: Re: odszokowanie z tytulu OC (co z vatem?)
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Jezeli jests tzw Vatowcem, to PZU winno wypłacić przyznane Ci odszkodowanie
    w kwocie netto.

  • 3. Data: 2007-06-13 17:23:20
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Niedawno nawet Sad Najwyzszy podjal taka uchwale:
    Uchwała składu 7 sędziów SN z 17 maja 2007 r. (sygn. akt III CZP 150/06).
    Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy ubezpieczenia OC posiadacza
    pojazdu mechanicznego za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu,
    ustalone według cen części zamiennych i usług, obejmuje kwotę podatku od
    towarów i usług (VAT) w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć
    podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Pozdrwaiam
    Marta

  • 4. Data: 2007-06-14 19:24:33
    Od: "Darek." <t...@n...nie.ma>

    Marta pisze:
> [...]
    > towarów i usług (VAT) w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć
    > podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Czyli oznacza to iz Pzu powinno wyplacic kwote brutto....
    W sumie z jakiej racji bogu ducha winny uzytkownik (wlasciciel)
    auta ma teraz doplacac VAT?

  • 5. Data: 2007-06-15 06:20:16
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Darek." <t...@n...nie.ma> napisał

    > W sumie z jakiej racji bogu ducha winny uzytkownik (wlasciciel)
    > auta ma teraz doplacac VAT?

    Bo zaraz go sobie odliczy i wyjdzie na zero. Gdyby ubezpieczyciel
    wypłacił kwotę brutto to klient miałby "premię".

  • 6. Data: 2007-06-15 09:40:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 15 Jun 2007 08:20:16 +0200, Alek napisał(a):

    > Użytkownik "Darek." <t...@n...nie.ma> napisał

    > Bo zaraz go sobie odliczy i wyjdzie na zero. Gdyby ubezpieczyciel
    > wypłacił kwotę brutto to klient miałby "premię".

    Przecież nie zawsze może go sobie odliczyć.

    p. m.

  • 7. Data: 2007-06-15 09:43:53
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > Przecież nie zawsze może go sobie odliczyć.

    Wszystko się zgadza. PZU wypłaci odszkodowanie netto, jeśli
    poszkodowany może vat odliczyć, co jest zgodne z przytoczonym
    orzeczeniem sądu, zgodnie z którym odszkodowanie "obejmuje kwotę podatku
    od towarów i usług (VAT) w zakresie, w jakim poszkodowany nie może
    obniżyć podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego."

    Jak ktoś nie może odliczyć, to dostanie kwotę brutto.

    Choć jeszcze jest jeden problem: osoba, mogąca odliczyć vat, która
    nie chce przeznaczyć odszkodowania na naprawę, tylko na coś innego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz