  • 11. Data: 2003-01-17 23:45:17
    Temat: Re: NIETYPOWY POST DOTYCZY ZASADNICZYCH SPRAW ZWIAZANYCH Z TĄ GRUPĄ I ROLĄ PRAWA WOGÓLE !!!!
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

> [...]
    43,2%
    > zarejestrowanych wyborcow, w wyborach po 1947 nie przekroczyla 70%, po
    1975
    > roku nigdy nie przekroczyla 50%, najnizsza byla w 1995 roku - 42,2%.
    > Byc moze frekwencja obliczona tak jak w Polsce bylaby jeszcze nizsza - nie
    > wiem, jakie sa zasady rejestracji wyborcow, co moze powodowac zawyzenie
    tych
    > wskaznikow. Tak czy inaczej, w Polsce po 1989 frekwencja w wyborach
    > parlamentarnych jest wyzsza niz w Szwajcarii.
    >
    > Zanim sie poda jakis przyklad, warto sprawdzic jego prawdziwosc.

    Nie chodzilo mi o wybory parlamentarne - raczej o lokalne referenda
    organizowane przez poszczegolne kantony - dotyczace raczej drobniejszych i
    blizszych mieszkancow spraw.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 12. Data: 2003-01-18 02:59:41
    Od: "Krzysztof" <k...@p...gazeta.pl>

    Jarek Dyrkacz napisal:

    > Nie chodzilo mi o wybory parlamentarne - raczej o lokalne referenda
    > organizowane przez poszczegolne kantony - dotyczace raczej drobniejszych i
    > blizszych mieszkancow spraw.

    "zawinili ludzie - nie potrafia wyegzekwowac od wladzy respektowania ich
    woli (...)frekwencja wyborcza jest tragiczna, ciagle wybierani sa te same
    nazwiska. (...) W takiej Szwajcarii frekwencja na poziomie 90% to minimum -
    ale tam
    rzeczywiscie wladza liczy sie z glosami obywateli" - nawet przy najlepszej
    woli nie jestem w stanie uwierzyc, ze miales na mysli tylko lokalne
    referenda i na pewno tego nie napisales. Zeby to zreszta mialo jakis sens
    przy narzekaniu na Polakow - musialbys miec jakas porownywalna do tych
    lokalnych referendow instytucje w Polsce. Nie masz, wiec nie masz zielonego
    pojecia, jaka bylaby w takich referendach frekwencja.

    Jestem przekonany ze nie masz rowniez zielonego pojecia, jaka jest
    frekwencja w lokalnych referendach w Szwajcarii. Dla pokazania iz nie jest
    to "minimum 90%" starczy mi pierwsze refrendum, na wyniki ktorego natrafilem
    w sieci: 23 listopada 1997, Zurich, frekwencja 31,6% (5 pytan, m.in. pytania
    o podziemny parking i przedluzenie godzin otwarcia sklepow). W kantonie
    Zurich w zadnym typie refrendow (lokalnym, kantonalnym, krajowym) frekwencja
    nigdy przez ostatnie kilkadziesiat lat nie osiagnela 90%, srednia dla
    kazdego z typow jest ponizej 50%, przy czym najwyzsza jest dla krajowych. W
    calej Szwajcarii zazwyczaj w krajowym referendum glosuje 30-40% wyborcow,
    tylko przy bardziej kontrowersyjnych sprawach wiecej. Chociaz np w sprawie
    aborcji bylo to tylko 42% - gdyby w Polsce glosowano spodziewalbym sie
    frekwencji wiekszej.

    Nie mam specjalnej ochoty szukac wynikow jeszcze innych lokalnych refrendow,
    wiec o ile nie podasz jakiegos zrodla swoich przekonan poza czyms w rodzaju
    "slyszalem u cioci na imieninach", po prostu zaapeluje: jak czegos nie
    wiesz, po prostu sie nie odzywaj - a juz na pewno nie wymyslaj liczb na
    poparcie swoich tez. Zeby sprytnie manipulowac liczbami trzeba miec
    przynajmniej zielone pojecie, w jakich rozsadnych granicach trzeba celowac -
    Twoje "minimum 90%" wskazuje, ze tego nie potrafisz.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 13. Data: 2003-01-18 06:35:38
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b08j87$dsh$1@wroclaw.wro.vectranet.pl...

    > Co do tego ma ortografia?!? Jak nie masz nic do powiedzenia tylko
    > czepiasz sie nieistotnego szczegolu to lepiej nic nie pisz!!! Jak widze
    > takie posty to szlag mnie trafia!
    >
    > I jeszcze te "pzdr" - wsadz se je w d...

    Nie podniecaj się tak bo Ci jeszcze jakaś żyłka pęknie;)))
    Skoncentruj się na nicku autora postu o ortografii.Kafarov to pewnie od
    kafara.A kafar to rodzaj młota.Już kapujesz? Wystarczyło na spokojnie a nie
    od razu..;))))))))

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 14. Data: 2003-01-22 16:20:42
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

    Chyba jednak rzeczywiscie napisalem bzdura - zwracam Ci honor w tej kwestii.
    Kiedys rozmawialem na ten temat ze znajmomymi w Szwajcarii i cos musialem
    zle skojarzyc, bo potwierdzili to co Ty napisales.

    Bije sie w piers i wyciagam wnioski na przyszlosc :-)
    Pozdrawiam
    Jarek