  • 11. Data: 2020-05-29 17:11:56
    Temat: Re: Możliwość przepadku mieszkania
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5ecfffcd$0$17351$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 26.05.2020 o 21:20, J.F. pisze:

    >Ten "główny lokator", to zdaje się jest podobna konstrukcja, jak
    >"przedstawiciel" w Stowarzyszeniu Zwykłym. Po prostu spółdzielnia nie
    >będzie się dogadywać ze wszystkimi, tylko mają sobie wybrać jednego.
    >Moim zdaniem w ustawie to trochę skopano, bo było napisać, że dokąd
    >nie
    >wyznaczą, to spółdzielnia może się z dowolnym komunikować i ma to
    >skutek
    >dla wszystkich.

    "od zawsze tak bylo" :-)
    Ciekawe - od ~1946 czy wczesniej :-)

    Ale to przeciez nie tylko komunikacja w jedna strone, ale np prawo
    glosu na walnych zgromadzeniach.

    Poza tym co ta znaczy "wyznaczą" ?
    To spoldzelnia wyznacza, kto dostanie mieszkanie i bedzie lokatorem, a
    kto ciagle tylko czlonkiem :-)

    J.

  • 12. Data: 2020-08-12 09:30:48
    Od: universis <u...@w...pl>

    Wygląda na to że spółdzielnia mieszkaniowa która w okolicy znana jest z różnych
    matactw teraz chce sięgnąć po moje mieszkanie.
    Chcą ode mnie udowodnienia że moi nieżyjący rodzice którzy wprowadzili się do tego
    mieszkania w roku 1968 - wpłacili wkład mieszkaniowy. Rodziców nie mam od 2001 r. -
    więc nie mam jak zapytać o ten wkład. Oto co przysłała mi Spółdzielnia:
    w związku z otrzymaniem w dniu 08.06.2020 r. oświadczenia Pana (mój brat) o
    zrzeczeniu się części wkładu mieszkaniowego dotyczącego lokalu nr 17 przy ul.
    xxxxxxxxxx w Warszawie na Pana rzecz, zgodnie z art. 15 ustawy o spółdzielniach
    mieszkaniowych, w celu ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa powinien Pan
    złożyć pisemne oświadczenie o:
    1/ gotowości zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do ww.
    lokalu mieszkalnego,
    2/ posiadaniu wymaganego wkładu mieszkaniowego związanego z ww. lokalem wraz z prośbą
    o wpisanie na listę członków "Spóldzielni". Powyższe oświadczenie prosimy przesłać w
    oryginale na adres Spółdzielni.

    Od 1968r. do momentu śmierci rodziców 2001 - rodzice nie mieli ze spółdzielnią
    żadnych problemów w kwestii mieszkaniowej i na ten temat i na inne nie było żadnej
    korespondencji - rodzice spokojnie mieszkali i płacili czynsz. Teraz muszę jakoś to
    udowodnić - myślę że jak nic na ten temat nie przychodziło to byli członkami
    spółdzielni. W sprawie mieszkania będę w Warszawie 01-05 września. Może znajdę jakiś
    dokument na ten temat w piwnicy, ale do tego czasu prosiłbym o jakąś pomoc co mam w
    tym kierunku robić.

  • 13. Data: 2020-08-12 09:39:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2020 00:30:48 -0700 (PDT), universis napisał(a):

    > w związku z otrzymaniem w dniu 08.06.2020 r. oświadczenia Pana (mój brat) o
    zrzeczeniu się części wkładu mieszkaniowego

    Tak na logikę - skoro brat się zrzeka swojej części wkładu, to wkład
    istnieje.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2020-08-12 12:12:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Która to konkretnie spółdzielnia?
    Niektóre spółdzielnie dzieliły się na mniejsze, i bywało że posiadacz lokatorskiego
    prawa pozostawał członkiem w "starej", a
    mieszkanie było w "nowej", i przez lata nikt się nie czepiał aż do momentu
    przykładowo wykupu (przekształcenia we własnościowe)
    kiedy to trzeba było naprostować.

    -----

  • 15. Data: 2020-08-12 12:34:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tak na logikę - skoro brat się zrzeka swojej części wkładu, to wkład
    > istnieje.

    Logika tu nie działa poprawnie. Gdy mój tata po śmierci mamy stawał się
    członkiem Spółdzielni musiał wpłacić wpisowe, a Spółdzielnia zwróciła
    nam jako spadkobiercom wkład mamy. Z tym że zwrócili 1 grosz, boi to
    było zaokrąglenie wpisowego mamy z lat 60-tych (po denominacji) a
    wpłacić trzeba było kilkaset złotych.

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2020-08-12 13:05:42
    Od: universis <u...@w...pl>

    > Tak na logikę - skoro brat się zrzeka swojej części wkładu,
    > to wkład istnieje. [..]

    > Która to konkretnie spółdzielnia?
    > Niektóre spółdzielnie dzieliły się na mniejsze [..]

    Odpisuję na ostatnie dwa posty.

    Jeśli chodzi o to zrzeczenie się to pewno spółdzielni chodziło o prawa do mieszkania,
    jednak przed momentem dostałem e-mail od brata w którym przesłał skan tego co
    podpisał : Krótko treściwie stoi tam że zrzekł się wkładu mieszkaniowego i
    spółdzielnia to przyjęła.

    Która to Spółdzielnia - ona nazywa się : RSM Ursus.

  • 17. Data: 2020-08-13 10:59:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >nam jako spadkobiercom wkład mamy. Z tym że zwrócili 1 grosz, boi to
    >było zaokrąglenie wpisowego mamy z lat 60-tych (po denominacji) a

    Wpisowe brzmi jak oplata za wstapienie nowego czlonka,
    i nie wiem czy czlonkowstwo powinno byc dziedziczone.

    A wkład to co innego :-)

    J.

  • 18. Data: 2020-08-13 12:11:56
    Od: universis <u...@w...pl>

    > Wpisowe brzmi jak oplata za wstapienie nowego czlonka,
    > i nie wiem czy czlonkowstwo powinno byc dziedziczone.
    >
    > A wkład to co innego :-)

    Członkostwo nie jest dziedziczone. Brat zrzekł się wkładu po to żebym ja został
    głównym lokatorem,
    a w konsekwencji członkiem Spółdzielni co prawdopodobnie umożliwi przekształcenie
    tego mieszkania
    w własnościowe i sprzedaż. Obecnie chodzi o to że "Spółdzielnia" bazując się na
    trudności w zdobyciu
    takiej informacji o wkładzie - dąży do tego żebyśmy udowodnili ten wkład, a wiedząc
    zę to conajmniej
    trudne będzie - w dalszej perspektywie - zabrać nam to mieszkanie. Stąd moje
    zapytanie co dalej zrobić ?

  • 19. Data: 2020-08-13 13:28:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "universis" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    ---------------------
    --------------------
> [...]
    >jakiś dokument na ten temat w piwnicy, ale do tego czasu prosiłbym o
    >jakąś pomoc co mam w tym kierunku robić.

    Nie mieli zlikwidowac tego prawa lokatorskiego ?

    Dla wyjasnienia - dawno temu byly dwa rodzaje mieszkan spoldzielczych:
    -wlasnosciowe - "wlasciciel"/czlonek wplacal niby pelna kwote za
    mieszkanie, a potem placil tylko "czynsz" za eksploatacje.
    Wlasciciel w cudzyslowie, bo formalnie wlascicielem mieszkania jest
    spoldzielnia.
    Tym niemniej jest to forma wlasnosci. Spoldzielcze wlasnosciowe
    prawo do lokalu.

    -lokatorskie - lokator wplacal niska kwote poczatkową, a potem placil
    wyzszyc czynsz, bo za eksploatacje i niejako za najem.

    PiS mial to zmienic pare lat temu ... nie zmienil, czy tylko czynsze
    wyrownal, pod haslem "oni juz dawno te mieszkania splacili" ?

    Lokatorskie mozna bylo zamienic na "własnosciowe" przez "wykup"
    lokalu, i gdzies w latach 90-tych kosztowalo to niewiele.
    Rodzice wykupili ?

    Bo jesli nie ...
    https://www.prawo-mieszkaniowe.info/spoldzielcze-lok
    atorskie-prawo-do-lokalu-mieszkalnego-tylko-dla-jedn
    ego-z-dzieci,518,p.html
    https://www.mieszkanie-i-wspolnota.pl/artykul/zasady
    -dziedziczenia-lokatorskiego-prawa-do-lokalu
    https://ksiegi-wieczyste.org/spoldzielcze-lokatorski
    e-prawo-do-lokalu-mieszkalnego/

    dla porownania
    https://www.otodom.pl/wiadomosci/rynek-nieruchomosci
    /prawo-wlasnosci-i-spoldzielcze-wlasnosciowe-prawo-d
    o-lokalu-czy-roznice-sa-istotne-id4244.html
    http://www.smpiast.pl/start/listart/120-dziedzicznos
    cwlprdolokalu.html

    A widze - zlikwidowali to "spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu".
    Obecne "lokatorskie" jest dawnym wlasnosciowym, czy ciagle starym
    lokatorskim ?

    Spoldzielnia jak pisze o "lokatorskim", to ciekawe - ma na mysli
    obecne prawo, czy uwaza, ze rodzice nigdy nie wykupili ?

    Oprocz grzebania w starych papierach moze by jeszcze spytac
    spoldzielnie ile ten wklad wymagany wynosi, moze kwota o ktorej nie
    warto myslec.
    No i ... dowiedziec sie kiedy prezes na urlopie, pojsc do ksiegowej,
    moze ona cos tam w teczce ma.

    J.

    P.S. Nie spozniliscie sie zalatwianiem ? Niby rok byl.

    PPS. I jeszcze
    https://biznes.interia.pl/nieruchomosci/news-wyzszy-
    czynsz-za-mieszkanie-od-2018-roku-spoldzielnie-chca-
    w,nId,4062611

    Chyba trzeba odwiedzic jakiegos bieglego prawnika ...

  • 20. Data: 2020-08-13 23:29:48
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 13 Aug 2020 13:28:38 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A widze - zlikwidowali to "spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu".
    Zlikwidowali? A wciąż posiadam :) A może już nie? :)

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl