  • 1. Data: 2004-08-23 16:30:10
    Temat: Mozliowsc odwolania sie od przyjetego mandatu oraz przepisy o ..
    Od: "PiotrR" <l...@N...gazeta.pl>

    ..oraz rozporzadzenia o znakach drogowych.

    Witam,

    Moj problem to to ze przyjalem mandat od strazy miejskiej za niezauwazenie
    znaku zakaz ruchu wszelkich pojazdow(z wyjatkiem MZK), oczywiscie normalnie
    niebyloby to takie wkurzajace, gdyby nie to, ze znak jest ustawiony po lewej
    stronie drogi(dwukierunkowej) i to do tego na miejscach parkingowych
    (nie ma zadnej przerwy wsrod tych miejsc parkingowych na znak a pas
    parkingowy ma ok 10m dlugosci).
    Po zastanowieniu wydaje mi sie, ze rozporzadzenie o znakach drogowych
    nakazuje by znaki drogowe byly w miejscach widocznych dla kierowcow ustawiane
    (nie mozna np. parkowac wg kodeksu w okolicy kilku metrow od znaku,
    zatem ustawianie takiego znaku bezposrednio przy parkingu nie wydaje mi sie
    prawidlowe - straz miejska zreszta stala tam tylko raz za mojej kilkukrotnej
    bytnosci i zatrzymywala tylko co kilkunasty samochod(nawet nie starali sie
    zawracac wszystkich).
    Podsumowujac:
    1. Mimo ze przyjalem mandat chcialbym odwolac sie od niego
    (minelo juz jednak 19 dni) ,gdzie to moge zrobic? Czy wystarczy nie
    zaplacic i stawic sie w sadzie grodzkim? Ale sad w przypadku przyjecia
    mandatu juz tylko egzekwuje kare.
    2. Gdzie znalezc rozporzadzenia o sposobie ustawiania znakow
    (na rozprawe w sadzie grdzkim)
    (nie wyobrazam sobie zeby w miejscu gdzie czesto staja na parkinu
    ciezarowki dostawcze(maja prawo bo tam jest zaznaczone,ze to parking,
    a znak jest tuz przy ew.samochodach bo nie ma tam chodnika czy tez pobocza)

    Ps.Z gory dziekuje za odpowiedzi, a tak swietnie oznakowane miejsce miesci
    sie przy dworcu zachodnim(zjezdzamy z al.Jerozolimskich do dworca, droga
    rozwidla sie na trzy pasy(dwa to przystanki wysepki autobusowe, ktorymi
    samochody osobowe tez zdaje sie,ze moga jechac ) i okazuje sie
    ze dalej jechac moga tylko autobusy, o czym swiadczy ten swietnie widoczny
    znak znajdujacy sie za zaparkowanymi autami, nie ma tam takze zadnego znaku
    "droga bez wyjazdu" etc. Z pasow przy autobusach(tam takze znajduja sie
    parkingi),znak ten jest widoczny pod katem 15-20 stopni!!!

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2004-08-23 20:03:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotrR" <l...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Było już kilka razy. Przejrzyj archiwum co do procedury. Co do meritum
    sprawy, to o ile znaku nie było po prawej stronie - jak piszesz - to nie
    obowiązywał. Nie masz obowiązku sprawdzenia całej okolicy, czy czasem gdzieś
    na wierzchołku drzewa nie stoi znak. Ale teraz, to już będzie poważny kłopot
    to odkręcić.

  • 3. Data: 2004-08-23 20:04:07
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    :
    > 1. Mimo ze przyjalem mandat chcialbym odwolac sie od niego
    > (minelo juz jednak 19 dni) ,gdzie to moge zrobic?

    Nigdzie.
    Miałeś 7 dni czasu. Choć w podanym przez ciebie przypadku nawet wtedy
    odwołanie zostałoby odrzuone gdyż mandat został nałożony za czyn będący
    wykroczeniem (art.92 K.W).

    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2004-08-24 07:44:19
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > na wierzchołku drzewa nie stoi znak. Ale teraz, to już będzie poważny kłopot

    Dlaczego nie obowiązywał będąc po lewej stronie? Poprosze jakiś komentarz,
    wykładnię itp.

    pzdr grem

  • 5. Data: 2004-08-24 14:29:10
    Od: "P R" <l...@g...pl>

    Leszek <l...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > Miałeś 7 dni czasu. Choć w podanym przez ciebie przypadku nawet wtedy
    > odwołanie zostałoby odrzuone gdyż mandat został nałożony za czyn będący

    Ale chcialbym chociaz odzyskac punkty(5 albo 6), czy nawet to nie jest
    mozliwe?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2004-08-25 20:09:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dlaczego nie obowiązywał będąc po lewej stronie? Poprosze jakiś komentarz,
    > wykładnię itp.

    Zgodnie z przepisami: Znak drogowy pionowy umieszczony po prawej stronie
    jezdni lub nad jezdnią dotyczy kierujących znajdujących się na wszystkich
    pasach ruchu; jeżeli jednak znaki są umieszczone nad poszczególnymi pasami
    ruchu, to znak dotyczy tylko kierujących znajdujących się na pasie, nad
    którym znak jest umieszczony. Znak drogowy umieszczony po lewej stronie
    jezdni lub pasów ruchu stanowi powtórzenie znaku umieszczonego po prawej
    stronie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Umieszczony po lewej
    stronie nie wiadomo do czego się odnosi. Najpewniej do chodnika, bo on
    znajduje się po lewej stronie znaku.

    Widząc go można również zasadnie domniemywać, że ktoś ów znak obrócił. W
    zasadzie przychodzi mi tylko znak zakazu zatrzymywania lub postoju, które to
    ustawiane bywają po lewej stronie i wówczas dotyczą tej strony.

    W praktyce można w takim wypadku skutecznie przed sądem podnieść zarzut, że
    się znaku nie widziało. Wszak kierujący może się nie spodziewać takiego
    sposobu oznakowania, a jeśli go nawet zauważy, to może uznać, że nie dotyczy
    on jezdni, po której się porusza. Nie ma zaś obowiązku deliberować, czego ów
    znak może dotyczyć i czy czasami mimo wszystko nie dotyczy jego.

    Po dostrzeżeniu takiego dziwnego oznakowania kierujący powinien moim zdaniem
    zachować szczególną ostrożność przy dalszej jezdni, albowiem zasadnie może
    jedynie przypuszczać, ze doszło do nieuprawnionego pozmieniania oznakowania.
    Organ odpowiedzialny za ustawienie znaków powinien je ustawiać zgodnie z
    przepisami. No i ewentualnie powinien powiadomić policję - choćby
    telefonicznie - o przypuszczeniu popełnienia wykroczenia polegającego na
    poprzestawianiu znaków. Ale to obowiązek społeczny, więc za jego
    niedopełnienie nic nie grozi.

  • 7. Data: 2004-08-27 14:46:48
    Od: "Kaczor \(c\) GSM TEAM PL 2000" <k...@h...pl>

    Leszek wrote:
    > Choć w podanym przez ciebie przypadku nawet wtedy
    > odwołanie zostałoby odrzuone gdyż mandat został nałożony za czyn
    > będący wykroczeniem (art.92 K.W).

    IMHO.
    Skoro nie było znaku - nie było wykroczenia.

  • 8. Data: 2004-08-27 16:54:21
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Kaczor (c) GSM TEAM PL 2000" <k...@h...pl> napisał w
    wiadomości news:412f4853$1@news.home.net.pl...

    > IMHO.
    > Skoro nie było znaku - nie było wykroczenia.

    Stan faktyczny nie ma znaczenia. Dla sądu liczy się podstawa prawna wpisana
    na mandacie i Twój podpis jako mandatobiorcy.

    Pzdr
    Leszek

  • 9. Data: 2004-08-30 07:34:22
    Od: g...@p...onet.pl