    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat z Węgier
    Date: Fri, 17 Aug 2007 01:14:33 +0200

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:fa2l8r$s5f$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Ciekawe czy w ogole odpowiedza ?

    Mam nadzieję, że dowioemy się od pytającego. Przy czym z mojego
    doświadczenia przy załatwianiu międzynarodowych pomocy prawnych wynika, że
    odpowiedź może przyjść za kilka miesięcy - tak do roku :-) nie należy się
    zniechęcać. Ten typ tak ma.

    > W ogóle to jakieś dziwne jest. MAndat
    >
    > Tak jest w Polsce wobec cudzoziemcow, ale kto powiedzial ze u nich tez
    > tak
    > musi byc - maja swoje prawo i moga regulowac jak i m sie podoba

    Nie do końca. Wysłanie mandatu do obcego państwa cokolwiek narusza
    jurysdykcje karną. Jeśli już postanowili ścigać sprawcę wykroczenia, to
    powinni przesłać to drogą dyplomatyczną. Tyle, ze międzynarodowe umowy
    przeważnie obejmują ściganie przestępstw. Stąd też wykroczenia przeważnie
    załatwia się we własnym zakresie.

    Sposób przeprowadzenia przez Węgrów postępowania narusza fundamentalne
    prawa do obrony. Skoro już chcieli ich ukarać, to niestety trzeba było
    sprowadzić tłumacza.

    > Tak na marginesie to znam tylko jedno slowo wegierskie - czyta sie
    > 'nemirten' - nie rozumiem :-)

    W tym wypadku Węgrzy zagonili się w "kozi róg". Jurysdykcji karnej w Polsce
    nie mają. Podstaw do europejskiego listu gończego również.