  • 1. Data: 2009-10-19 11:33:44
    Temat: List polecony - terminy
    Od: Stachna <s...@g...com>

    Mam takie pytanie

    Czekam na list polecony - ale bardzo opłacalne byłoby odebranie go po
    jakimś terminie

    Druga strona ma termin na odpowiedź 14 dni jeżeli w podanym terminie
    nie odbiorę listu to teraz pytania

    Odbieram go 15 dnia

    Która data jest wiążąca czy
    1) data odbioru
    2) data wysłania
    3) data sporządzenia pisma - raczej odpada

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-10-19 11:37:05
    Temat: Re: List polecony - terminy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Stachna pisze:
> [...]
    > 1) data odbioru
    > 2) data wysłania
    > 3) data sporządzenia pisma - raczej odpada

    O jaką sprawę chodzi? I o jaką datę chodzi? Jeśli chodzi Ci o ustawę
    konsumencką, to samo wysłanie listu poleconego uważane jest za
    ustosunkowanie się do reklamacji, bez względu na to kiedy list dotrze.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-10-19 11:41:06
    Od: Stachna <s...@g...com>

> [...]
    > konsumencką, to samo wysłanie listu poleconego uważane jest za
    > ustosunkowanie się do reklamacji, bez względu na to kiedy list dotrze.

    Dzięki

  • 4. Data: 2009-10-19 11:47:21
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Jeśli chodzi Ci o ustawę
    > konsumencką, to samo wysłanie listu poleconego uważane jest za
    > ustosunkowanie się do reklamacji, bez względu na to kiedy list dotrze.

    Aczkolwiek wypadałoby zaznaczyć, że nie jest to pogląd bezsporny.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-10-19 11:49:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > Aczkolwiek wypadałoby zaznaczyć, że nie jest to pogląd bezsporny.

    Po pierwsze jest to pogląd poparty orzeczeniem sądu.
    Po drugie: przyjęcie poglądu przeciwnego doprowadziłoby do dopuszczenia
    do sytuacji, kiedy to konsument świadomie nie odbierając listu,
    uniemożliwia ustosunkowanie się sprzedawcy w ciągu 14 dni. Zachowanie
    takie nie może podlegać ochronie.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-10-19 12:17:12
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Po pierwsze jest to pogląd poparty orzeczeniem sądu.

    Zgoda. Nie będę powtarzał banalnej formułki o tym, że orzeczenia sądu
    nie są w Polsce prawem. Ale zauważ, że nawet orzeczenia SN-u mogą nic
    nie znaczyć, jeśli zostaną krytycznie przyjęte przez doktrynę (nie
    mówię, że to orzeczenie zostało krytycznie przyjęte).

    Przepis po prostu jest niejednoznaczny i można go różnie interpretować.
    W tym stanie rzeczy, wyrażanie się kategorycznie za jedną z opcji może
    wprowadza pytającego w błąd.

    > Po drugie: przyjęcie poglądu przeciwnego doprowadziłoby do dopuszczenia
    > do sytuacji, kiedy to konsument świadomie nie odbierając listu,
    > uniemożliwia ustosunkowanie się sprzedawcy w ciągu 14 dni.

    Nieprawda. Zaprzeczenie teorii wysłania nie oznacza przyjęcie teorii
    zapoznania się z treścią oświadczenia woli. Zresztą prawo polskie
    cywilne materialne nie przyjęło żadnej z tych teorii.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 7. Data: 2009-10-19 12:21:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > Nieprawda. Zaprzeczenie teorii wysłania nie oznacza przyjęcie teorii
    > zapoznania się z treścią oświadczenia woli. Zresztą prawo polskie
    > cywilne materialne nie przyjęło żadnej z tych teorii.

    Jeśli zatem uznamy, że sam fakt wysłania listu nie jest
    ustosunkowaniem się do reklamacji, to jaki inny termin chcesz dać w zamian?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-10-19 18:41:36
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Jeśli zatem uznamy, że sam fakt wysłania listu nie jest
    > ustosunkowaniem się do reklamacji, to jaki inny termin chcesz dać w zamian?

    Art. 61 KC.
    Zdaje się, że już kiedyś dyskutowaliśmy na ten temat ;)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 9. Data: 2009-10-19 18:49:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > Art. 61 KC.

    Czyli sprytny konsument może w ogóle uniemożliwić ustosunkowanie się
    sprzedawcy w terminie - odbierając list polecony 14 dnia.

    > Zdaje się, że już kiedyś dyskutowaliśmy na ten temat ;)

    Aż się dziwię, że Cię nie przekonałem :)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-10-19 19:09:18
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Czyli sprytny konsument może w ogóle uniemożliwić ustosunkowanie się
    > sprzedawcy w terminie - odbierając list polecony 14 dnia.

    "Na składającym oświadczenie woli ciąży więc troska o stworzenie takiej
    sytuacji, by od samego adresata zależało, czy zechce zapoznać się z
    treścią zakomunikowanego oświadczenia woli Jeżeli sytuacja tego rodzaju
    powstanie, należy przyjąć, że w tym momencie oświadczenie woli zostało
    złożone. W świetle prawa polskiego nie jest więc konieczne, aby adresat
    efektywnie zapoznał się z treścią oświadczenia i obojętne jest, kiedy to
    nastąpi". Radwański, Prawo cywilne - część ogólna, Warszawa 2005.

    > Aż się dziwię, że Cię nie przekonałem :)

    Przecież nie powiedziałem w ani jednym miejscu, że naprawdę podzielam to
    stanowisko, o którym piszę ;) Prywatnie - nie jestem pewny ani jednego
    ani drugiego. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że zbyt kategorycznie i
    autorytatywnie opowiedziałeś się za jednym z nich i mogłeś przez to
    wprowadzić w błąd autorkę wątku.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl