  • 11. Data: 2004-08-13 20:16:13
    Temat: Re: Legitymacja prasowa/reporterska konsekwencje
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
    news:cfileq$ep3$1@fargo.cgs.pl...
    > Aha! W grę może wchodzić też równolegle odpowiedzialność za
    > wykroczenie z kodeksu wykroczeń:
    >
    > Art. 61. § 1. Kto przywłaszcza sobie stanowisko, tytuł lub stopień albo
    > publicznie używa lub nosi odznaczenie, odznakę, strój lub mundur, do
    > których nie ma prawa,
    > podlega karze grzywny do 1.000 złotych albo karze nagany.
    >
    > o ile zwrot "dziennikarz" czy "prasa" uznamy za tytuł w rozumieniu
    > tego przepisu

    Ale zapomniałeś jeszcze o ewentualnym oszustwie, jeśli na podstawie takiej
    legitymacji będzie darmowo wchodził na płatne imprezy.

  • 12. Data: 2004-08-13 22:43:25
    Od: Dredd<...@...pl>

    > To teraz jeszcze poczytaj sobie prawo prasowe, gdyż jest tam
    wzmianka o
    > tym, że tytuły prasowe

    Przytocz dokładne brzmienie przepisu - chętnie zmodyfikuję swój
    pogląd jeśli rzeczywiście masz rację.

    NA marginesie: A co to są tytuły prasowe w rozumieniu prawa
    prasowego? Czyżby np. każda strona www?

    A jak do kolegi codziennie będę wysyłał smsy z bieżącymi
    wiadomościami to też będę już "elektronicznym dziennikarzem"?

    Zresztą tym myślałem że pojęcie prasy wiąże się z pewną wskazaną w
    ustawie strukturą organizacyjną. Ale może przesadzam.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 13. Data: 2004-08-13 22:50:50
    Od: Dredd<...@...pl>

    Aha! I jeszcze jednak kwestia. Czy w takim razie prowadzenie byle
    strony www uprawnia do emerytalnych przywilejów przewidzianych dla
    dziennikarskarzy?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 14. Data: 2004-08-14 02:25:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@g...mm.pl>

    > Aha! I jeszcze jednak kwestia. Czy w takim razie prowadzenie byle
    > strony www uprawnia do emerytalnych przywilejów przewidzianych dla
    > dziennikarskarzy?

    A uważasz, że nie? Serwisy internetowe np. onet itp. też zatrudniają
    dziennikarzy, fotoreporterów itp.

    1. Widziałeś na którymś z nich numer ISSN?
    2. Uważasz, że człowiek zatrudniony jako dziennikarz w onecie ma mniejsze
    prawa niż ten zatrudniony w papierowej gazecie?
    3. Jakież to emerytalne przywileje mają dziennikarze?

  • 15. Data: 2004-08-14 08:43:24
    Od: rogus <r...@t...spammer.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Ale zapomniałeś jeszcze o ewentualnym oszustwie, jeśli na podstawie takiej
    > legitymacji będzie darmowo wchodził na płatne imprezy.
    ale to jest tak mala szkodliwosc, ze nawet nie wyobrazasz sobie...
    poprostu fotografia to moja pasja, bez takiej plakietki nie wejde na
    zadne vip-imprezki... a jakim oszustwem jest podawanie sie za prase,
    skoro tworze prase internetowa... zreszta podawalbym sie tylko za
    fotografa ze strony X...

  • 16. Data: 2004-08-14 09:16:29
    Od: Dredd<...@...pl>

    > A uważasz, że nie? Serwisy internetowe np. onet itp. też zatrudniają
    > dziennikarzy, fotoreporterów itp.

    Czyli mają jakąś strukturę organizacyjną. Pewnie jest też ktoś w
    rodzaju naczelnego, wydawcy, czy innych funkcji znanych z prawa
    prasowego?

    Dla mnie mimo wszystko jakiś Kazio siedzący w domu i klikający
    jednoosobowo przy swojej prywatnej stronie www to chyba jeszcze nie
    prasa...

    Hm.. Czy idąc Twoim tokiem rozumowania - ja pisząc w tej chwili post
    na listę dyskusyjną też jestem "prasą" ?

    Nadal czekam aż ktoś podaj konkretne przepisy prawa prasowego by
    ukierunkować jakoś dyskusję bo nie mam aktualnego prawa
    prasowego. W tym stanie prawnym jaki mam nie umiem doszukać się
    ani tych rzekomych przepisów o prasie elektronicznej ani o braku
    obowiązku jej rejestrowania przez Sąd rejestrowy

    > 2. Uważasz, że człowiek zatrudniony jako dziennikarz w onecie ma
    mniejsze
    > prawa niż ten zatrudniony w papierowej gazecie?

    Nie sądzę. Ale też jest pewna subtelna różnica między spółką Onet a
    zwykłym użytkownikiem internetu

    > 3. Jakież to emerytalne przywileje mają dziennikarze?

    Ich praca jest traktowana jako zatrudnienie w szczególnym charakterze

    Zob: ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 7 lutego 1983 r.
    w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w
    szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

    (...)

    § 13. Dziennikarz zatrudniony w redakcjach dzienników, czasopism, w
    radiu, telewizji oraz w agencjach prasowych, informacyjnych,
    publicystycznych albo fotograficznych, objęty układem zbiorowym pracy
    dziennikarzy, nabywa prawo do emerytury, jeżeli spełnia łącznie
    następujące warunki:
    1) osiągnął wiek emerytalny wynoszący: 55 lat dla kobiet i 60
    lat dla mężczyzn w czasie wykonywania pracy dziennikarskiej,
    2) ma wymagany okres zatrudnienia, w tym co najmniej 15 lat
    pracy dziennikarskiej.

    Nie słyszałem by to przestało obowiązywać.

    Nadal nie jestem przekonany że każdy kto coś zamieszcza w
    internecie jest "prasą" i wg mnie nie może posługiwac się legitymacją
    prasową legalnie

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 17. Data: 2004-08-14 16:50:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rogus" <r...@t...spammer.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zadne vip-imprezki... a jakim oszustwem jest podawanie sie za prase,
    > skoro tworze prase internetowa... zreszta podawalbym sie tylko za

    Przy próbie wejścia na VIP-imprezki z takim dokumentem ryzykujesz jeszcze
    zastrzelenie przez BOR albo Policjo jako terrorysty. W dobie Bin Laden'a to
    serdecznie odradzam takie eksperymenty. Może zastrzelić nie zastrzelą, ale
    zatrzymać na pewno zatrzymają. A później w ramach bicia piany dostaniesz
    zarzut terroryzmu tylko dla tego, że 5 lat temu przechodziłeś koło meczetu.
    Później to w ogniu padnie, ale dla przyzwoitości fałszowanie dokumentu Ci
    przywalą, by nie wyszło, że niewinnego napiętnowali.

  • 18. Data: 2004-08-14 16:50:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

  • 19. Data: 2004-08-14 18:03:42
    Od: rogus <r...@t...spammer.pl>

    Użytkownik Dredd napisał:
> [...]
    > lat dla mężczyzn w czasie wykonywania pracy dziennikarskiej,
    > 2) ma wymagany okres zatrudnienia, w tym co najmniej 15 lat

    no spoko ale jak ktos jest hobbystycznie dziennikarzem... to chyba mu
    nie przysluguje emerytura :>

  • 20. Data: 2004-08-14 19:33:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2004, rogus wrote:

    > + Użytkownik Dredd napisał:
    [...]
> [...]
    > +
    > + no spoko ale jak ktos jest hobbystycznie dziennikarzem... to chyba mu nie

    Ja ci to przetłumaczę na polski, dobrze ? ;) - tam jest słowo
    "zatrudnienie". No to jedziemy:
    "przez 15 lat płacił składki ZUS podając w deklaracji RG-iles-tam że
    to z tytułu bycia dziennikarzem".

    W "hobbystyczości" widzę tylko ten jeden problem ;)
    Musisz znaleźć hobbystę który cię zatrudni (ktoś musi chorobowe
    płacić przez pierwsze 31 dni, czyż nie ? :>) i odprowadzi należny
    ZUS.
    IM*H*O "bycie dziennikarzem" a "przysłyugiwanie emerytury z tytułu
    bycia dziennikarzem" to z powodu rzeczonego cytatu dwie RÓŻNE
    rzeczy ;)
    Równie dobrze możesz domagać się emerytury jako swój (i ew.
    swojej żony) kierowca, co nie znaczy że kierowcą być nie
    możesz ! :)

    pozdrowienia, Gotfryd