  • 1. Data: 2004-08-13 12:52:32
    Temat: Błąd księgowej przy naliczaniu wynagrodzenia
    Od: "Agnieszka" <a...@i...pl>

    Witam,
    Mam nastepujący problem:
    Mój mąż jest pracownikiem firmy ochroniarskiej.
    Od grudnia zeszlego roku jest na zwolnieniu chorobowym.
    W lipcu dostał dwie wypłaty: jedna to zasiłek chorobowy, a druga... i tu
    właśnie jest problem.
    Księgowa naliczyła mu jakieś wyrównanie ale źle zaksięgowała i wysłała jako
    zarobki.
    My myśleliśmy, że jest to ekwiwalent za niewykorzystany w 2003 roku urlop.
    10 sierpnia powinien dostać wypłate ale do dnia dzisiejszego nie wpłyneła
    ona na konto, więc mąż zadzwonił do biura, żeby się dowiedzieć kiedy będa
    pieniądze. Okazało się, że księgowa się pomyliła. Pani w biurze powiedziała
    mu, że w tym miesiącu już nie dostanie wypłaty ponieważ w zeszłym miesiącu
    dostał ją 2 razy. Kazała również przyjechać mu do biura podpisać liste płac
    i zwrócić nadwyżke wypłaconych pieniędzy (ekwiwalent jest większy od
    zasiłku).
    Co mąż powinien zrobić w takiej sytuacji i kto powinien odpowiedzieć za ten
    błąd. My zostaliśmy przez tą pomyłke księgowej przez cały miesiąc bez
    pieniędzy (ja nie pracuje).
    Pozdrawiam,
    Agnieszka

  • 2. Data: 2004-08-13 12:54:27
    Od: "Agnieszka" <a...@i...pl>

    Chciałam jeszcze dodać, że mąż jest zatrudniony na czas nieokreślony.

  • 3. Data: 2004-08-13 13:26:16
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    ten
    > błąd. My zostaliśmy przez tą pomyłke księgowej przez cały miesiąc bez

    za bledy odpowiada osoba ktora prowadzi ksiegi, jezeli biuro to biuro,
    wszystko masz w ustawie o rachunkowosci, (art 77 i 78)
    ilosc lat w "osrodku wypoczynkowym" tez jest wymieniona.

    P.

    Ps.

    Jezeli ktos sprytny to niezle moze na podatku zarobic.
    Odsiedzi 5 lat i bedzie mial tyle siana ile by nie zarobil w kilkadziesiat
    lat.

  • 4. Data: 2004-08-13 20:14:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    Ale tu raczej nie o rachunkowość chodzi, tylko o kodeks pracy i cywilny. Co
    do zasady firma nie miała prawa bez zgody pracownika potrącać mu z bieżącego
    wynagrodzenia omyłkowo wypłaconej nadpłaty. Jeśli pracownik nie wyrazi
    zgody, to wówczas muszą go pozwać do sądu, gdzie najpewniej sprawę wygrają.
    Natomiast można dążyć do ugody z firmą i zwrócić to w ratach.

  • 5. Data: 2004-08-13 22:36:20
    Od: Dredd<...@...pl>

    >Jeśli pracownik nie wyrazi
    > zgody, to wówczas muszą go pozwać do sądu, gdzie najpewniej
    sprawę wygrają.

    Dyskusyjne.
    Pracodawca musiałby sięgnąć do konstrukcji bezpodstawnego
    wzbogacenia, a jeśli opracownik w międzyczasie źle wypłaconwe
    pieniądze wydał i nie jest już wzbogacony to pracodawca praktycznie
    nie ma szans na wygraną.
    Tym bardziej w takiej sytuacji jak tu (pracownik spodziewał się w
    okresie kiedy doszło do błędu innych należności a więc wcale nie
    musiał się liczyć ze zwrotem wypłaconej mu kwoty)
    Odsyłam do k.c.: bodaj art. 405 i następne

    Dorzucę jeszcze orzeczenie:

    2001.08.07 wyrok SN, I PKN 408/00, OSNP 2003/13/305

    Pracownik ma prawo uważać, że świadczenie wypłacane przez
    pracodawcę posługującego się wyspecjalizowanymi służbami jest
    spełniane zasadnie i zgodnie z prawem, a więc nie musi liczyć się z
    obowiązkiem jego zwrotu (art. 409 KC).

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-08-14 12:11:51
    Od: "Agnieszka" <a...@i...pl>

    Więc co powinno się zrobić w takiej sytuacji?
    Czy mąż powinien podpisać liste płac tak jak życzy sobie tego pracodawca i
    zostać na miesiąc bez środków do życia?

  • 7. Data: 2004-08-14 12:29:12
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czy mąż powinien podpisać liste płac tak jak życzy sobie tego
    pracodawca i
    > zostać na miesiąc bez środków do życia?

    Ja bym żadnych takich niezgodnych z prawdą bzdur nie podpisywał i
    domagał się normalnego wynagrodzenia zgodnie z umową. Taki
    sposób załatwienia tej sprawy jak proponuje pracodawca to wyraźne
    naginanie prawa dla wygody pracodawcy (w praktyce oznmacza to
    niezgodne z prawem potrącenie z należnej płacy)
    Co najwyżej na tej liście płac napisałbym, że odmawiam podpisu bo
    nie wypłacono mi wynagrodzenia i dopiero to podpisał (to może być
    przydatne w przyszłości w razie sporu o wynagrodzenie za pracę)
    Inna sprawa że upór może tu w skrajnym wypadku doprowadzić do
    utraty pracy więc zawsze można próbować jakiejś ugody

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2004-08-14 17:06:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości

    Oczywiście, ze masz rację. Ale mnie chodziło raczej o to, że inaczej jak
    przez sąd wobec sprzeciwu pracownika tego nie przeskoczy. Jedynym wyjściem
    jest bezpodstawne wzbogacenie, ale to już sprawa pracodawcy, a nie
    pytającej.

    Co do wygranej / przegranej to można dyskutować. Twoja argumentacja jest
    oczywiście prawidłowa. Tylko, że w praktyce to może być z tym różnie.