  • 1. Data: 2011-02-19 21:17:44
    Temat: Laserowy radar i udowodnienie winy
    Od: sp5it <v...@q...com>

    Witam. NIe piszę tego postu pod kątem wymigania się od płacenia, bo odpukać
    od kilku lat bezmandatowo jeżdżę, ale wczoraj dyskutowaliśmy ze znajomymi na
    temat domniemania niewinności przy karaniu mandatem za przekroczenie
    prędkości.
    O ile w przypadku fotki z radaru stacjonarnego, filmu z videorejestratora czy
    ustrzeleniu z tzw. suszarki z bliskiej odległości wina jest bardziej lub
    mniej bezsporna i łatwa do udowodnienia to moje wątpliwosci budzi sytuacja,
    gdy prędkość auta zostaje zmierzona z 500-600m laserowym radarem.
    Delikwent zostaje zatrzymany jak dojedzie do załogi drogówki i zostaje mu
    przedstawiona prędkość z którą ponoć jechał.
    Weźmy tu pod uwagę sytuację, gdy z podobną prędkością i w tym samym kierunku
    przemieszcza się kilka pojazdów. Jak udowodnić, że to akurat zatrzymany
    pojazd został "zmierzony".

    Drugim wariantem jest, że operator tego urządzenia "strzeli" pojazd jadący z
    przeciwnego kierunku, a potem obróciwszy się o 180 stopni zatrzyma drugi
    pojazd informując kierowcę, ze przekroczył prędkość o tyle i tyle.

    Nie chodzi tu o wymiganie się od płacenia, bo jeśli przekroczyłbym prędkość,
    to poniósłbym zasłużoną karę tylko o bezsporne udowodnienie winy.

    Michał

  • 2. Data: 2011-02-19 23:18:19
    Temat: Re: Laserowy radar i udowodnienie winy
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (19.02.2011 22:17), sp5it wrote:
    > Witam. NIe piszę tego postu pod kątem wymigania się od płacenia,[...]
    > Nie chodzi tu o wymiganie się od płacenia,

    Czy aby na pewno? :)

    p. m.

  • 3. Data: 2011-02-20 00:55:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/19/2011 3:17 PM, sp5it wrote:
    > Jak udowodnić, że to akurat zatrzymany
    > pojazd został "zmierzony".

    Nijak
    masz pecha, ze trafiles na nieuczciwego glinę.
    rownie dobrze moze dopisac ci brak swiatel i zapietych pasow i mozesz mu
    nagwizdac.

  • 4. Data: 2011-02-20 12:26:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-19 22:17, sp5it pisze:

    > Weźmy tu pod uwagę sytuację, gdy z podobną prędkością i w tym samym kierunku
    > przemieszcza się kilka pojazdów. Jak udowodnić, że to akurat zatrzymany
    > pojazd został "zmierzony".

    W teorii policjant jest przeszkolony jeżeli chodzi o sposób użycia
    przyrządu, radar ma przyrząd celowniczy odpowiadający warunkom atestu i
    homologacji i to wystarczy żeby "nie było wątpliwości".

    > Drugim wariantem jest, że operator tego urządzenia "strzeli" pojazd jadący z
    > przeciwnego kierunku, a potem obróciwszy się o 180 stopni zatrzyma drugi
    > pojazd informując kierowcę, ze przekroczył prędkość o tyle i tyle.

    Spotkałem się z takim przypadkiem - tzn. kierowca jadący z prędkością
    dozwoloną został zatrzymany. Policjant pokazał na radarze prędkość dużo
    wyższą. Kierowca mandatu nie przyjął, sąd kierowcy oczywiście nie uwierzył.

    > Nie chodzi tu o wymiganie się od płacenia, bo jeśli przekroczyłbym prędkość,
    > to poniósłbym zasłużoną karę tylko o bezsporne udowodnienie winy.

    Kamera na pokładzie, a w jej zasięgu jeszcze wskazówkowy zegarek ręczny
    (jako wzorzec czasu) :)
    W innym wypadku jeżeli trafisz na nieuczciwego policjanta jesteś bez szans.

  • 5. Data: 2011-02-20 12:46:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > dozwoloną został zatrzymany. Policjant pokazał na radarze prędkość
    > dużo wyższą. Kierowca mandatu nie przyjął, sąd kierowcy oczywiście

    tylko zastanawiam sie jak to sie ma do zasady domniemania niewinności, imho
    to po stronie osoby oskarżającej powinna leżeć konieczność przedstawienia
    bezspornego dowodu wykroczenia czy przestępstwa. Bo wg takiej zasady to
    można by kogoś wsadzić na podstawie tego że pan policjant widział jak on
    handlował trawką i już.

  • 6. Data: 2011-02-20 13:35:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-20 13:46, Marek Dyjor pisze:

    > tylko zastanawiam sie jak to sie ma do zasady domniemania niewinności,
    > imho to po stronie osoby oskarżającej powinna leżeć konieczność
    > przedstawienia bezspornego dowodu wykroczenia czy przestępstwa.

    No na pewno ma się trochę na bakier.
    Niemniej większość spraw o wykroczenia drogowe opiera się o zeznaniach
    policjanta.

    Oczywiście jest pytanie co by było gdyby każde przejechanie skrzyżowania
    na czerwonym świetle które widział policjant przeciągnąć przez SN i inne
    "Strasburgi" domagając się domniemania niewinności.

    Niemniej praktyka jest właśnie taka że sąd przyklepie to co policjant
    widział.

    Sąd zakłada że policjant nie ma po co kłamać, co jednak nie zawsze jest
    prawdą.

    > Bo wg
    > takiej zasady to można by kogoś wsadzić na podstawie tego że pan
    > policjant widział jak on handlował trawką i już.

    Niewykluczone że tak by się właśnie stało.
    Policjant przed sądem jest (nieformalnie) w pozycji mocno
    uprzywilejowanej w stosunku do innych świadków.

  • 7. Data: 2011-02-20 15:02:48
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > O ile w przypadku fotki z radaru stacjonarnego, filmu z videorejestratora czy
    > ustrzeleniu z tzw. suszarki z bliskiej odległości wina jest bardziej lub
    > mniej bezsporna i łatwa do udowodnienia (...)

    Jesteś pewny, że ustrzelenie z suszarki jest takie bezsporne? A może
    policjant złapł jednego, co przekroczył prędkość, a potem wszystkim
    pokazuje ten sam wynik?? Jak policjant chce nabić sobie statystyki, to
    to zrobi... Dlatego wolę automatyczne systemy, jak fotoradary itp. Tam
    wyeliminowany jest czynnik ludzki, choć podobnie, są one z reguły
    ustawiane w idiotycznych miejscach...

    Konop

  • 8. Data: 2011-02-20 15:30:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-20 16:02, Konop pisze:

> [...]
    > to zrobi... Dlatego wolę automatyczne systemy, jak fotoradary itp. Tam
    > wyeliminowany jest czynnik ludzki, choć podobnie, są one z reguły

    W jednym i drugim wypadku winny jest głupi system.

    System który powoduje że instytucja powołana do stania na straży
    przestrzegania prawa, staje na straży jego nieprzestrzegania.

    Policjant któremu narzuca się ilość mandatów do wystawienia (zamiast
    narzucenia mu ilości kontroli do wykonania), pod koniec "okresu
    rozliczeniowego" jak mu brakuje mandatów to będzie miał pokusę
    wystawiania ich nieuczciwie.

    Tak samo fotoradary - służące w gminach do zarobienia pieniędzy. W ten
    sposób wydział ruchu drogowego takiej gminy zamiast stać na straży
    bezpieczeństwa na drogach, stoi na straży tego żeby fotoradar natrzaskał
    jak najwięcej mandatów. Czyli jest żywotny interes w tym żeby kierowcy
    łamali prawo (a interes powinien być dokładnie odwrotny).

  • 9. Data: 2011-02-20 15:38:01
    Od: adam <a...@g...pl>

    > Jesteś pewny, że ustrzelenie z suszarki jest takie bezsporne?

    Wiele lat temu miałem taki przypadek ze zwykłą suszarą, laserów jeszcze
    nie było.
    Odwoziłem kogoś na stację kolejową i widziałem jak rozkładają się do
    mierzenia. Za 10 minut wracałem tą samą drogą i ostrożnie jechałem
    przepisową w tym miejscu 40tką. Pokazali mi na suszarce 80. Pięć minut
    dyskusji i dokładny opis momentu jak się rozkładali uchroniło mnie od
    mandatu.

    Podzielam wątpliwości Michała. Jeśli jedzie sznur np sześćdziesięciu
    samochodów, wyławiają akurat mnie, to skąd peność, że pokazują mi moją
    prędkość? W Czechach np jest obowiązek robienia fotki razem z pomiarem
    prędkości.

    Adam

  • 10. Data: 2011-02-20 16:38:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/20/2011 9:02 AM, Konop wrote:
    > Jesteś pewny, że ustrzelenie z suszarki jest takie bezsporne? A może
    > policjant złapł jednego, co przekroczył prędkość, a potem wszystkim
    > pokazuje ten sam wynik??

    tak jest do obejrzenia czas od wykonania pomiaru, to widać od razu, ze
    to nie twój pomiar.