  • 61. Data: 2003-07-29 09:17:43
    Temat: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Jakub Jackiewicz wrote:
    > Żadne prawo nie daje ci uprawnień do nieuiszczania opłaty za przejazd.
    > Jeśli będziesz w porządku w stosunku do przewoźnika, czyli zapłacisz za
    > przejazd to przewoźnik (w osobie kontrolera) nigdzie cię nie będzie
    > zatrzymywał, ani niczego od ciebie (poza okazaniem biletu) żądał.

    Jak już wcześniej pisałem, brak dokonania opłaty za przejazd nie wyłącza
    pasażera spod prawa, więc kontroler może zastosować wobec niego tylko
    środki dozwolone odpowiednimi przepisamy i nie zabronione innymi.
    Bezprawne ograniczenie wolności nie staje się prawnie uzasadnione tylko
    dlatego, że pasażer nie dopełnił swoich obowiązków opłaty za przejazd.
    Ustawa jasno określa do czego ma prawo kontroler, w żadnym jednak
    punkcie nie mówi o prawie do czasowego ograniczenia wolności pasażera.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 62. Data: 2003-07-29 09:18:38
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Stryket wrote:
    > a tu to się chyba coś zmieniło na korzyść kontrolujących - mają prawo do
    > legitymowania.

    Jaka jest podstawa prawna?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 63. Data: 2003-07-29 09:20:57
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    GT! wrote:
    > tak mi sie przypomnialo. czyli po uiszczeniu oplaty dodatkowej mam prawo
    > dalej podrozowac bez waznego biletu czy musze natychmiast opuscic pojazd?
    > napisales, ze moge sobie jechac gdzie chce wiec z tego wniosek, ze chyba
    > dalej moge juz jechac bez waznego biletu.

    Nie masz prawa, opłata dodatkowa jest opłatą dodatkową i tylko nią. Ale
    o ile mi wiadomo, poza samą opłatą pasażer jest zobowiązany nabyć jednak
    bilet na przejazd, więc pewnie w niektórych środkach komunikacji jest to
    traktowane równoważnie, a w innych "z urzędu" wystawiany jest również bilet.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 64. Data: 2003-07-29 09:46:07
    Od: Jakub Jackiewicz <m...@w...katowice.pl>

    Czarek Gorzeński wrote:

> [...]
    | Ustawa jasno określa do czego ma prawo kontroler, w żadnym jednak
    | punkcie nie mówi o prawie do czasowego ograniczenia wolności pasażera.

    Ciekawe co byś powiedział jakbyś był właścicielem sklepu do którego
    przyszedł by sobie jakiś dresiarz, wziął paczkę fajek (wartą kilka złotych)
    i próbował wyjść nie płacąc. Dlaczego bronisz z taką energią złodzieja
    który wyłudza bezpłatny przejazd? Jak sobie wyobrażasz egzekwowanie opłat
    za przejazd kiedy w sytuacji nadejścia kontroli pasażer może sobie wyjść z
    pojazdu i iść gdzie chce?

    --
    Jakub Jackiewicz, Josephsdorf-O/S **** m...@w...katowice.pl
    Górnośląskie Tramwaje: http://www.wpk.katowice.pl/memphis/

  • 65. Data: 2003-07-29 09:46:27
    Od: Jakub Jackiewicz <m...@w...katowice.pl>

    Czarek Gorzeński wrote:

    | Dopuki taki przepis nie istnieje zatrzymanie pasażera w autobusie przez
    | kontrolera jest równie bezprawne, jak na przykład danie mu w pysk.

    Nie odróżniasz zatrzymania od napaści?

  • 66. Data: 2003-07-29 10:19:08
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Jakub Jackiewicz wrote:
    > Ciekawe co byś powiedział jakbyś był właścicielem sklepu do którego
    > przyszedł by sobie jakiś dresiarz, wziął paczkę fajek (wartą kilka złotych)
    > i próbował wyjść nie płacąc.

    Osobiście miałbym ochotę mu nakopać, ale jesteśmy na grupie pl.soc.prawo
    i moje chcenie jest tutaj NTG.

    > Dlaczego bronisz z taką energią złodzieja
    > który wyłudza bezpłatny przejazd?

    Złodziejem będzie, jak sąd wyda wyrok. Narazie jest pasażerem bez
    ważnego biletu, nawet nie wiesz, czy dopuścił się tego czynu umyślnie.
    Tak, czynu, nawet nie wykroczenia, bo wykroczeniem w myśl przepisów to
    nie jest.

    > Jak sobie wyobrażasz egzekwowanie opłat
    > za przejazd kiedy w sytuacji nadejścia kontroli pasażer może sobie wyjść z
    > pojazdu i iść gdzie chce?

    Wiesz, sądzę że grupa służy do tego, aby dyskutować o prawie i
    istniejących przepisach. I oddzielmy wyraźnie dyskusje na temat
    obowiązującego prawa i jego skutków dla obywateli, od dyskusji, jak
    powinno być i lamentów, że przecież tak jest bez sensu. A jak narazie
    nikt, poza lamentami że "to przecież bez sensu", nie podał żadnego
    argumentu kontra na moje twierdzenie.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 67. Data: 2003-07-29 10:23:10
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Jakub Jackiewicz wrote:
    > Nie odróżniasz zatrzymania od napaści?

    A niby na jakiej podstawie tak sądzisz? Nie istnieje przepis zezwalający
    na zatrzymanie w takiej sytuacji przez kontrolera, jak też nie istnieje
    przepis pozwalający na pobicie osoby (poza obroną własną). Tak więc oba
    te czyny są bezprawne, bo dokonane bez ich "zalegalizowania" przez
    literę prawa. Różny jest jadnak stopień ich szkodliwości społecznej,
    zakres odpowiedzialności sprawcy, odbiór społeczny, etc, etc, co
    oczywiście zauważam.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 68. Data: 2003-07-29 10:38:10
    Od: Jakub Jackiewicz <m...@w...katowice.pl>

    Czarek Gorzeński wrote:

> [...]
    | powinno być i lamentów, że przecież tak jest bez sensu. A jak narazie
    | nikt, poza lamentami że "to przecież bez sensu", nie podał żadnego

    Nie odpowiedziałeś na moje pytanie.

  • 69. Data: 2003-07-29 11:03:32
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > napisales, ze moge sobie jechac gdzie chce wiec z tego wniosek, ze chyba
    > dalej moge juz jechac bez waznego biletu.

    Oczywiscie - wolno Ci kontynuowac podroz do ostatniego przystanku danej
    linii.

    pdr
    Olo

  • 70. Data: 2003-07-29 11:08:09
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Cóż, pomijając analogię czy jej brak nie ustosunkowałeś się do
    > pierwszego zdania ("Obowiązek pasażera oczekiwania w pojeździe do czasu
    > zakończenia kontroli nie jest równoznaczny z prawem kontrolera do
    > zatrzymania pasażera."). A ja jestem ciekaw, dlaczego uważasz że
    > obowiązek pasażera do pozostania w autobusie daje Ci prawo do
    > uniemożliwienia pasażerowi jego opuszczenia. Moim zdaniem jedno nie
    > wynika z drugiego.

    A moim 1) wynika, a 2) i tak nikt mi nic nie udowodni.

    > Daj spokój, bajki opowiadasz.

    Wobec tego zapraszam do nas - przetrenujemy w praktyce.

    > Naprawdę sądzisz, że Twoja potencjalna
    > obrona w sądzie będzie wyglądała: "Ależ wysoki sądzie, ja tylko stałem w
    > drzwiach, na całej ich szerokości a mój kolega w drzwiach obok. Przecież
    > to nie jest ograniczenie wolności, pasażer mógł sobie wyfrunąć oknem."

    Na prawdę to sądzę ze nigdy nie dojdzie do zadnej potencjalnej obrony przed
    sądem - no chyba ze ten cwaniaczek będzie się bronil.

    pdr
    Olo