  • 1. Data: 2003-12-23 19:20:48
    Temat: Kopiowanie ksiazki nie majacej klauzuli (c)
    Od: Adrian Siemieniak <s...@s...pwr.wroc.pl>

    Witam

    Czy w polskim prawie powielanie ksiazki NIE majacej informacji o
    zastrzezeniu materialow ("wszelkie powielanie i kopiowanie" lub "Copyright
    ktostam") jest legalne? Mam ksiazke ktore sie jeszcze nie przedawnila
    jesli chodzi o prawa materialne (70 lat w polsce) ale nie ma w niej
    rowniez zadnej informacji o zakaznie kopiowania.

    W prawie amerykanskim jest to legalne (wszelkie tego typu informacje sa w
    projekcie guttenberg)

    Adrian (Sauron) Siemieniak /~//_ .. Who can destroy The Thing,
    sauron(at)rpg.pl / //__\ controls The Thing ... (DUNE)

  • 2. Data: 2003-12-23 20:49:43
    Temat: Re: Kopiowanie ksiazki nie majacej klauzuli (c)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adrian Siemieniak" <s...@s...pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:bsa4ig$fbj$1@panorama.wcss.wroc.pl...

    W Polsce klauzula zakazująca kopiowanie nie jest wymagana dla zapewnienia
    ochrony.

  • 3. Data: 2003-12-23 22:23:50
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Robert Tomasik w wiadomości <bsadpc$5vd$8@inews.gazeta.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > W Polsce klauzula zakazująca kopiowanie nie jest wymagana dla zapewnienia
    > ochrony.

    Przy czym znak copyrightu (c) nie ma znaczenia w kontekście prawa
    kopiowania książki. Zresztą o jakie kopiowanie chodzi? Na własne
    potrzeby czy o reprint? Bo co do reprintu to powiedziałbym, że upływ 70
    lat od śmierci autora też niewiele zmienia...

    --
    Olgierd
    "Powered by Siemens und Siemens"

  • 4. Data: 2003-12-23 23:55:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > potrzeby czy o reprint? Bo co do reprintu to powiedziałbym, że upływ 70
    > lat od śmierci autora też niewiele zmienia...

    Toteż nie wiedząc, co on chce kopiować odniosłem się do samego copyright.
    No bo resztę znajdzie choćby w archiwum grupy. Kilka stron sobie może
    skserować przecież.

    A swoją drogą, to ja się od dłuższego czasu zastanawiam, jakie znaczenie
    prawne w Polsce ma takie oznaczenie dzieła:

    C by xxx - (2001-2002)

    Te daty, to zakres ochrony?

  • 5. Data: 2003-12-24 08:52:47
    Od: Adrian Siemieniak <s...@s...pwr.wroc.pl>

    Olgierd <c...@w...pl> wrote:
    : kopiowania książki. Zresztą o jakie kopiowanie chodzi? Na własne
    Chodzi o zrobienie pelnej kopi ksiazki i udostepnienie jej w sieci (za
    darmo - ale to niewiele zmienia)

    : potrzeby czy o reprint? Bo co do reprintu to powiedziałbym, że upływ 70
    : lat od śmierci autora też niewiele zmienia...
    Zmienia wszystko - mozesz ta ksiazke drukowac, kopiowac i robic co Ci sie
    zywnie podoba pod warunkiem ze pozostawisz informacje o autorze (prawa
    "autorskie" nie wygasaja, jedynie majatkowe). Jednak po uplywie tych 70
    lat musisz czesc dochodu oddac panstwu (~8% - ale w ustawie jest ze
    minister ustala) - chyba ze publikujesz za darmo.

    Aha - i trzeba tu rozroznic date "smierci autora" od "wydania".

  • 6. Data: 2003-12-25 19:50:19
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Robert Tomasik w wiadomości <bsalj6$t6l$4@inews.gazeta.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > A swoją drogą, to ja się od dłuższego czasu zastanawiam, jakie znaczenie
    > prawne w Polsce ma takie oznaczenie dzieła:
    > C by xxx - (2001-2002)

    Nie ma żadnego znaczenia, zresztą znak copyrightu używa się u nas jak
    popadnie, bez ładu i składu, zwykle brzmienie notki jest wyrazem tego,
    kto ma mocniejszą pozycję w rozmowie o książce - autor czy wydawca. Wiem
    bo pracowałem w pewnym wydawnictwie ;-)

    --
    Olgierd
    "Narodowi zepsutemu nadzwyczaj trudno jest utrzymać odzyskaną wolność",

  • 7. Data: 2003-12-25 19:50:34
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Adrian Siemieniak w wiadomości
    <bsbk4v$1o0$1@panorama.wcss.wroc.pl> powiedział(a) co następuje:

> [...]
    > lat musisz czesc dochodu oddac panstwu (~8% - ale w ustawie jest ze
    > minister ustala) - chyba ze publikujesz za darmo.

    OK możesz drukować, robić co chcesz (np. kręcić film na jej podstawie),
    adaptować jako sztukę w teatrze. Ale czy naprawdę uważasz, że możesz
    zrobić reprint?!? Nie zapominaj o prawach wydawcy do kompozycji książki,
    do ilustracji, składu itp. - te wartości także są objęte prawami
    autorskimi.

    --
    Olgierd
    "Nie ma nic straszniejszego od samego strachu", F.D. Roosevelt

  • 8. Data: 2003-12-25 22:31:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > popadnie, bez ładu i składu, zwykle brzmienie notki jest wyrazem tego,
    > kto ma mocniejszą pozycję w rozmowie o książce - autor czy wydawca. Wiem

    Skoro jest tak jak piszesz, to skąd się biorą te daty?

  • 9. Data: 2003-12-26 08:03:14
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    > Użytkownik "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro jest tak jak piszesz, to skąd się biorą te daty?
    Te daty - "zwyczajowo" - informują, kiedy powstały, lub zostały opracowanie
    na nowo, materiały użyte w publikacji. Bo od tego czasu liczy się okres ich
    ochrony. I te daty nie maja związku z datą druku, która może być znacznie
    późniejsza. Wielokrotnie wykorzystywane są dzieła powstałe kilkadziesiąt lat
    temu i wówczas publikowane po raz pierwszy, a od daty pierwszej publikacji
    liczy się czas ich ochrony prawnej. Konsekwentnie - dzieła wiekowe, ale
    nigdy nie publikowane dotychczas - chronione są od aktualnej, dzisiejszej
    daty ich publikacji.
    WSm

  • 10. Data: 2003-12-26 10:59:15
    Od: Adrian Siemieniak <s...@s...pwr.wroc.pl>

[...]
    Ktore rowniez po 70latach wygasaja (mowie o materalnych prawach)... dlatego mowie co
    innego dzielo a co innego jego wydanie.