  • 1. Data: 2003-01-20 15:10:56
    Temat: Kontrola trzezwosci
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=411217&ka
    t=1342

    Jak prawo reguluje takie kwestie?
    Mozna odmowic poddania sie testowi i nie ma mozliwosci zmuszenia takiego
    kogos przez policje?

  • 2. Data: 2003-01-20 19:59:36
    Temat: Re: Kontrola trzezwosci
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A mozesz zaproponowac jakis racjonalny sposób wykonania takiego przymusu
    przez policjanta? Jak sie gosc uprze, to nic mu nie zrobisz. Podobno w USA
    jest taki przepis, ze jak gosc odmówi badania, to traktuje sie go jako
    pijanego i on musi udowodnic, ze jest trzezwy. Ale to wiedza z programu
    telewizyjnego, wiec nie jestem pewien, czy to prawda.

  • 3. Data: 2003-01-20 22:32:28
    Od: "Marcys" <m...@n...pl>

    Uzytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...iq.pl> napisal w wiadomosci

    > Jak prawo reguluje takie kwestie?
    > Mozna odmowic poddania sie testowi i nie ma mozliwosci zmuszenia takiego
    > kogos przez policje?

    Do dmuchania nikogo nie zmusisz, ale mozna
    przymusowo pobrac krew do badania.

  • 4. Data: 2003-01-21 00:15:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 20 Jan 2003 23:32:28 +0100, "Marcys"
    <m...@n...pl> zakodował:

    >Do dmuchania nikogo nie zmusisz, ale mozna
    >przymusowo pobrac krew do badania.

    Dopiero, jeżeli zostanie oskarżony (art. 74 KPK).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-01-21 11:01:25
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Do dmuchania nikogo nie zmusisz, ale mozna
    > przymusowo pobrac krew do badania.

    Nie można. Było o tym głośno jakieś kilka miesięcy temu.
    Paragrafów nie przytoczę, ale chodziło o to, że lekarz bez zgody
    pacjenta nie ma prawa wykonywać badania.
    Jeśli mimo to pobierze krew, to lekarz w sposób rażący narusza prawo i
    wylatuje z roboty, może stracić uprawnienia i takie tam.
    Inaczej mówiąc, jeśli jesteś dość trzeźwy, żeby odmówić, to nic ci nie
    zrobią.

    chester

  • 6. Data: 2003-01-21 13:48:18
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:b0j90e$gka$1@news.gazeta.pl...

    > Nie można. Było o tym głośno jakieś kilka miesięcy temu.
    > Paragrafów nie przytoczę,

    Bo ich nie ma! W Poznaniu policja w razie potrzeby dowozi prokuratora do
    szpitala i ten wydaje polecenie na podstawie K.P K pobrania krwi od
    podejrzanego . Nie słyszałem o odmowie wykonania polecenia prokuratora;))) A
    policja może to olać bo prokurator nadzoruje całą sprawę i ponosi za swoje
    polecenia odpowiedzialność.Jeśli będzie polecenie użycia siły to mogą
    lekarza pałą obić;))
    Lekarz jesli odmówi pobrania krwi od osoby podejrzanej o popełnienie
    przestępstwa naraża się na zarzut utrudniania postępowania.

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 7. Data: 2003-01-21 14:11:18
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Paweł Skarżyński napisa_(a):
> [...]
    > wylatuje z roboty, może stracić uprawnienia i takie tam.
    > Inaczej mówiąc, jeśli jesteś dość trzeźwy, żeby odmówić, to nic ci nie

    nie można albo i można, uzupełniająca interpretacja była taka, że mamy
    art.47 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania
    alkoholizmowi. "Jeżeli zachodzi podejrzenie, że przestępstwo lub
    wykroczenie zostało popełnione po spożyciu alkoholu osoba podejrzana
    może być poddana badaniu koniecznemu do ustalenia zawartości alkojolu w
    organizmie, w szczególności zabiegowi pobrania krwi. Zabiegu pobrania
    krwi _dokonuje_ fachowy pracownik służby zdrowia." i na jego podstawie
    lekarz ma obowiązek pobrać krew.
    KG

  • 8. Data: 2003-01-21 14:38:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 21 Jan 2003 15:11:18 +0100, Kamil Golaszewski
    <k...@p...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >organizmie, w szczególności zabiegowi pobrania krwi. Zabiegu pobrania
    >krwi _dokonuje_ fachowy pracownik służby zdrowia." i na jego podstawie

    KPK

    Art. 71. § 1. Za podejrzanego uważa się osobę, co do której wydano
    postanowienie o przedstawieniu zarzutów albo której bez wydania
    takiego postanowienia postawiono zarzut w związku z przystąpieniem do
    przesłuchania w charakterze podejrzanego.

    § 2. Za oskarżonego uważa się osobę, przeciwko której wniesiono
    oskarżenie do s?du, a także osobę, co do której prokurator złożył
    wniosek o warunkowe umorzenie postępowania.

    § 3. Jeżeli kodeks niniejszy używa w znaczeniu ogólnym okre?lenia
    "oskarżony", odpowiednie przepisy maj? zastosowanie także do
    podejrzanego.

    [...]

    Art. 74. § 1. Oskarżony nie ma obowi?zku dowodzenia swej niewinno?ci
    ani obowi?zku dostarczania dowodów na swoj? niekorzy?ć.

    § 2. Oskarżony jest jednak obowi?zany poddać się:

    1) oględzinom zewnętrznym ciała oraz innym badaniom nie poł?czonym z
    naruszeniem integralno?ci ciała; w szczególno?ci wolno od oskarżonego
    pobrać odciski, fotografować go oraz okazać go w celach rozpoznawczych
    innym osobom,

    2) badaniom psychologicznym i psychiatrycznym oraz badaniom poł?czonym
    z dokonaniem zabiegów na jego ciele, z wyj?tkiem chirurgicznych, pod
    warunkiem że dokonywane s? przez uprawnionego do tego pracownika
    służby zdrowia z zachowaniem wskazań wiedzy lekarskiej i nie zagrażaj?
    zdrowiu oskarżonego, jeżeli przeprowadzenie tych badań jest
    nieodzowne; w szczególno?ci oskarżony jest obowi?zany przy zachowaniu
    tych warunków poddać się pobraniu krwi lub wydzielin organizmu.

    § 3. W stosunku do osoby podejrzanej można dokonać czynno?ci
    wymienionych w § 2 pkt 1, a także za jej zgod?, przy zachowaniu
    wymagań okre?lonych w § 2 pkt 2, pobrać krew lub wydzieliny organizmu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-01-21 17:57:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Pomijając problemy prawne z tym związane, jest zazwyczaj jeden praktyczny.
    Jak się gość szarpie, to żaden lekarz nie pobierze krwi z obawy o
    spowodowanie krwotoku.

  • 10. Data: 2003-01-21 20:04:23
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Pomijając problemy prawne z tym związane, jest zazwyczaj jeden praktyczny.
    > Jak się gość szarpie, to ..

    ..dwóch rosłych gliniarzy tak go "wykręci" że nie drgnie.To akurat żaden
    problem.Jak zajdzie potrzeba to i czterech się znajdzie.Są jeszcze kaftany;)