  • 1. Data: 2009-02-18 15:54:58
    Temat: Kontrola oprogramowania a zniszczenie danych
    Od: p...@g...com

    Pytanie o odpowiedzialność policji/biegłych o dane komputerowe.

    sytuacja:

    do użytkownika domowego przychodzi policja, przedstawia się , pokazuje
    nakaz , wchodzi do środka i tłumaczy powód wizyty, że podejrzenie
    posiadania i udostępniania pirackich programów - komputer jest
    włączony, wyciągam pudełko, płyty, licencje, klucze aktywacyjne.
    Faktury /paragony w księgowości.

    Dyski są w raidzie - 4 dyski spięte jako jeden, jedna partycja
    zakodowana truecryptem z danymi prywatnymi - zdjęcia, filmiki
    rodzinne, dokumenty firmy.

    Policjant /nie biegły/ zaczyna przegląd komputera , zauważył aplikacje
    truecrypt i prosi o hasło - odmawiam z przekory - Ci chcą zabrać
    komputer.

    Podaje hasło - przeglądaja pobieżnie dane - i mówią, że jeszcze coś
    musi być i trzeba wyszukać.

    Chcą zabrać komputer - w końcu decydują się na zabranie dysków.

    Po miesiącu walk odbieram dyski w żaden sposób nie można ich podłączyć
    w raid ani odczytać czyli wszystkie dane na śmietnik.

    Co robić?

    p.s. prawdziwy powód odwiedzin to kolega po wifi , który mógł coś
    rzeczywiście ściągać ale to przemilczałem.

  • 2. Data: 2009-02-18 16:02:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p...@g...com wrote:

    > Co robić?

    odtworzyć dane z backupu.

  • 3. Data: 2009-02-18 16:12:28
    Od: p...@g...com

    On 18 Lut, 17:02, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > odtworzyć dane z backupu.

    Żadnej odpowiedzialności ?

  • 4. Data: 2009-02-18 16:15:29
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    >Policjant /nie biegły/ zaczyna przegląd komputera , zauważył aplikacje
    >truecrypt i prosi o hasło - odmawiam z przekory - Ci chcą zabrać
    >komputer.

    Zawsze mnie to ciekawilo:

    Moge zapomniec hasla i tyle. Wezma komputer/dyski i jak dlugo beda to
    trzymac ?
    Czy policja ma jakis LIMIT czasu w ktorym moze sobie operowac na mojej
    wlasnosci
    w poszukiwaniu materialu dowodowego ?

    Pozdrawiam

    Kane

  • 5. Data: 2009-02-18 16:18:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote
    > Moge zapomniec hasla i tyle. Wezma komputer/dyski i jak dlugo beda to
    > trzymac ?

    tak długo jest niezbędne, maksymalnie tak długo jak trwa postępowanie.

    > Czy policja ma jakis LIMIT czasu w ktorym moze sobie operowac na mojej
    > wlasnosci
    > w poszukiwaniu materialu dowodowego ?

    Chodzi Ci o coś wyrażonego w wartościach typu miesiąc czy rok. Nie ma.

  • 6. Data: 2009-02-18 16:20:02
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    >Żadnej odpowiedzialności ?

    Oczywiście, że jest odpowiedzialność cywilna skarbu państwa za straty
    wynikające z niewłaściwego działania organów państwa. Jeśli biegły uszkodził
    rzecz będącą materiałem dowodowym to należy się odszkodowanie. Tylko czy
    udowodnisz, że faktycznie to zostało uszkodzone...

  • 7. Data: 2009-02-18 16:31:39
    Od: Jacek Sołtysik <j...@n...ma>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > "Kane" <s...@s...pl> wrote
    >
    > tak długo jest niezbędne, maksymalnie tak długo jak trwa postępowanie.

    > Chodzi Ci o coś wyrażonego w wartościach typu miesiąc czy rok. Nie ma.

    a jeśli dane są zaszyfrowane mocnym algorytmem, którego złamanie na
    obecnych komputerach zajmie miliony lat to policja może dalej
    przetrzymywać takie dyski?

    Z odszyfrowaniem takich danych nie poradzą sobie żadne służby na
    świecie, a już na pewno nie polska policja (oczywiście przy odpowiednim
    haśle).

    W takim przypadku trzymanie dysków jest czystą złośliwością, bo policja
    i tak nic nie odszyfruje, więc czy nie powinny być natychmiast zwrócone?

  • 8. Data: 2009-02-18 16:43:43
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Jacek Sołtysik" <j...@n...ma> wrote
    > W takim przypadku trzymanie dysków jest czystą złośliwością, bo policja
    > i tak nic nie odszyfruje, więc czy nie powinny być natychmiast zwrócone?

    Niestety, jeśli jest to dowód w sprawie, to póki trwa postępowanie może
    trwać jego przetrzymywanie. Choćby to sensu nie miało. Aczkolwiek, zawsze
    może się okazać, że organ w inny sposób dowie się hasła albo.... wynajdą
    komputer kwantowy i rozszyfrują....

  • 9. Data: 2009-02-18 17:31:07
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > Żadnej odpowiedzialności ?

    Teraz postaw się po drugiej stronie. Jesteś komendantem policji albo sędzią.
    Dostajesz skargę (pozew), w którym ktoś domaga się odszkodowania za
    zniszczone dane. Co sobie myślisz? Wariat, frustrat albo chce wyłudzić? Czy
    faktycznie wczuwasz się w rolę takiej osoby i dopuszczasz myśl, że w toku
    postępowania policjanci lub biegli coś tam skasowali albo popsuli?

    Teoretycznie prawo daje Ci możliwość dochodzenia odszkodowania. Jak
    najbardziej, ale jest jedno ALE. Kwestie dowodowe, o które wszystko się
    rozbija. W postępowaniu o odszkdowanie będziesz musiał wykazać przez sądem,
    że a) dane, o których piszesz, faktycznie były na dyskach, b) zostały
    usunięte/uszkodzone wskutek działania Policji, a nie np. 2 dni po tym jak Ci
    oddali dyski, c) uzasadnij wartość odszkodowania, jakiego chcesz - jak
    wycenisz zainstalowanego Windowsa, zdjęcia ze ślubu kolegi, kilka gier,
    dokumenty i inne pliki (domyślam się, że legalne)?

    Tak więc niestety bez świetnego prawnika i sprzyjajacych okoliczności
    dowodowych się nie obejdzie :(

    --
    .B:artek.

  • 10. Data: 2009-02-18 18:01:05
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > tak długo jest niezbędne, maksymalnie tak długo jak trwa postępowanie.

    > Chodzi Ci o coś wyrażonego w wartościach typu miesiąc czy rok. Nie ma.

    Rozumiem.
    Wiec czy sie ma legalne oprogramowanie czy nie a trzyma sie jakiekolwiek
    zaszyfrowane dane i nie chce zdradzic hasla byle policjantowi (a wlasciwie
    trzem) bo sa tam dane na ktorych bardzo ale to bardzo nam zalezy by nie
    wyciekly - to wypada miec po prostu ciagly backup (najlepiej na zdalny
    sieciowy dysk) i w razie konfiskaty po prostu wsadzic nowy dysk, odtworzyc i
    tyle. I nalezy to wliczyc w koszta prowadzenia dzialalnosci.

    Pytam bo to ze sie poda haslo i policjanci zobacza ze tam nie ma nic
    pirackiego i nie znajda nic innego na kompie to i tak jak w przypadku postu
    autora - moga wziasc komputer/dyski do dalszej analizy - I ZNAJAC HASLO moga
    sobie odczytac co im sie tam zywnie podoba. A na to w tej sytuacji np
    pozwolic sobie nie moge. Problem oczywiscie wynika z prostej przyczyny:
    braku zaufania do organow scigania wszelkiej masci plus istotnosc
    zaszyfrowanych danych. Innego wyjscia nie widze - bo nie ma co liczyc na to
    ze przekonam policjanta by "Akurat tego dysku nie bral jest na nim tylko to
    co zaszyfrowane i widzial ze tam sa pliki darmowej bazy danych plus pliki
    darmowych programow biurowych".

    Pozdrawiam

    Kane