  • 1. Data: 2009-02-18 10:59:51
    Temat: Zakup działki budowlanej uzytkowanie wieczyste
    Od: "amir" <d...@o...pl>

    Witam!

    Chciałbym zakupić działkę jednak posiada ona użytkowanie wieczyste

    czy kupując taką działkę jeśli uzytkwoanie wieczyste jest np do 2020roku
    co może mnie czekać z czym muszę się liczyć?

    czy Państwo może mi ją zabrać?
    czy jeśli do tego czasu postawie tam dom, co wtedy może Państwo zrobić
    czy zabrać działkę wraz z domem, czy moze zabierając wypłacą odszkodowanie,
    czy moze
    dadzą mi mozliwosc pierwokupu, jesli tak to czy ktowa moze byc symboliczna,
    czy mogą dać zaporową cene?

    jest działka budowlana w mieście.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-02-18 11:16:26
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "amir" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Chciałbym zakupić działkę jednak posiada ona użytkowanie wieczyste

    Albo kupić albo użytkowanie wieczyste.

    > czy kupując taką działkę jeśli uzytkwoanie wieczyste jest np do 2020roku
    > co może mnie czekać z czym muszę się liczyć?
    >

    > czy Państwo może mi ją zabrać?

    Nie możesz kupić czegoś co nie należy do sprzedającego.
    Czyli jak coś nie Twoje, to nie można Ci tego zabrać.

  • 3. Data: 2009-02-18 11:30:13
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    amir pisze:

    > czy Państwo może mi ją zabrać?

    Bardzo teoretycznie może, ale wyłącznie jeśli miałby na tym zyskać
    ważny interes społeczny. W praktyce więc może tak się stać dla działki
    dla której np. nie sporządzono warunków zagospodarowania a w pewnym
    momencie zaplanowano puszczenie przez nią autostrady - jest to jednak
    niezwykle rzadkie i ma także zastosowanie dla gruntów objętych prawem
    własności. Te także można wywłaszczyć w skrajnych wypadkach.

    > czy jeśli do tego czasu postawie tam dom, co wtedy może Państwo zrobić

    Nic, jeśli nie będzie miało planów względem Twojej działki. Jeśli jest
    to działka przeznaczona aktualnie pod zabudowę mieszkaniową, to
    generalnie nie ma co się martwić.

    > czy zabrać działkę wraz z domem, czy moze zabierając wypłacą odszkodowanie,

    Jeśli będzie chciało zabrać, to zabierze działkę wraz z domem, przy
    czym najpierw postara się dogadać z Tobą i kupić ów dom od Ciebie za
    umówioną kwotę. Jeśli się postawisz, dom zostanie wywłaszczony a Ty
    otrzymasz odszkodowanie równe wartości rynkowej, określonej przez
    rzeczoznawcę majątkowego.

    > dadzą mi mozliwosc pierwokupu, jesli tak to czy ktowa moze byc symboliczna,
    > czy mogą dać zaporową cene?

    Jeśli właściciel działki chce Ci zabrać działkę, to nie ma mowy o
    pierwokupie - patrz wyżej. Wieczyste użytkowanie to takie ograniczone
    prawo, mające dużo cech własności. Dlatego, jak wspomniałem, możliwość
    pozbawienia Ciebie prawa użytkowania wieczystego gruntu jest bardzo
    mocno ograniczona. W praktyce więc będziesz miał prawo przedłużyć czas
    wieczystego użytkowania o kolejne 40 do 99 lat, lub przekształcić
    wieczyste użytkowanie we własność.

    > jest działka budowlana w mieście.

    A co mówi plan zagospodarowania przestrzennego dla tej działki ? Jeśli
    w planie działka przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową, to nie
    musisz się martwić i możesz spokojnie działkę kupić. W innym wypadku
    dowiedz się w odpowiednim urzędzie czy przypadkiem nie planują tam
    jakiejś drogi czy innej inwestycji.

    Jak już się staniesz użytkownikiem wieczystym to na mocy ustawy z 29
    lipca 2005 będziesz następnie mógł przekształcić posiadanie prawo
    wieczystego użytkowania w prawo własności. Wniosek o to będziesz mógł
    złożyć do końca 2012 roku, o konkrety (a w szczególności o wysokość
    bonifikaty) pytaj w Twoim urzędzie gminy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2009-02-18 11:40:21
    Od: Obywatel RP <j...@g...com>

    On 18 Lut, 11:59, "amir" <d...@o...pl> wrote:

    > Chciałbym zakupić działkę jednak posiada ona użytkowanie wieczyste
    >
    > czy kupując taką działkę jeśli uzytkwoanie wieczyste jest np do 2020roku
    > co może mnie czekać z czym muszę się liczyć?

    art. 236 kc

    > czy Państwo może mi ją zabrać?
    > czy jeśli do tego czasu postawie tam dom, co wtedy może Państwo zrobić
    > czy zabrać działkę wraz z domem, czy moze zabierając wypłacą odszkodowanie,

    Podobnie jak działkę będącą Twoją własnością

    > czy moze dadzą mi mozliwosc pierwokupu, jesli tak to czy ktowa moze byc
    symboliczna,
    > czy mogą dać zaporową cene?

    poczytaj o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo
    własności

    pozdrawiam