  • 1. Data: 2007-04-11 08:34:29
    Temat: Kontrola legalności oprogramowania - watpliwości
    Od: Robert Latała <e...@p...onet.pl>

    Witam

    Szukałem w archiwum listy oraz w sieci i nie znalazłem jednoznacznej
    odpowiedzi na pytanie mnie nurtujące.
    Otóż prowadzę firmę komputerową, całość oprogramowania zainstalowanego i
    używanego jest legalna (stosowne licenecje oraz ksera FV zakupu do
    wglądu). W przypadku potencjalnej kontroli legalności czy przedstawienie
    dowodów legalego posiadania wystarcza czy komputer jest zabierany do
    ekspertyzy? Co w przypadku tej drugiej ewentualności? Jak mam prowadzić
    dalszą działalność bez komputera zabranego do ekspertyzy?

    Robert Latala, MD
    mailto:er2002@##WYKASUJ##poczta.onet.pl
    502 43 46 44 #gg145720

  • 2. Data: 2007-04-11 08:55:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Latała " <e...@p...onet.pl> napisał
> [...]
    > ekspertyzy? Co w przypadku tej drugiej ewentualności? Jak mam prowadzić
    > dalszą działalność bez komputera zabranego do ekspertyzy?

    Co to jest k o n t r o l a legalności oprogramowania??? Cokolwiek przez to
    rozumiesz, nie słyszałem, aby ktoś zabierał sprzęt.
    To o czym piszesz to najpewniej p r z e s z u k a n i e, które dokonywane
    jest, gdy są uzasadnione przypuszczenia znalezienia dowodów (np. pirackiego
    softu, danych), wtedy sprzęt może być zabrany do eksepertyzy najczęściej
    (zatrzymanie rzeczy-dowodu), rzadziej sprawdzony na miejscu.

  • 3. Data: 2007-04-11 10:19:57
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    wtedy sprzęt może być zabrany do eksepertyzy najczęściej
    > (zatrzymanie rzeczy-dowodu), rzadziej sprawdzony na miejscu.

    a w jaki sposob uzasadnisz zabranie sprzetu gdy nie ma przeszkod
    przejrzenia zawartosci na miejscu? (pomijam sytuacje gdy mamy do
    czynienia z jakims oszustwem i trzeba dokladnie przebadac dysk)
    Zgodnie z rozporzadzeniem policja ma zasrany obowiazek stawic sie ze
    specjalista w przypadku przeszukania systemu informatycznego.
    Nie mozna zabierac sprzetu po to azeby ewentualnie znalezc q temu
    podstawy pozniej co wynika wprost z niektorych artykulow dotyczacych
    przszukania. (to tak jakbys szukal dowodow po bezpodstawnym oskarzeniu
    kogos)

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 4. Data: 2007-04-11 10:47:10
    Od: Robert Latała <e...@p...onet.pl>

    > Co to jest k o n t r o l a legalności oprogramowania??? Cokolwiek przez to

    Nie jestem prawnikiem.
    Prosze nie łapać mnie za słówka.
    Myśle, że wszyscy są na tyle rozgarnięci, iż rozumieją o co pytam!

  • 5. Data: 2007-04-11 10:49:39
    Od: Robert Latała <e...@p...onet.pl>

    > Zgodnie z rozporzadzeniem policja ma zasrany obowiazek stawic sie ze
    > specjalista w przypadku przeszukania systemu informatycznego.

    Co to za rozprządzenie?
    Skąd moża je ściągnąć?

    Rozumię, żę wobec powyższego mogę nie zgodzić się na zabranie komputera?
    A jeśli się uprą, że zabierają to co wtedy zrobić?

  • 6. Data: 2007-04-11 11:02:59
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Latała " <e...@p...onet.pl> napisał
    > Rozumię, żę wobec powyższego mogę nie zgodzić się na zabranie komputera?

    Możesz wyrazić taką opinię i na tym koniec. Jeśli prokurator wydał
    postanowienie o przeszukania i zatrzymaniu kompa, albo policjant działa na
    podstawie legitymacji (później zwróci się do prok. o zalegalizowanie
    czynności) dojdzie do wniosku, że ekspertyza jest konieczna lub dysk będzie
    dowodem, zostanie to wykonane i nie ma nic do tego zdanie obywatela,
    niestety. Zostaje droga odwoławcza post factum.

    > A jeśli się uprą, że zabierają to co wtedy zrobić?

    Musisz oddać. Później się odwołujesz. Jesli wyjdzia na to, że niesłusznie to
    przysługuje Ci odszkodowanie za szkodę (np. utracone koszyści).

  • 7. Data: 2007-04-11 11:07:44
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Robert Latała napisał(a):

    > Co to za rozprządzenie?
    > Skąd moża je ściągnąć?
    >
    > Rozumię, żę wobec powyższego mogę nie zgodzić się na zabranie komputera?
    > A jeśli się uprą, że zabierają to co wtedy zrobić?

    ja bym zaczal od zareagowania na niedopelnienie obowiazku, rozporzadenie
    komendanta glownego policji.
    Zabrac zabiora ale nie mozna podwijac ogonka a walczyc ze skurwysyntwem
    bo sie niczego nie naucza a beda tylko utwoerdzac sie w przekonaiu ze
    wszystko im wolno.

    P.

  • 8. Data: 2007-04-11 11:15:53
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Sowiecki Agent"
    .pl> napisał
    > a w jaki sposob uzasadnisz zabranie sprzetu gdy nie ma przeszkod
    > przejrzenia zawartosci na miejscu? (pomijam sytuacje gdy mamy do czynienia
    > z jakims oszustwem i trzeba dokladnie przebadac dysk)

    W momencie przeszukania muszą już być uzasadnione podejrzenia. Wtedy dalej
    się po prostu zabezpiecza dowody. Uzasadnione podejrzenia nie są
    równoznaczne z pewnością, więc w wielu przypadkach nie doprowadzi to do
    udowodnienia przestępstawa. Jeśli były faktyczne uzasadnienie to czynność
    jest legalna.
    Nie zawsze można przejrzeć sprzęt na miejscu i tego nie ocenia
    przeszukiwany, co najwyżej może złożyć zażalenie.

    > Zgodnie z rozporzadzeniem policja ma zasrany obowiazek stawic sie ze
    > specjalista w przypadku przeszukania systemu informatycznego.

    Z jakim rozporządzeniem?
    A nawet jeśli będzie specjalista, nie oznacza to, że musi zbadać sprzęt na
    miejscu. To, że jest on obecny przy przeszukaniu nie oznacza, że na miejscy
    robi ekspertyzę itp.

    > Nie mozna zabierac sprzetu po to azeby ewentualnie znalezc q temu podstawy
    > pozniej co wynika wprost z niektorych artykulow dotyczacych przszukania.

    Już w momencie rozpoczecia przeszukania muszą być uzasadnione
    przypuszczenia. .

    >(to tak jakbys szukal dowodow po bezpodstawnym oskarzeniu kogos)

    Zobacz, aby komuś postawić zarzuty czy oskarżyć trzeba mieć na to jakieś
    dowody. Tak samo jak tutaj, aby rozpocząć przeszukanie. Tylko, że to nie
    jest oskarżanie człowieka tylko uzasadnienie jakiejś czynności ,więc nie
    wymaga się, aż tak mocnych dowodów.
    A później się okazuje czy człowiek będzie skazany czy nie. Tak samo tutaj
    czy faktycznie coś znaleziono.

    Fakt jest taki, że rzeczywiście: przetrzymywanie rzeczy do badań jest sporym
    problemem ze względu na długtrwałe procedury.

  • 9. Data: 2007-04-11 11:17:07
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Latała " <e...@p...onet.pl> napisał
    > Prosze nie łapać mnie za słówka.

    Nie mam takiego zamiaru, po prostu chcę pokzać jaka jest różnica między tymi
    pojęciami.

  • 10. Data: 2007-04-11 11:32:39
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    > W momencie przeszukania muszą już być uzasadnione podejrzenia. Wtedy dalej
    > się po prostu zabezpiecza dowody.

    no ale jezeli be zprzeszkod mozna przejrzec dysk na miejscu a nie
    znaleziono nic co by potwierdzilo te zarzuty to zabieranie jest
    bezzasadne, mozna przeciez zabierac przedmioty mogace stanowic dowod w
    sprawie ale nie mozna sie przeciez na to powolywac abstrakcyjnie (tak
    jak czesto abstrakcyjnie sie powoluja na chec matactwa co jest zwyklym
    przekroczeniem uprawnien, bowiem karze sie podejrzanego za korzystanie
    ze swoich ustawowych uprawnien)

    Uzasadnione podejrzenia nie są
    > równoznaczne z pewnością, więc w wielu przypadkach nie doprowadzi to do
    > udowodnienia przestępstawa. Jeśli były faktyczne uzasadnienie to czynność
    > jest legalna.

    sama czynnosc przeszukania tak, mowimy o zatrzymaniu komputera wtedy gdy
    nic nie znaleziono a nawet nie raczono spojrzec kiedy to nie bylo q temu
    zadnych przeszkod, pamietaj ze przeszukanie ma byc dokonane z celem
    czynnosci i zachowaniem umiaru, nie moze wyrzadzac niepotrzebnych szkod
    i doelgliwosci.

    > Nie zawsze można przejrzeć sprzęt na miejscu i tego nie ocenia
    > przeszukiwany, co najwyżej może złożyć zażalenie.

    a w zazaleniu swoja ocena moze sie podzielic. My mowimy o przypadku gdy
    policja z automatu p[rzychodzi i zabiera (bo tak wygodnie).

    > Z jakim rozporządzeniem?

    komendanta glownego policji (instrukcja dochodzeniowo sledcza)

    > A nawet jeśli będzie specjalista, nie oznacza to, że musi zbadać sprzęt na
    > miejscu. To, że jest on obecny przy przeszukaniu nie oznacza, że na miejscy
    > robi ekspertyzę itp.

    nie oznacza tez ze z lenistwa mozna pozbawiac narzedzia pracy
    przeszukiwanego jezeli nie znaleziono q temu podstaw

    > Już w momencie rozpoczecia przeszukania muszą być uzasadnione
    > przypuszczenia. .

    a te przypuszczenia nalezy wyjasnic w trakcie tego przeszukania. A
    przedmioty mogace stanowic dowod w sprawie zabezpieczyc.

    P.