  • 1. Data: 2007-04-11 07:04:24
    Temat: umowa o dzieło z licencją
    Od: nn3dx <n...@o...pl.usun.to>

    Witam

    Czy tak skonstruowana umowa jest poprawna? Czy podlega pod KUP 50%?
    (jeśli nie, to co trzeba dodać)

    Wg mnie dzieło podlega pod KUP 50% ze względu na prawa autorskie
    (pdof art. 22 ust. 9 pkt. 3), tylko jak to odpowiednio udokumentować do US?

    Warszawa, 01.04.2007 r.

    UMOWA O DZIEŁO nr xx/2007

    pomiędzy:
    imię, nazwisko
    adres
    NIP: nip
    Numer dowodu osobistego: nr
    zwanym dalej Wykonawcą

    a:
    firma
    adres
    NIP: nip
    zwanym dalej Zamawiającym

    §1
    1.Zamawiający zamawia wykonanie, a Wykonawca zobowiązuje się wykonać
    dzieło polegające na: zaprojektowaniu i wykonaniu szaty graficznej do
    strony internetowej XXX.
    2.Wykonawca wykona dzieło osobiście.
    3.Wykonawca zobowiązuje się do ukończenia dzieła do dnia 30.04.2007 r.

    §2
    Odbiór dzieła nastąpi w siedzibie Zamawiającego.

    §3
    1. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania dzieła wolnego od wad prawnych.
    2. Wykonawca udziela Zamawiającemu nieograniczonej w czasie licencji na
    korzystanie z przedmiotu niniejszej umowy w zakresie działalności
    Zamawiającego, a w szczególności upoważnia go do użycia projektu lub
    jego części do wykonania strony internetowej lub innej prezentacji
    multimedialnej lub innej formy reklamy i odsprzedaży osobom trzecim.
    §4
    1. Wykonawcy za wykonane dzieło i udzielenie licencji przysługuje
    jednorazowe wynagrodzenie w wysokości XXX zł (słownie: XXX) z którego
    Zamawiający dokona stosownych potrąceń, zgodnie z przepisami ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych.
    2. Wynagrodzenie zostanie przekazane na wskazany przez Wykonawcę
    rachunek bankowy w ciągu 15 dni od dnia wystawienia rachunku przez
    Wykonawcę.

    §5
    Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem
    nieważności.

    §6
    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
    każdej ze stron.

    podpis Zamawiającego podpis Wykonawcy

    A do tego taki rachunek

    Warszawa, 30.04.2007 r.

    imię i nazwisko
    adres
    NIP: nip
    US: Pierwszy Urząd Skarbowy

    RACHUNEK
    ORYGINAŁ

    za wykonanie umowy o dzieło nr xx/2007 z dnia 01.04.2007 r.
    na kwotę XXX zł (słownie: XXX)

    dla:
    firma
    adres
    NIP: nip

    Wynagrodzenie brutto: ..................... (100%)
    Koszty uzyskania przychodu: ........... (50%)
    Dochód do opodatkowania ............... (50%)
    Zaliczka podatku dochodowego ........ (19% * 50%)
    Do wypłaty ....................................... (100% - podatek)

    Wynagrodzenie proszę przekazać na mój rachunek bankowy w "banku":

    Termin płatności: 15 dni.

    Oświadczam, że wykonane przeze mnie prace są chronione prawem autorskim
    o którym mowa w ustawie o prawie autorskim w związku z powyższym
    przysługują mi koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% zgodnie z art.
    22 ust. 9 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Stwierdzam, iż wszystkie prace wykonałem osobiście.

    podpis wykonawcy

  • 2. Data: 2007-04-11 18:17:25
    Temat: Re: umowa o dzieło z licencją
    Od: " " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Wg mnie dzieło podlega pod KUP 50% ze względu na prawa autorskie
    > (pdof art. 22 ust. 9 pkt. 3), tylko jak to odpowiednio udokumentować do US?

    IMO to sprzecznosc.

    Albo wykonujesz dzielo z przeniesieniem autorskich praw majatkowych (podstawa
    do KUP 50%) i zlecajacy nie potrzebuje juz zadnej dodatkowej licencji, bo i po
    co, skoro ma prawa majatkowe do dziela, albo udzielasz licencji i nie
    przenosisz praw autorskich.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 3. Data: 2007-04-11 18:17:32
    Od: "Pawel" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

  • 4. Data: 2007-04-11 18:39:26
    Od: nn3dx <n...@o...pl.usun.to>

    Pawel napisał(a):
    > Witam,

    > IMO to sprzecznosc.

    Polskie prawo to sprzeczność ;)

> [...]
    > co, skoro ma prawa majatkowe do dziela, albo udzielasz licencji i nie

    Właśnie mam problem z interpretacją jednego słowa "korzystania"

    pdof art. 22 ust. 9 pkt. 3:
    > 3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    > wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania
    przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te
    oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu
    składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o
    których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten
    przychód,

    ale wydaje mi się, że korzystanie to znaczy że dzieło są objęte prawami
    autorskimi.
    A kto odpowiada za określenie KUP? Bo to wykonawca teoretycznie wystawia
    rachunek.

    Poza tym w przypadku przenoszenia majątkowych praw autorskich podpada
    się pod VAT, który w przypadku licencji nie obowiązuje.
    Jeśli już wspomniałem o VAT. Kto ma naliczyć ten VAT? Czy obowiązuje
    kwota zwolnienia 10 000 euro? Ja sam korzystam ze zwolnienia.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 5. Data: 2007-04-12 07:46:50
    Od: "Pawel" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Polskie prawo to sprzeczność ;)

    Tylko w niektorych miejscach :-).

    > Właśnie mam problem z interpretacją jednego słowa "korzystania"

    "Korzystanie" bedzie tu oznaczac (w uproszczeniu) przychod uzyskany dzieki
    temu dzielu. W sumie mozesz wiec udzielic licencji i dostac 50% kosztow
    uzyskania jak mowisz. Prawde mowiac nigdy tego tak nie rozwiazywalem. Pamietaj
    tez, ze do udzielenia licencji wystarczy umowa licencyjna, nie trzeba umowy o
    dzielo, co czasem moze byc wygodne, ale w tym przypadku lepsza bedzie umowa o
    dzielo jak sadze, ze wzgledu na lepsza ochrone Twoich interesow.

    Generalnie jednak ciekaw jestem czy licencjonobiorca sie zgodzi na takie
    cos... Sam osobiscie nie kupilbym strony internetowej bez przeniesienia
    autorskich praw majatkowych... Po pierwsze problematycznosc pozniejszych
    modyfikacji, a po drugie - a co jesli jutro pojdziesz zaoferowac licencje
    mojej konkurencji? ;-)

    > ale wydaje mi się, że korzystanie to znaczy że dzieło są objęte prawami
    > autorskimi.
    > A kto odpowiada za określenie KUP? Bo to wykonawca teoretycznie wystawia
    > rachunek.

    Ty odpowiadasz, Ty takze tlumaczysz sie przed Urzedem Skarbowym :-).
    Zamawiajacy nawet nie placi za Ciebie podatku, a jedynie zaliczke :-).

> [...]
    > Jeśli już wspomniałem o VAT. Kto ma naliczyć ten VAT? Czy obowiązuje
    > kwota zwolnienia 10 000 euro? Ja sam korzystam ze zwolnienia.

    Jestes przedsiebiorca, tak? Tak, obowiazuje kwota zwolnienia o rownowartosci
    10 000 euro. Wiec dopoki jestes zwolniony, dopoty nie ma VATu (ale na VAT znam
    sie tylko tyle ile potrzebuje).

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 6. Data: 2007-04-16 07:29:08
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    nn3dx napisał(a):
    > Poza tym w przypadku przenoszenia majątkowych praw autorskich podpada
    > się pod VAT, który w przypadku licencji nie obowiązuje.

    Wydaje mi się że w przypadku licencji VAT jednak obowiązuje. Pamiętam
    słynne już sprzedawanie bardzo drogiego oprogramowania (tak kilka MPLN)
    jako:
    - dokumentacja - 7% vat?
    - nośniki - 22% vat
    - licencja - 0% vat
    Gdzie licencje zazwyczaj kosztowały 99,99% całej kwoty :) i fiskus z
    takiej transakcji nie widział prawie ani grosza :).

    pozdr

    Radek