  • 11. Data: 2004-08-05 07:36:37
    Temat: Re: Komunikatory internetowe - naruszenie prywatności
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    stern <m...@a...com> napisał(a):

    > gdzieś na vagla.pl jest artykulik na ten temat,
    > polecam

    Znalazłem tylko tyle:
    Paweł Kępiński
    Prawo do prywatności jako internetowe dobro osobiste
    "Dodatkowym wymiarem naruszenia korespondencji są stosunki między pracodawcą
    a pracownikiem. Wchodzi tu w grę w szczególności zagadnienie uprawnienia
    monitorowania wychodzącej z przedsiębiorstwa korespondencji (a więc de facto
    jej kontroli przez pracodawcę)."

    RG

  • 12. Data: 2004-08-05 09:09:38
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    > Było wiele razy tutaj wałkowane. Komputer jest pracodawcy, więc ma on prawo
    > zaglądać do niego. Prywatnie, to możesz sobie korespondować na prywatnym
    > komputerze. To, że pracodawca zezwala do używania GG, nie oznacza, ze traci
    > prawo do przeglądania zawartości komputerów. Takie przeglądanie można co
    > najwyżej uznać za nieetyczne, ale to zupełnie inna sprawa.

    A co z tym art. 49 Konstytucji?

    RG

  • 13. Data: 2004-08-05 09:23:04
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...dousuniecia.pl>

    > gdzieś na vagla.pl jest artykulik na ten temat,
    > polecam

    Wolalbym okreslenie _felietonik_, a nie artykulik, bo moze komus sie
    pomylic, ze to naukowa analiza, a nie mniej sformalizowany poglad autora. W
    kazdym razie sluze uprzejmie:
    http://www.vagla.pl/felietony/felieton_021.htm

    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl
    Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Glowny Konsultant |
    http://www.piit.org.pl

  • 14. Data: 2004-08-05 09:36:04
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 4 sie o godzinie 18:21, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > komputerze. To, że pracodawca zezwala do używania GG, nie oznacza, ze traci
    > prawo do przeglądania zawartości komputerów.

    Przeglądanie przeglądaniem - ale tutaj chodzi o _monitoring_ - czyli
    podglądanie, sniffowanie, "podsłuchiwanie" pakietów wychodzących z
    komputera poszczególnego pracownika.
    Generalnie - "rozmowa kontrolowana, rozmowa kontrolowana....."

    > Takie przeglądanie można co najwyżej uznać za nieetyczne, ale to zupełnie inna
    sprawa.

    Inna, ale narusza _cudzą korespondencje_

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 15. Data: 2004-08-05 09:37:06
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...dousuniecia.pl>

    Drobna uwaga: wskazany felieton byl napisany 15 wrzesnia 2003 roku, obecnie
    nie aktualne jest zawarte tam stwierdzenie: "Nie słyszałem o polskich
    przypadkach wyrzucenia pracownika z pracy za to, że korzystał z Internetu w
    celach prywatnych."

    :)
    v.

  • 16. Data: 2004-08-05 18:48:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

> [...]
    > komputera poszczególnego pracownika.
    > Generalnie - "rozmowa kontrolowana, rozmowa kontrolowana....."

    To po prostu jedna z form kontroli tego, co pracownicy robią w czasie, za
    który im płacę.

    > Inna, ale narusza _cudzą korespondencje_

    Właściciel firmy może przeglądać korespondencje kierowaną do firmy i
    naruszeniem korespondencji to nie jest. I pracownik i nadawca powinni sobie
    z tego zdawać sprawę, że wysyłają to do firmy. Prywatną korespondencję
    prowadzi się prywatnie.

  • 17. Data: 2004-08-05 18:51:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A co z tym art. 49 Konstytucji?

    Dla właściciela firmy kierowana do pracowników korespondencja nie jest
    cudzą. Jeśli ktoś prywatnie chce wysłać korespondencję, to powinien wysyłać
    na prywatny adres.

  • 18. Data: 2004-08-05 19:48:39
    Od: user <u...@p...com>

    Użytkownik Artur Ch. napisał:
> [...]
    > komputera poszczególnego pracownika.
    > Generalnie - "rozmowa kontrolowana, rozmowa kontrolowana....."
    > Inna, ale narusza _cudzą korespondencje_

    Dokładnie o to mi chodziło. Podkreślam nie neguje prawa pracodawcy do
    przeglądania tego co jest zapisane na komputerach (firmowych) niech
    sobie to robią. Mam wyłączoną archiwizację rozmów więc szukaj wiatru w
    polu. Chodzi mi o to, że ktoś (nie wnikam czy jest to pracodawca czy
    tylko złośliwy admin - przyjmijmy że pracodawca)podsłuchuje
    komunikację sieciową tylko w celu logowania rozmów i co gorsza haseł
    do prywatnej poczty!!!
    Nasuwa mi się analogia - co gdyby pracodawca podsłuchiwał rozmowy
    telefoniczne. IMO to jest przecież ewidentne naruszenie prawa bo ta
    druga osoba musi być świadoma, że rozmowa jest podsłuchiwana i musi
    wyrazić na to zgodę. Pracodawca nie ma uprawnień organów ścigania.

    Co do pracowania w pracy, to jak pracownik jest rozliczany z efektów i
    wyrabia się w czasie nie widzę podstaw żeby coś mu pracodawca mógł
    zarzucic.

    Co do nadużywania środków komunikacji do celów prywatnych to IMO aby
    pracodawca mógł coś pracownikowi udowodnić, uprzednio chyba muszą się
    porozumieć co do zasad korzystania z takich środków (jakiś regulamin
    czy coś takiego). A jak nie ma regulacji to jak można kogoś obwiniać?

  • 19. Data: 2004-08-05 22:53:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "user" <u...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > druga osoba musi być świadoma, że rozmowa jest podsłuchiwana i musi
    > wyrazić na to zgodę. Pracodawca nie ma uprawnień organów ścigania.

    Przejrzyj archiwum grupy. sprawa telefonów była tu kilka razy wałkowana.

    > Co do pracowania w pracy, to jak pracownik jest rozliczany z efektów i
    > wyrabia się w czasie nie widzę podstaw żeby coś mu pracodawca mógł
    > zarzucic.

    To kwestia podejścia pracodawcy. w końcu on ponosi koszty utrzymania łacza i
    sprzet jest jego. Niby drobiazgi. Zresztą on nie chce za to pieniędzy.

> [...]
    > porozumieć co do zasad korzystania z takich środków (jakiś regulamin
    > czy coś takiego). A jak nie ma regulacji to jak można kogoś obwiniać?

    Co do zasady sprzęt służbowy służy do pracy. To pracownik powinien raczej
    uzyskać zgodę pracodawcy na jego wykorzystanie prywatne.

  • 20. Data: 2004-08-06 05:12:19
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 6 sie o godzinie 00:53, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > To kwestia podejścia pracodawcy. w końcu on ponosi koszty utrzymania łacza i
    > sprzet jest jego. Niby drobiazgi. Zresztą on nie chce za to pieniędzy.

    No tu wkroczyłeś na troszeczkę inny grunt.
    Koszty utrzymania sprzętu wlicza w KUP - prawda?
    To nie jest opłacane z _dochodu_ pracodawcy.
    Konia z rzędem temu kto wskaże mi że pracodawca po południu/nocach nie
    skacze po stronkach, nie gaworzy przez ICQ, GG itp itd - na koszt......
    pozostałych _podatników.
    Nie wiem czy zrozumiałeś moje porównanie. Chodzi mi np. o takie przypadki:
    - firma mieści się na terenie właściciela i jego nieruchomości. Jest
    _jedna_ instalacja C.O. Jeżeli do KUP wlicza się koszty ogrzewania biura,
    warsztatu itp - to OK. Ale jeżeli "przy okazji" ogrzewa się _dom_
    właściciela - to chyba tutaj coś jest nie tak - zgodzisz się ze mną?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany