  • 21. Data: 2005-03-09 21:15:36
    Temat: Re: Kolizja dwoch samochodow
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Art 23.1 PORD . B nie miał prawa ominąć A.

    Pisalem juz ze to nie ma znaczenia .... rola pojazdu A jest nieistotna
    przy kolizji B i C.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 22. Data: 2005-03-09 21:20:12
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Tak więc kierowca C miał prawo przypuszczać że jego prawa strona jest wolna.
    > A tak przy okazji - gdyby pojazdu A nie było w ogóle to pojazd B jadąc pod
    > prąd lub scinając zakręt byłby także winny.

    Nie ma prawa tego przypuszczac. Przy wyjezdzaniu z podporzadkowanej musi
    przepuscic wszystkie pojazdy znajdujace sie na glownej bez wzgledu na to
    jakim torem i w jakim kierunku sie poruszaja. Weeez sie zlituj i
    przyjmij to do wiadomosci, bo juz nie chce sie powtarzac ;-)))

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 23. Data: 2005-03-09 21:26:25
    Od: Paweł Ubysz <p...@W...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jakim torem i w jakim kierunku sie poruszaja. Weeez sie zlituj i
    > przyjmij to do wiadomosci, bo juz nie chce sie powtarzac ;-)))

    OK , lituję się.
    Pojazd B jest absolutnie bez winy , miał oczywiście prawo omijać stojący z
    włączonym kierunkowskazem samochód A.

  • 24. Data: 2005-03-09 21:27:07
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    KrzysiekPP napisał(a):
> [...]
    > jakim torem i w jakim kierunku sie poruszaja. Weeez sie zlituj i
    > przyjmij to do wiadomosci, bo juz nie chce sie powtarzac ;-)))

    bo ja tak twierdzę i już ;)

    KG

  • 25. Data: 2005-03-09 21:37:34
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > bo ja tak twierdzę i już ;)

    O ... ten pan jest politycznie poprawny ;-)

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 26. Data: 2005-03-09 22:10:35
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Czy auto jadace na drodze z pierwszenstwem przejazdu jest winne kolizji?
    > Sprawa wygladala mianowicie. Samochod "B" jadacy po prawej stronie widzie
    > odleglosci jakies 100m. stojacy samochod "A" BMW x5 ktore miga w lewo.
    > Podjezdza z predkoscia okolo 40km/h nastepnie wrzuca kierunkowskaz w lewo
    > zmienia pas ruchu i omija stojace BMWx5. Gdy jest na wysokosci tylnego
    > kola
    > pojazdu "A" to z lewej strony z drogi "osiedlowej" wyjezdza samochod "C"
    > Mercedes z ktorym nastapilo zderzenie.

    Ok, odpaliłem LEXa i okazało się, że jednak myliłem się w tym przypadku, nie
    jest analogiczny do opisanego przeze mnie.
    Fakty są takie:
    - kierujący pojazdem C mógł w tym przypadku przyjąć, że kierujący pojazdem B
    będzie się stosował do obowiązującego prawa (nie było podstaw, żeby mógł
    przewidzieć, że będzie inaczej),
    - kierowca pojazdu B nie mógł wyprzedzać/omijać pojazdu A z jego lewej
    strony,
    - kierowca pojazdu B nie mógł w ogóle wyprzedzać/omijać pojazdu A na
    skrzyżowaniu,
    - kierowca pojazdu B miał obowiązek zachować szczególną ostrożność zbliżając
    się do skrzyżowania oznaczonego znakiem "droga z pierwszeństwem przejazdu".

    Polecam Komentarz do art. 25 ustawy Prawo o ruchu drogowym, (W. Kotowski,
    Ustawa Prawo o ruchu drogowym. Komentarz praktyczny, Dom Wydawniczy ABC,
    2002) - tam jest wyraźnie napisane, że
    wjeżdżający z drogi podporządkowanej ma prawo przypuszczać nawet to, że
    jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu będzie się stosował do ograniczenia
    prędkości. A więc przewinienia dużo mniej istotnego i łatwiejszego do
    przewidzenia.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 27. Data: 2005-03-10 00:16:50
    Od: "Tomasz Lam [ZULU]" <t...@w...info.pl>

    damian napisał(a):
> [...]
    > pojazdu "A" to z lewej strony z drogi "osiedlowej" wyjezdza samochod "C"

    Widzę to po fotkach tak (jako ratownik drogowy z uprawnieniami do
    kierowania ruchem drogowym):

    A nie mógł wjechać w wąską osiedlówkę, bo był tam C
    B powinien dojechać do A i sie zatrzymać za nim (mam podobną sytuację
    przy wyjeździe z mojego osiedla)
    C powinien ruszyć pierwszy żeby zwolnić dla A wjazd
    A powinien zjechać jako 2
    B powinien pojechać dalej po skręcie A

    Tyle spraw porządkowych, HOWGH! Resztę dedukujta same!

    TLZ

  • 28. Data: 2005-03-10 02:05:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wemif" <w...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiscie, ze B jest winne. Nie wolno wyprzedzac na skrzyzowaniu.

    Pytanie, czy wyjazd z drogi osiedlowej wedle prawa niemieckiego jest
    skrzyżowaniem. W Polsce, o ile ta uliczka była by na przykład strefą
    zamieszkania, to na podstawie art. 17.1.1 pord wyjeżdżający włączał by się
    do ruchu. Tym samym to skrzyżowanie nie było by skrzyżowaniem i wyprzedzanie
    było by dozwolone, a winę ponosił by kierujący pojazdem C. Podobnie, jeśli
    uliczka jest podjazdem do posesji. Ale nie znam unormowania w prawie
    niemieckim, choć teoretycznie powinno być analogiczne, bo to wynika bodaj z
    konwencji międzynarodowych.

  • 29. Data: 2005-03-10 07:36:43
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    K.K. napisał(a):

    > A poza tym, mijać pojazd, który ma włączony lewy migacz z jego lewej strony
    > to głupota.

    pomijam fakt, ze jesli luki nie sa wynikiem braku linijki, wszystko
    dzialo sie na mniejszym lub wiekszym zakrecie/luku drogi glownej

  • 30. Data: 2005-03-10 08:05:28
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Ale tutaj raczej nie ... wyjezdzajacy ma obowiazek upewnic sie, ze nie
    > spowoduje kolizji,

    Wyprzedzający nie musi??

    > Nie mozna sie wytaczac na
    > pewniaka na droge z pierwszenstwem

    Nie można wyprzedzać na skrzyżowaniu. Wyjazd na drogę główną nie jest sam w
    sobie zabroniony. Wyprzedzanie na skrzyżowaniu jest zabronione.
    Jaśniej nie potrafię.

    Pzdr
    Leszek