  • 21. Data: 2016-04-06 11:58:22
    Temat: Re: Kłopotliwe powołanie wspólnoty mieszkaniowej.
    Od: "Daimon .M" <d...@g...com>

    Witam wszystkich.
    Nie spodziewałem się takiego odzewu, dlatego bardzo dziękuję za wszystkie Wasze
    wpisy. W związku z pojawiającymi się kolejnymi pytaniami/wątpliwościami, postanowiłem
    zamiesić swój akt notarialny (odpowiednio wyedytowany) w celu jednoznacznej oceny z
    Waszej strony. Niestety mam w tym słabe rozeznanie a po przeczytaniu wszystkich
    wiadomości - dalej nie wiem co zrobić aby osiągnąć założone cele.
    Pod tymi linkami znajdą Państwo skany aktu notarialnego:

    https://zapodaj.net/b423ed5b56c62.jpg.html
    https://zapodaj.net/9dba170433878.jpg.html
    https://zapodaj.net/85ecd0e26a147.jpg.html
    https://zapodaj.net/f23f57feeeab2.jpg.html

    Przy okazji - wyjaśni się kilka nieścisłości, mianowicie:
    - lokali jest 31 a nie 32
    - Należę do spółdzielni mieszkaniowej (członek) , jeżeli wyrejestrowanie się jako
    członek ułatwi mi założenie wspólnoty to nie ma tematu.
    - obecnie w dwóch lokalach znajdują się : 1) gabinety lekarskie, 2) firma budowlana
    - Mieszkańcy nie zostali poinformowani o przedłużeniu administrowania nieruchomością
    przez pierwszego zarządcę ( zapis w akcie notarialnym)

    Moje pytania:
    1) Czy wraz z resztą mieszkańców /właścicieli lokali możemy powołać wspólnotę i
    wypowiedzieć umowę obecnej administracji?
    2) Czy z związku z potencjalną zmianą administracji ( zakładając że pkt 1 został
    spełniony) - możemy wystąpić do spółdzielni z wnioskiem o rozliczenie się z funduszu
    remontowego za ostatnie lata?
    3) Czy możemy odciąć się od spółdzielni - jeśli okaże się, że wszystkie lokale
    zostały wykupione przez osoby prywatne/firmy?
    4) Czy jeśli okaże się, że właścicielem jednego z lokali jest Spółdzielnia - wciąż
    możemy powołać wspólnotę i zatrudnić własną administrację?

  • 22. Data: 2016-04-06 12:14:34
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Jak dla mnie par. 15 umowy zahacza o klazule niedozwolone, w tym par. 15 ust. 3 jest
    sprzeczny z UoWL (IMHO nie mozna ograniczyć prawa właścicieli lokali do podejmowania
    uchwał).
    Można pójść w kierunku zaskarżenia tego zapisu umowy w drodze powództwa o ustalenie
    (art. 189 kpc w zw. z art. 58 kc).
    Tak czy inaczej umowa nie narzuca stawki za zarządzanie, podejmijcie uchwałę
    włascicieli lokali o wynagrodzeniu zarządcy w wysokości 0,01 zł /m2 pu miesięcznie
    (słownie: jeden grosz za m2 p.u.), to sami zrezygnują!
    Ryzyko, że mogłoby się pojawić kontrpowództwo o odszkodowanie.
    Przy czym jak się rozglądam dookoła, to każdy następny zarządca jest jeszcze gorszy
    od wyrzuconego poprzedniego (to istna plaga), więc może lepiej iść z kolegami na
    piwo, jechać na wakacje i nie przejmować się duperelami, prezesami znaczy?

    -----

  • 23. Data: 2016-04-06 13:07:29
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu środa, 6 kwietnia 2016 11:39:38 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski napisał:

    > Albo spółdzielnia.
    >
    > Znaczy - bardzo możliwe, że opisana sytuacja jest inna.
    >
    > Ale weźmy sobie spółdzielnię mieszkaniową. Członek spółdzielni pan A.
    > przekształca mieszkanie spółdzielcze w tzw. własność hipoteczną i NIE
    > WYSTĘPUJE ze spółdzielni.
    >
    > W księgach wieczystych zostaje zapisany pan A jako właściciel lokalu
    > oraz jako ułamkowy właściciel (albo użytkownik wieczysty, jeśli taka
    > jest forma użytkowania działki) działki, na której stoi budynek.
    > Nieruchomością nadal zarządza spółdzielnia i żadna wspólnota
    > mieszkaniowa nie powstaje.

    Powstanie wspólnoty mieszkaniowej jest niezalezne od członkostwa w spółdzielni.

    AdamK

  • 24. Data: 2016-04-06 13:10:36
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu środa, 6 kwietnia 2016 12:14:21 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    piwo, jechać na wakacje i nie przejmować się duperelami, prezesami znaczy?

    Jak już pisałem, najlepiej zebrać wszystkie 'grzeszki' administratora (czyli
    spółdzielni), jeśli wychodzi z tego że nie wykonuje ona administrowania należycie, to
    można taką umowę bez konsekwencji zerwać. Własciwe artykuły kodeksu cywilnego
    podpowie wam prawnik. Mojej wspólnocie udało się w ten sposób zmienić administratora,
    straszyli sądem, ale tylko straszyli.

    AdamK

  • 25. Data: 2016-04-06 13:29:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Daimon .M" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]

    >ma tematu.
    >- obecnie w dwóch lokalach znajdują się : 1) gabinety lekarskie, 2)

    Kupili na wlasnosc i KW czy wynajmuja od spoldzielni ?
    Bo jesli spoldzielnia nadal posiada dwa lokale w budynku, to sytuacja
    chyba sie zmienia.

    >- Mieszkańcy nie zostali poinformowani o przedłużeniu administrowania
    >nieruchomością przez pierwszego zarządcę ( zapis w akcie notarialnym)

    Jestes pewien ?
    Bo ten zapis jednostronny bardzo ... umowa zarzadu jak rozumiem już
    wygasla ... albo trwa kolejne 5 lat.

    J.

  • 26. Data: 2016-04-06 13:45:02
    Od: "Daimon .M" <d...@g...com>

    W dniu środa, 6 kwietnia 2016 13:29:07 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > chyba sie zmienia.

    > Jestes pewien ?
    > Bo ten zapis jednostronny bardzo ... umowa zarzadu jak rozumiem już

    odp.1 Co do własności, to każdy ma wykupiony lokal i wpis do księgi wieczystej.

    odp. 2 W odniesieniu do zapisu o zarządzaniu nieruchomością : nikt nigdy właścicieli
    nie informował o przedłużeniu administrowania nieruchomością
    na kolejne 5 lat. Nie było żadnych listów, żadnych ogłoszeń, żadnych informacji
    ustnych. NIC.

  • 27. Data: 2016-04-07 07:45:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-04-06 o 11:39, Michał Jankowski pisze:

    > Ale weźmy sobie spółdzielnię mieszkaniową. Członek spółdzielni pan A.
    > przekształca mieszkanie spółdzielcze w tzw. własność hipoteczną i NIE
    > WYSTĘPUJE ze spółdzielni.

    Nie ma znaczenia członkostwo w spółdzielni a wpis do księgi wieczystej
> [...]

    > oraz jako ułamkowy właściciel (albo użytkownik wieczysty, jeśli taka
    > jest forma użytkowania działki) działki, na której stoi budynek.

    No i od tego momentu działka i wszystkie części wspólne budynku mają
    dwóch właścicieli:
    1. spółdzielnia - osoba prawna
    2. pan A - osoba fizyczna, członek czegokolwiek

    > Nieruchomością nadal zarządza spółdzielnia i żadna wspólnota
    > mieszkaniowa nie powstaje.

    Sposób zarządzania nie ma znaczenia a wspólnota powstaje z automatu lub
    mocy prawa, jak to się częściej określa. Oczywiście udziały we
    wspólnocie nie muszą być równe i Pan A może mieć tylko 1% udziału w
    części wspólnej.

  • 28. Data: 2016-04-07 08:08:59
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-04-06 o 11:58, Daimon .M pisze:

    > Moje pytania:
    > 1) Czy wraz z resztą mieszkańców /właścicieli lokali możemy powołać wspólnotę i
    wypowiedzieć umowę obecnej administracji?

    Wspólnota już istnieje, pozostaje wam tylko powołać zarząd i ten dalej
    działa w Waszym imieniu.

    > 2) Czy z związku z potencjalną zmianą administracji ( zakładając że pkt 1 został
    spełniony) - możemy wystąpić do spółdzielni z wnioskiem o rozliczenie się z funduszu
    remontowego za ostatnie lata?

    Co do zasady dotychczasowy zarządca powinien się rozliczyć z wszystkich
    pieniędzy, a już tym bardziej z funduszu remontowego.

    > 3) Czy możemy odciąć się od spółdzielni - jeśli okaże się, że wszystkie lokale
    zostały wykupione przez osoby prywatne/firmy?

    Co rozumiesz przez odciąć?

    > 4) Czy jeśli okaże się, że właścicielem jednego z lokali jest Spółdzielnia - wciąż
    możemy powołać wspólnotę i zatrudnić własną administrację?

    Wróć do punktu pierwszego. U Was wspólnota istnieje od początku gdy
    zostało wykupione pierwsze mieszkanie oraz ułamkowa część wspólna w
    budynku i działce(dokładnie do wieczystym prawie użytkowania).
    Powinny być odpowiednie wpisy w księdze wieczystej, możesz sprawdzić
    online co tam jest dokładnie:
    https://ekw.ms.gov.pl/eukw/pdcbdkw.html

    Ale przede wszystkim zapoznaj się z tym:
    Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
    0388

  • 29. Data: 2016-04-07 09:35:41
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Daimon .M" <d...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Z analizy umowy wynika jednoznacznie:
    a) mieszkanie nie należy do kategori mieszkanie własnościowe lecz do kategori
    mieszkanie wydzielone z zasobów spółdzielni.
    b) na podstawie umowy powstała "nieruchomość współna" która nie była i nie jest
    współnotą mieszkaniową i która w znaczny sposób ogranicza prawa właścicieli mieszkań.

    > Moje pytania:
    > 1) Czy wraz z resztą mieszkańców /właścicieli lokali możemy powołać wspólnotę i
    wypowiedzieć umowę obecnej > administracji?

    TAK i to jak najprędzej, ale oficjalnie z powołaniem Zarządu, rejestracją itd.
    Przy umowie współnoty ważne jest określenie prawa do głosowania na zebraniu
    wspólnoty. Sa dwa rozwiązania:
    pierwsze stosowane gdy buduje developer to głosuje sie udziałami (daje to
    develeperowi przewagę na wiele lat), lub przy wyjsciu ze społdzielni każdy właściciel
    ma jeden głos na zebraniu wspólnoty (co oznacza że SM jeżeli też jest członkem ma
    jeden głos czyli nic do decydowania).

    > 2) Czy z związku z potencjalną zmianą administracji ( zakładając że pkt 1 został
    spełniony) - możemy wystąpić do > spółdzielni z wnioskiem o rozliczenie się z
    funduszu remontowego za ostatnie lata?

    Można ale wtedy w umowie "nieruchomości wspólnej" powinien być o tym zapis.
    Oczywiście go nie ma. W sądach jak na razie to chyba nikomu się to nie udalo.

    > 3) Czy możemy odciąć się od spółdzielni - jeśli okaże się, że wszystkie lokale
    zostały wykupione przez osoby > > > prywatne/firmy?

    Nawet nie muszą być wszystkie wykupione. W tym przypadku SM zostaje członkiem
    współnoty mieszkaniowej na zasadach ogólnych czyli bez żadnych dodatkowych uprawnień.
    Zarząd współnoty przekazuje do SM wysokość czynszów od lokali których właścicielem
    jest SM. SM pobiera te opłaty i przekazuje do Wspólnoty.

    > 4) Czy jeśli okaże się, że właścicielem jednego z lokali jest Spółdzielnia - wciąż
    możemy powołać wspólnotę i zatrudnić własną administrację?

    Oczywiście. Właściciele mieszkań powinni powiadomić na piśmie SM że występują z
    "nieruchomości wspólnej" i tworzą Wspólnotę Mieszkaniową zgodnie z aktualnie
    obowiązującym w tym zakresie prawem.

    Pozdrawiam

    ---
    Avast.

  • 30. Data: 2016-04-07 12:40:54
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    3. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi
    jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

    5. Spółdzielnia może zarządzać nieruchomością niestanowiącą jej mienia
    lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem
    (współwłaścicielami) tej nieruchomości.

    Art. 241. 1. Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach
    położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości
    udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie
    ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały
    zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
    lokali. Do podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy art. 30
    ust. 1a, art. 31 i 32 ustawy o własności lokali.

    Art. 26. 1. Jeżeli w określonym budynku lub budynkach położonych w
    obrębie danej nieruchomości została wyodrębniona własność wszystkich
    lokali, po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu stosuje się
    przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
    niezależnie od pozostawania przez właścicieli członkami spółdzielni

    A zatem - jeśli wszystkie lokale stanowią wyodrębnioną własność stosuje
    się przepisy o wspólnocie.

    Jeśli nie wszystkie, to stosuje się przepisy o spółdzielniach, a
    wspólnota wcale automatycznie nie powstaje, chyba, że zostanie podjęta
    odpowiednia uchwała.

    MJ