  • 1. Data: 2016-03-24 12:19:01
    Temat: zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości
    Od: Michał <n...@n...pl>

    Nasłuchał się człowiek o nieuczciwych sprzedających, którzy w dniu
    sprzedaży sprzedają swoja nieruchomość kilku kupującym, po czym tylko
    jeden (pierwszy) z nich staje się właścicielem nieruchomości, a
    pozostali odchodzą z kwitkiem.

    Czy można się jakoś przed tym zabezpieczyć? Załóżmy że mam pomocnika,
    który mógłby być w sądzie w momencie, gdy ja podpisuję akt notarialny.
    Czy taka osoba może sprawdzić czy w momencie podpisywania tegoż aktu
    nieruchomość nie jest już sprzedana komuś innemu?

    Bo domyślam się, że KW w internecie nie są aż tak aktualne, żeby
    wystarczyło sprawdzanie KW przez internet w momencie kupna?

    A może znacie jakieś inne rozwiązania?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 2. Data: 2016-03-24 12:29:32
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Myślę, że posiadanie notarialnej umowy przedwstępnej mogłoby pomóc - co prawda inni
    "frajerzy" też mogliby taką mieć.
    Ale lepiej być oszukanym na umowie przedwstępnej i jakby co stracić zadatek, niż na
    umowie zasadniczej i stracić całość ;-)

    -----
    < news:56f3cd25$0$645$65785112@news.neostrada.pl...

  • 3. Data: 2016-03-24 12:40:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Ale lepiej być oszukanym na umowie przedwstępnej i jakby co stracić
    >zadatek, niż na umowie zasadniczej i stracić całość ;-)

    Nie "posiadanie umowy", ale wpisanie jej do ksiegi wieczystej.
    A i to chyba nie calkiem zabezpiecza na wypadek oszusta, ktory sie pod
    wlasciciela podszyje.

    No coz, dawno temu wymyslono do tego "akredytywe".
    Nabywca sklada naleznosc u zaufanego posrednika, czyli banku, bank
    wyplaci sprzedawcy po wpisie do ksiegi wieczystej.

    Ale u nas to bardzo malo popularna sprawa.

    J.

  • 4. Data: 2016-03-24 13:38:02
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 24.03.2016 o 12:40, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Nie "posiadanie umowy", ale wpisanie jej do ksiegi wieczystej.
    > A i to chyba nie calkiem zabezpiecza na wypadek oszusta, ktory sie pod

    I chyba też nie chroni jeżeli sprzedający jest w zmowie
    z tym drugim kupującym. Bo wtedy sprzedający i tak sprzedaje
    mu nieruchomość z takim wpisem, potem sprzedaje mi, a potem
    jeszcze ten drugi kupujący może ode mnie wymagać kupna nieruchomości...

    No ale lepsze to niż nic.

    > No coz, dawno temu wymyslono do tego "akredytywe".
    > Nabywca sklada naleznosc u zaufanego posrednika, czyli banku, bank
    > wyplaci sprzedawcy po wpisie do ksiegi wieczystej.
    >
    > Ale u nas to bardzo malo popularna sprawa.

    Ja tego szukałem pod hasłem rachunek powierniczy, ale z tego co się
    zorientowałem to raczej skierowane do developerów. Koszt ok 10.000zł...

    --
    Michał

  • 5. Data: 2016-03-24 17:23:42
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/24/2016 6:19 AM, Michał wrote:
    > Czy można się jakoś przed tym zabezpieczyć?

    Można się mniej lub bardziej próbować zabezpieczać, ale 100% metody nie ma.

    Pogadaj z jakims prawnikiem.
    Mowisz o transakcji za kilkaset tysiecy a porady szukasz w piaskownicy.
    Trochę ryzykowne.

  • 6. Data: 2016-03-24 19:25:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-24 12:19, Michał wrote:
    > Czy taka osoba może sprawdzić czy w momencie podpisywania tegoż aktu
    > nieruchomość nie jest już sprzedana komuś innemu?

    Niewykonalne. Ale na pocieszenie powiem że już za kilkadziesiat lat
    wynajda komputery i internet i być może nawet wylądujemy na Księżycu.
    Wtedy będzie się dało.

  • 7. Data: 2016-03-24 20:25:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 24 marca 2016 12:19:41 UTC+1 użytkownik Michał napisał:
> [...]
    >
    > Bo domyślam się, że KW w internecie nie są aż tak aktualne, żeby
    > wystarczyło sprawdzanie KW przez internet w momencie kupna?

    Umów się ze sprzedającym u notariusza na konkretny termin i godzinne przed transakcją
    przełóż popisanie aktu notarialnego na następny dzień. Jak sprzedający miał ustawione
    kilka "sprzedaży" na ten konkretny dzień to następnego być może będą już wzmianki w
    KW;)

  • 8. Data: 2016-03-24 21:15:05
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/24/2016 2:25 PM, Kris wrote:

> [...]
    miał ustawione kilka "sprzedaży" na ten konkretny dzień to następnego być może będą

    Troche moze pomoc jesli kupujacy sa przypadkowi.
    Ale nie pomoze jesli kupujący też jest podstawiony.
    Inny numer czesto stosowany, to pozyczka pod hipoteke na znajomego.
    Podpisujesz sie pod aktem notarialnym, chata jest "twoja" i ja w tym
    momencie składam wniosek o wpisanie hipoteki zanim ty sie zjawisz od
    notariusza w ksiegach.

    Krytyczny jest moment pomiedzy notariuszem a złożeniem wniosku w
    ksiegach wieczystych.

    A rozwiazanie problemu jest bardzo proste.
    Inforamtycy wymyslili to z xxx lat temu przy okazji programowania
    wspolbieznego.

    Wystarczyłoby, aby notariusz miał możliwość "zablokowania" księgi w dniu
    transakcji, tak aby nie dało sie zlożyć innego wniosku zanim transakcja
    nie zostanie dokonana.

  • 9. Data: 2016-03-24 23:27:08
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    4...@g...com
    *Kris* napisał(-a):

> [...]
    > dzień. Jak sprzedający miał ustawione kilka "sprzedaży" na ten
    > konkretny dzień to następnego być może będą już wzmianki w KW;)

    Musiałby to być wyjątkowo operatywny i nie obłożony robotą sąd. Ja
    całkiem niedawno w takim nie za dużym, na wzmiankę doczekałem się po 6
    dniach od aktu notarialnego. Fakt, nie wiem ile notariusz trzymał
    papiery.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 10. Data: 2016-03-25 01:00:10
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/24/2016 5:27 PM, Big Jack wrote:
> [...]
    > całkiem niedawno w takim nie za dużym, na wzmiankę doczekałem się po 6
    > dniach od aktu notarialnego. Fakt, nie wiem ile notariusz trzymał papiery.

    Sprawdzasz co jest na dzienniku podawczym, a nie w księdze.
    Mi nie robił nikt problemu. Moze dlatego, ze juz sie dorobili komputera
    i łatwo było znależć czy jest cokolwiek do ksiegi nr xyz.

    Przy czym nikt nie gwarantuje, ze niczego nieświadomy inny kupujący od
    razu poleci z aktem notarialnym do sądu. Może akurat pojawi sie
    nastepnego dnia rano.

    Chyba najbezpieczniej jest umawiać się u notariusza po zamknięciu sądu.
    Mała szansa, że ktoś w międzyczasie coś doniesie do ksiąg wieczystych.