  • 1. Data: 2011-01-03 13:09:36
    Temat: Kilka pytań do prawa pracy.
    Od: CUT_INZ <C...@g...pl>

    1) Moja siostrzenica pracuje na stacji benzynowej jako
    kasjer/ekspedientka. Pracuje w systemie 12-godzinnym (dniówki, nocki).
    Harmonogram pracy jest układany przez jej kierownika. Z reguły wygląda
    to tak, że po dniu pracy jest dzień wolnego. (często też pracuje z dnia
    na dzień, nie ma stałych dni wolnych). Taki system notorycznie sprawia,
    iż z miesiąca na miesiąc ma bardzo dużo nadgodzin (które są wypłacane co
    3 miesiące).

    Czy duża ilość OBOWIĄZKOWYCH nadgodzin jest zgodna z prawem?

    2) Jak powinny być rozliczane dni pracy które ustawowo są wolne?

    3) Siostrzenica nie wykorzystała całego urlopu za zeszły rok. Kierownik
    poinformował ją, że musi go wykorzystać na początku obecnego roku.
    Siostrzenica zdecydowała, że chce urlop od 8 lutego. Kierownik
    powiedział, iż wpisał jej urlop od 14 stycznia i nic z tym już nie zrobi.

    Czy jest to zgodne z prawem?

    4) Czy obowiązki pracownika muszą byś zapisane w umowie o pracę, czy
    mogą być zapisane w formie osobnego dokumentu (który pracodawca może
    modyfikować)? W umowie widnieje jedynie zapis, że pracownik będzie
    wywiązywał się ze swoich obowiązków które zostały zapisane w
    "Obowiązkach pracownika"

  • 2. Data: 2011-01-03 15:51:25
    Temat: Re: Kilka pytań do prawa pracy.
    Od: "Mario" <m...@g...pl>

    > Czy duża ilość OBOWIĄZKOWYCH nadgodzin jest zgodna z prawem?

    tak

    > 2) Jak powinny być rozliczane dni pracy które ustawowo są wolne?

    trzeba popatrzec na dany miesiac w calosci.... wyliczyc ile godzin pracy
    wynika na poczatek... styczen daje nam na przyklad 21x8 godzin (zakladajac
    5-dniowy tydzien pracy dla pracownika zatrudnionego na "pelnym etacie")...
    teraz odejmujemy godziny za dni ustawowo wolne od pracy wypadajace w dni
    inne niz sobota i niedziela... bedzie to tylko 6sty..... finalnie daje nam
    to 160godzin i teraz dopiero na tej podstawie rozdziela sie te godziny na
    poszczegolne dni...

> [...]
    > Siostrzenica zdecydowała, że chce urlop od 8 lutego. Kierownik powiedział,
    > iż wpisał jej urlop od 14 stycznia i nic z tym już nie zrobi.

    generalnie pracodawca nie ma prawa wyslac na "obowiazkowy" urlop na jego
    zasadach... wyjatek stanowia dwie sytuacje:
    1) okres wypowiedzenia
    2) pracownik nie wykorzystal urlopu sam i teraz ma "zalegly" urlop do
    wykorzystania w pierwszym kwartale...

    zgodne z prawem ale jesli czlowiek ludzki jest to powinien sie zgodzic i
    "przepisac" go na luty..

> [...]
    > modyfikować)? W umowie widnieje jedynie zapis, że pracownik będzie
    > wywiązywał się ze swoich obowiązków które zostały zapisane w "Obowiązkach

    zakres obowiazkow powinien byc zapisany osobno i podpisany (to zabezpiecza
    przed jego modyfikacja przez pracodawce)

    pzdr
    mario

  • 3. Data: 2011-01-03 22:09:10
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "CUT_INZ" <C...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy duża ilość OBOWIĄZKOWYCH nadgodzin jest zgodna z prawem?
    Jak duża?
    http://www.prawnik-online.eu/porady/pracy/maksymalna
    _liczba_nadgodzin_w_roku.html

> [...]
    > Siostrzenica zdecydowała, że chce urlop od 8 lutego. Kierownik powiedział,
    > iż wpisał jej urlop od 14 stycznia i nic z tym już nie zrobi.
    Nie. Urlopu udziela się - co do zasady - na wniosek pracownika i zgodnie z
    planem urlopów.
    Nie zachodzi żadna z przesłanek pozwalających pracodawcy na wysłanie
    pracownicy na urlop "przymusowy" (chyba, że o czymś nie napisałeś).
    Przeczytaj art. 163 KP.
    http://www.abc.com.pl/problem/268/2

    > 4) Czy obowiązki pracownika muszą byś zapisane w umowie o pracę, czy mogą
    > być zapisane w formie osobnego dokumentu
    Mogą. (nadmieniam, że zakres obowiązków nie musi mieć formy pisemnej).

    > (który pracodawca może modyfikować)? W umowie widnieje jedynie zapis, że
    > pracownik będzie wywiązywał się ze swoich obowiązków które zostały
    > zapisane w "Obowiązkach pracownika"
    Na tym dokumencie jest (powinna być) data oraz adnotacja, że jest on
    załącznikiem do umowy (tu sygnatura). Jeśli pracodawca chciał być "cwany"
    mógł to pominąć, wówczas pracownik podpisując sam może taką adnotację
    uczynić. Zakres obowiązków musi być adekwatny do treści umowy o pracę,
    zgodny z kwalifikacjami pracownika (i to w obie strony - kasjerowi nie można
    nakazać mycia kibli) oraz przeprowadzonymi badaniami lekarskimi (na
    skierowaniu jest opis stanowiska i jego czynników).

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2011-01-04 16:18:44
    Od: CUT_INZ <C...@g...pl>

    dzięki wam za odpowiedzi :)

  • 5. Data: 2011-01-05 08:24:55
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

> [...]
    > miesiące).
    >
    > Czy duża ilość OBOWIĄZKOWYCH nadgodzin jest zgodna z prawem?

    Co znaczy "obowiazkowych nadgodzin" ?
    Liczba nadgodzin jest okreslona scisle (maksymalna)
> [...]

    > Siostrzenica zdecydowała, że chce urlop od 8 lutego. Kierownik powiedział,
    > iż wpisał jej urlop od 14 stycznia i nic z tym już nie zrobi.

    Powinna go wykorzystac w pierwszej kolejnosci maksymalnie do 30 marca .
    Jednakze jesli go nie wykorzysta rowniez nie przepada on (przez okres 3-ch
    lat). Tym niemniej pracodawca w razie kontroli PIP moze miec problemy.
    Generalnie pracownik ma prawo do nieprzerwanego 14-to dniowego urlopu w roku
    kalendarzowym. Udzielenie urlopu nie jest jednak obligatoryjne (w
    szczegolnych przypadkach pracodawca moze odmowic udzielenia urlopu, moze
    przerwac urlop pracownika), co nie zmienia faktu podanego w poprzednim
    zdaniu.
    Jesli zaklad pracy prowadzi "plan urlopow" pracownik winien otrzymac urlop
    zgodnie z tymze. Jak sie to ma do rzeczywistosci - wiemy doskonale.

> [...]
    > modyfikować)? W umowie widnieje jedynie zapis, że pracownik będzie
    > wywiązywał się ze swoich obowiązków które zostały zapisane w "Obowiązkach

    Obowiazki pracownika w szanujacej sie firmie stanowia zalacznik do umowy o
    prace jako "zakres obowiazkow". Jednakze, jak stanowi praktyka, jednym z
    ostatnich punktow takiego zakresu obowiazkow jest punkt mowiacy:
    "... wykonywanie polecen pracodawcy".. pod co mozna (prawie" wszystko
    podciagnac...