  • 41. Data: 2011-04-13 11:29:36
    Temat: Re: Karty miejskie
    Od: kashmiri <k...@n...ma.nigdzie.com>

    On 08/04/11 03:05, Uncle Pete wrote:

    > W Londynie są strefy taryfowe - muszą wiedzieć, czy zapłaciłeś za
    > przejazd do odpowiedniej.

    Nieaktualne. Nie ma od 2005 r.

    Zostały tylko strefy na metro.

    k.

  • 42. Data: 2011-04-13 11:30:28
    Od: kashmiri <k...@n...ma.nigdzie.com>

    On 06/04/11 18:59, Maciek wrote:
    > begin o nicku Gotfryd Smolik news napisał(a) na pl.soc.prawo następujące
    > bzdety:

    > Argument bez sensu. W Londynie ludziska wsiadają przednimi drzwiami
    > przykładają bilet do czytnika i nie słychać tam jakoś o masowym proteście
    > przeciw wsiadaniu przednimi drzwiami.
    > Ale dla Polaków jakikolwiek porządek jest drażniący i ogranicza ich prawa
    > obywatelskie.

    W Londynie przednie drzwi są podwójnej szerokości, nawet z wózkiem
    dziecięcym czy inwalidzkim się wejdzie.

    k.

  • 43. Data: 2011-04-13 15:20:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Apr 2011, lamia wrote:

    > "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote in message
    >
    > Gotfryd skąd taka informacja?

    Z logiki.

    > Możesz ją wjasnić?

    Owszem, jeśli posiadacz karty odpowiada za transakcje nią dokonane,
    to nie może być zmuszany do utraty kontroli nad kartą.

    > Pracowałam przy kartach

    No toć przecie piszę, że system płatności mamy postawiony
    na głowie. W .pl mamy *powsechne* "postawienie na głowie".
    I to *JEST* wystarczający powód aby unikać płacenia kartą.
    I tak, o ile mi wiadomo, podobno są kraje w których powszechny
    jest "normalny" sposób obsługi kart :) (znaczy klient przeciąga
    kartę przez czytnik).
    Ba, w zeszłym tysiącleciu widziałem takie użycie karty
    *w Polsce*. Dopiero później nastąpiła degrangolada,
    pauperyzacja <tu można sobie dorzucić epitetów wedle
    uznania ;)> i zwyczaje "sprzedawca wie lepiej".
    Kuriozalnie, mikropłatności zbliżeniowe mają szanse zmienić
    ten system na "normalniejszy".
    Będzie śmiesznie: drobne płatności skuteczniej kontrolowane
    przez płacącego od "dużych".

    > sprzedawca powinien sprawdzić czy nie posługujesz się cudzą kartą,

    Dwa "nietrafienia" :D

    Powinien więc żądać jej *okazania*, a nie brać do ręki, to raz.

    A cudzą kartą posługuję się z definicji - w myśl umowy (czytałeś
    umowę? ;)) posiadacz karty jest jedynie jej dysponentem, karta
    stanowi własność wystawcy (banku lub innego podmiotu), więc
    szansa że sprzedawca znajdzie właściciela karty wśród kupujących
    jest zerowa :P (bank musi być S.A., więc właścicielem jest
    osoba prawna, osoba fizyczna może co najwyżej być jej
    reprezentantem).

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2011-04-14 14:15:19
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

> [...]
    > ten system na "normalniejszy".
    > Będzie śmiesznie: drobne płatności skuteczniej kontrolowane

    Przecież te płatności w ogóle nie są kontrolowane przez płacących tylko
    właśnie sprzedawców. To sprzedawcy wykorzystują je do otrzymania zapłaty za
    usługę czy towar. Płacący może nawet nie zorientować się, że sprzedawca
    wykorzystał kartę. Musiałby mieć kartę wyposażoną w wyświetlacz i przycisk
    akceptacji by decydować a na to nie zanosi się.

  • 45. Data: 2011-04-14 15:08:53
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    > A co do mnie, to w archiwach są flejmy w których wyjaśniam
    > co JESZCZE jest powodem unikania płacenia kartą - bo
    > pomijając dane, po pierwsze karty w .pl są *powszechnie*
    > obsługiwane *nieprawidłowo*! - posiadacz karty powinien
    > *osobiście* przeciągać ją przez czytnik, bez wypuszczania
    > z rąk.

    Nie. Sprzedawca po pierwsze powinien zweryfikować autentyczność karty
    (hologram), następnie datę ważności oraz podpis.

  • 46. Data: 2011-04-14 21:42:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, niusy.pl wrote:

    > Płacący może nawet nie zorientować się, że sprzedawca
    > wykorzystał kartę.

    Zgadza się.
    I dlatego przynajmniej minimum powinno być zachowane: niewypuszczanie
    karty z rąk.

    > Musiałby mieć kartę wyposażoną w wyświetlacz i przycisk
    > akceptacji by decydować a na to nie zanosi się.

    Niestety trzeba się zgodzić, ale podstawienie *całego* czytnika
    kart nie jest równie proste jak machlojka kartą trzymaną w ręku.
    Choć - trzeba przyznać - oczywiście możliwe.

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2011-04-14 21:44:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Nie. Sprzedawca po pierwsze powinien zweryfikować autentyczność karty
    > (hologram), następnie datę ważności oraz podpis.

    Która z tych czynności wymaga przeciągania karty przez czytnik
    rękoma sprzedawcy, że wychodzi Ci stwierdzenie "nie"?
    (słowo o *okazaniu* karty już było w innej części wątku).

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2011-04-17 18:40:32
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Zgadza się.
    > I dlatego przynajmniej minimum powinno być zachowane: niewypuszczanie
    > karty z rąk.

    Ale zbliżeniowej ??? To Ci nic nie da. Taką kartę można wykorzystać z dużej
    odległości. W pewnych szczególnych miejscach będzie to nawet regułą.

    > Niestety trzeba się zgodzić, ale podstawienie *całego* czytnika
    > kart nie jest równie proste jak machlojka kartą trzymaną w ręku.
    > Choć - trzeba przyznać - oczywiście możliwe.

    Po co podmieniać cały czytnik ? Trefne bankomaty mają tylko nakładki.

  • 49. Data: 2011-04-26 13:59:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Apr 2011, niusy.pl wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Ale zbliżeniowej ???

    Nie, do tego się nie odnosiłem :D

    > To Ci nic nie da. Taką kartę można wykorzystać z dużej
    > odległości.

    Zgoda.
    Ale tam dla odmiany będą limity, przynajmniej kwotowe.

    > Po co podmieniać cały czytnik ? Trefne bankomaty mają tylko nakładki.

    Nakładki dają pewną szansę wykrycia.
    Nie jest łatwo założyć takie coś tylko dla jednego klienta, musi chwilę
    powisieć.

    pzdr, Gotfryd