  • 1. Data: 2009-03-18 07:52:47
    Temat: Karetka na sygnale
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Witam,

    Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się karetka na
    sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.

    Uprzedzam, nie mam prawa jazdy więc nie wiem;P

    Pozdrawiam
    czaq

  • 2. Data: 2009-03-18 08:02:41
    Temat: Re: Karetka na sygnale
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Czaq wyskrobał(a):
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się
    > karetka na sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.
    >
    > Uprzedzam, nie mam prawa jazdy więc nie wiem;P

    Może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego czyli np. przejeżdzać na
    czerwonym świetle, jechać pod prąd itd., ale O ILE nie stanowi to
    niebezpieczeństwa dla innych użytkowników drogi.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-03-18 08:42:39
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał

    > Może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego czyli np. przejeżdzać
    > na czerwonym świetle, jechać pod prąd itd., ale O ILE nie stanowi to
    > niebezpieczeństwa dla innych użytkowników drogi.

    rozumiem więc, że jeśli np jedzie sobie samochód albo najlepiej kilkanaście
    za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do
    kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

  • 4. Data: 2009-03-18 09:33:09
    Od: BK <b...@g...com>

    On Mar 18, 9:42 am, "Czaq" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do
    > kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

    To zalezy ;-)

  • 5. Data: 2009-03-18 09:42:21
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Czaq" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

    > rozumiem więc, że jeśli np jedzie sobie samochód albo najlepiej
    > kilkanaście za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i
    > dojdzie do kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

    wszystko zalezy od okolicznosci, samochody cywilne maja w takim wypadku
    obowiazek ustapienia pierszenstwa, kierowca karetki jednak nie moze wymuszac
    na sile swoich przywilejow

  • 6. Data: 2009-03-18 10:29:49
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 08:52
    (autor Czaq
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpq9ql$a7p$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się karetka na
    > sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.

    W prawie o ruchu drogowym

    2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania
    szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów,
    za-
    trzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie,
    gdy:
    1) uczestniczy:
    a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub
    mienia
    albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku
    publicz-
    nego albo
    b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
    c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bez-
    pieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
    któ-
    rym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona;

    =================

    Art. 9.
    Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić
    prze-
    jazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie
    się z
    jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 7. Data: 2009-03-18 10:30:47
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 10:42
    (autor szerszen
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpqfls$lhp$1@news.task.gda.pl>):

    > samochody cywilne maja w takim wypadku
    > obowiazek ustapienia pierszenstwa

    Nieprawda. I to niestety szkodliwa nieprawda powtarzana przez społeczeństwo
    i utrudniająca karetkom ruch.

  • 8. Data: 2009-03-18 10:42:29
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

> [...]
    > usunięcie
    > się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

    A czym ułatwienie przejazdu karetce na drodze jednokierunkowej różni się od
    ustąpienia tejże karetce pierwszeństwa?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 9. Data: 2009-03-18 10:46:12
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 18 Mar, 11:29, Tristan <n...@s...pl> wrote:

> [...]
    > się z
    > jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

    Zauważmy że nie ma nic o:

    - rozjeżdżaniu trawników,
    - przejeżdżaniu przez linię zatrzymania i pasy na czerwonym świetle,
    - jak już zwrócił uwagę Tristian, ustapieniu pierwszenstwa

  • 10. Data: 2009-03-18 10:47:07
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 11:42
    (autor Emka
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpqj6m$c50$1@news.onet.pl>):

    > A czym ułatwienie przejazdu karetce na drodze jednokierunkowej różni się
    > od ustąpienia tejże karetce pierwszeństwa?

    23) ustąpienie pierwszeństwa ? powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo
    istotnej zmiany prędkości, a pieszego ? do zatrzymania się, zwolnienia lub
    przyspieszenia kroku;

    i niektórzy kierowcy pamiętając, że mają ustąpić, po prostu się zatrzymują.
    A to nie tak. Czasami wręcz trzeba przyśpieszyć czy też wykonywać inne
    manewry. Celem jest bowiem jak najszybszy przejazd pojazdu
    uprzywilejowanego. I definicja ustąpienia pierwszeństwa do tego nie pasuje.