  • 1. Data: 2008-01-17 07:07:05
    Temat: Kabel pod działką - odszkodowanie?
    Od: l...@i...eu

    Witam.
    Podobne tematy przewijały się już, ale nie do końca znalazłem odpowiedź na mój
    problem.

    Przez działkę około 1m od granicy przebiega kabel, zdaje się średniego
    napięcia. Na końcy działki, w jej granicy na rogu stoi słup z wyłącznikiem.
    Działka jest rolna ale znajduje się w szeregu zabudowanym (nie sprawdziłem
    jeszcze w MPZP, ale plan prawdopodobnie będzie przewidywał zabudowę).
    Korzystanie jest bezumowne tzn. właściciel wyraził kiedyś tam zgodę na
    poprowadzenie tego kabla, ale nie wiązało się to z żadnym odszkodowaniem itp.
    Wydaje się że zmniejsza to wartość użytkową działki, ponieważ do tego kabla
    musi być zawsze dostęp (dojazd) w przypadku wawrii, konserwacji itp.
    Czy można coś z tego wyrważ od zakładu energetycznego?

    Druga sprawa jest taka, że przez tą nieszczęsną działkę przebiega (i tu
    gorzej, bo bliżej środkka działki) rurociąg kanalizacji burzowej. Sytuacja
    podobna - zgoda była, ale nie było żadnego wynagrodzenia.

    Czy można coś w tych 2 sprawach zdziałać? Czu może nie warto zachodu?

  • 2. Data: 2008-01-17 12:14:01
    Temat: Re: Kabel pod działką - odszkodowanie?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    l...@i...eu pisze:

    > Czy można coś w tych 2 sprawach zdziałać? Czu może nie warto zachodu?

    Skoro jest zgoda właściciela, to czego jeszcze chcesz?

    Widać właściciel nie miał ochoty na żadną dzierżawę, tylko gratisowo z
    dobroci serca pozwolił na przeprowadzenie instalacji.

  • 3. Data: 2008-01-18 13:10:32
    Od: l...@i...eu

    > Skoro jest zgoda właściciela, to czego jeszcze chcesz?
    >
    > Widać właściciel nie miał ochoty na żadną dzierżawę, tylko gratisowo z
    > dobroci serca pozwolił na przeprowadzenie instalacji.

    no ale nie zmienia to faktu, że na takiej zgodzie zmniejszył atrakcyjność
    działki i ograniczył swoje prawo własności

  • 4. Data: 2008-01-18 14:01:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    l...@i...eu pisze:

    > no ale nie zmienia to faktu, że na takiej zgodzie zmniejszył atrakcyjność
    > działki i ograniczył swoje prawo własności

    I?

    Wolna wola - mógł zgody nie udzielać albo wtedy domagać się jakiejś
    rekompensaty.

    A ty kto w ogóle jesteś dla tej ziemi? Chcesz ją kupić? To negocjuj
    niższą cenę, jak chcesz "odszkodowanie" za kabel.

  • 5. Data: 2008-01-18 14:13:01
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik <l...@i...eu> napisał w wiadomości

    > no ale nie zmienia to faktu, że na takiej zgodzie zmniejszył atrakcyjność
    > działki

    Krety mają utrudnione życie przez ten podziemny kabel??

    >ograniczył swoje prawo własności

    Bo taka była jego wola. Na pewno wziął to pod uwagę wydając swoją zgodę.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 6. Data: 2008-01-18 14:35:04
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik <l...@i...eu> napisał
    w wiadomości news:22a3.000000c5.4790a548@newsgate.onet.pl...

    > no ale nie zmienia to faktu, że na takiej zgodzie zmniejszył
    > atrakcyjność działki i ograniczył swoje prawo własności

    Volenti non fit iniura -- chciał, to ma.

    Chyba że wykażesz, iż został przez drugą stronę - Zakład
    Energetyczny czy też sąsiada, do którego należy kabel -
    wprowadzony w błąd co do owej wartości i prawa własności.
    Np. właściciel kabla zapewnił fałszywie, że właściciel
    działki będzie mógł wybudować sobie nad tym kablem
    cokolwiek zamarzy.

    Ale jeśli podjął decyzję nie przymuszony i *nie okłamany*
    co do jej skutków (np. obowiązku wpuszczania monterów,
    remonterów, a nawet kopaczy i koparek), to może co najwyżej
    żałować swej ówczesnej niewiedzy (ignorantia iuris nocet).

    Maciek

  • 7. Data: 2008-01-18 14:43:09
    Od: l...@i...eu

    Te sprawy działy się z 30 lat temu. Grunt był rolny i właściwie nadal jest.
    MPZP nie ma ale w studium uwarunkowań... grunt jest przeznaczony pod zabudowę.
    Chodzi o to że gdyby tych urzadzeń nie było nieruchomość warta była by 200
    jednostek. Ale dlatego że sa warta jerst 150.

  • 8. Data: 2008-01-18 15:48:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    l...@i...eu pisze:
> [...]
    > Chodzi o to że gdyby tych urzadzeń nie było nieruchomość warta była by 200
    > jednostek. Ale dlatego że sa warta jerst 150.

    No beton...

    Gdyby babcia miała koła, byłaby dyliżansem!

    Skoro właściciel świadomie się na ten kabel zgodził, to obniżenie
    wartości działki jest jego "winą".

  • 9. Data: 2008-01-18 16:06:17
    Od: "tpsa" <o...@w...pl>

> [...]
    > Chodzi o to że gdyby tych urzadzeń nie było nieruchomość warta była by 200
    > jednostek. Ale dlatego że sa warta jerst 150.

    A gdyby tych wszystkich urządzeń energetycznych tam nie było to może byłaby
    warta tylko 30 jednostek, bo mieszkać tam mógłby tylko jakis nawiedzony
    ekolog.

  • 10. Data: 2008-01-18 16:28:18
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

    > No beton...
    >
    > Gdyby babcia miała koła, byłaby dyliżansem!
    >
    > Skoro właściciel świadomie się na ten kabel zgodził, to obniżenie
    > wartości działki jest jego "winą".

    No to opowiedz na inne pytanie:
    W jakim trybie wypowiedzieć użytkowanie bezumowne działki?
    Nie wolno? No to podawaj podstawę *prawną*.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    To jest czas, w którym trzeba poświęcić wiele, żeby wszystko ocalić.