  • 1. Data: 2004-12-20 21:18:31
    Temat: K.C. Art.554 ?
    Od: "Sławek" <s...@p...com>

    Roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności
    przedsiebiorstwa sprzedawcy przedawniają sie z upływem lat dwóch.
    Pytanie moje brzmi nastepująco:
    - Od którego momentu nalezy liczyć Sprzedaż dokonaną?
    1. Z datą wystawienia faktury sprzedazowej?
    2. Z datą wyznaczonego terminu zapłaty za materiał (gdy takowy został
    wskazany na fakturze)
    3. Z chwila wydania materiału kontrachentowi (dokument WZ), na podstawie
    którego została wystawiona faktura.

    pozdrawiam Slawek

  • 2. Data: 2004-12-20 22:39:12
    Temat: Re: K.C. Art.554 ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sławek" <s...@p...com> napisał w wiadomości

    > - Od którego momentu nalezy liczyć Sprzedaż dokonaną?

    Od chwili zawarcia transakcji.

    > 1. Z datą wystawienia faktury sprzedazowej?

    Nie ma nic do rzeczy.

    > 2. Z datą wyznaczonego terminu zapłaty za materiał (gdy takowy został
    > wskazany na fakturze)

    Również

    > 3. Z chwila wydania materiału kontrachentowi (dokument WZ), na podstawie
    > którego została wystawiona faktura.

    Zazwyczaj, choć co do zasady nie.

    Wydanie towaru, czy też zaplata za towar, to po prostu realizacja zawartej
    umowy. Zaś przedawnienie liczy się od momentu jej zawarcia. Inaczej nie
    biegło by wcale w razie niezapłacenia, czy niewydania towaru.

  • 3. Data: 2004-12-21 05:25:22
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:

    > Wydanie towaru, czy też zaplata za towar, to po prostu realizacja zawartej
    > umowy. Zaś przedawnienie liczy się od momentu jej zawarcia.

    od terminu płatności, który nie musi przecież pokrywać się z zawarciem
    umowy

    KG

  • 4. Data: 2004-12-21 20:36:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > od terminu płatności, który nie musi przecież pokrywać się z zawarciem
    > umowy

    A czemuż to? Czy nigdy nie słyszałeś o sprzedaży na opóźniony termin
    płatności? Moim zdaniem nie masz racji. Roszczenia z tytułu sprzedaży
    powstają w chwili zawarcia umowy sprzedaży. W tym momencie na nabywcę
    przechodzi własność rzeczy, zaś sprzedawca ma roszczenie o zapłatę.

    Mógł bym ewentualnie przystać na Twoją propozycję w odniesieniu do
    przedawnienia samego roszczenia o zapłatę. Bo faktycznie logiczne wydaje mi
    się przyjęcie za punkt startowy terminu wymagalności roszczenia.

  • 5. Data: 2004-12-21 21:58:26
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Mógł bym ewentualnie przystać na Twoją propozycję w odniesieniu do
    > przedawnienia samego roszczenia o zapłatę. Bo faktycznie logiczne wydaje mi
    > się przyjęcie za punkt startowy terminu wymagalności roszczenia.

    tak, chodzi o wymagalność roszczenia o zapłatę
    roszczenie drugiej strony (o wydanie) ma swoją wymagalność i przedawnienie
    co do zasady świadczenia powinny być spełnione równocześnie (umowa
    wzajemna), więc i terminy powinny się pokrywać ale może być inaczej

    KG

  • 6. Data: 2004-12-22 12:58:53
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    > Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości

    Termin przedawnienia liczy się od daty wymagalności zapłaty, niezaleznie od
    tego, czy towar został wydany później czy wczesniej. Po to jest termin
    zapłaty na fakturze (badź w odrębnej umowie).

    Fakt wydania rzeczy w takim czy innym terminie dowodzi jedynie, czy
    swiadczenie zostało spełnione lub nie zostało spełnioone zgodnie z umową,
    jesli nie - nabywca ma prawo odstąpić od umowy. eśłi nie opdstąpił, tzn.
    towar przyjął, bieg przedawnienia według faktury. Na 100 %.

  • 7. Data: 2004-12-22 18:53:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "remeeq" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jesli nie - nabywca ma prawo odstąpić od umowy. eśłi nie opdstąpił, tzn.
    > towar przyjął, bieg przedawnienia według faktury. Na 100 %.

    Nie zgadzam się z taką interpretacją. W wypadku przedpłaty - załóżmy zakupu
    nieruchomości i dokonaniu wpłaty dziś z terminem wydanie nieruchomości za
    dwa lata w konsekwencji tej nieruchomości nigdy byśmy nie dostali. Po dwóch
    latach sprzedający oświadczył by, że nasze roszczenie się przedawniło.

    Po prostu te przedawnienia biegną osobno. Osobno dla terminu płatności,
    osobno dla terminu wydania rzeczy, zaś jeszcze osobno dla innych roszczeń
    związanych z zawarciem samej umowy sprzedaży.