  • 1. Data: 2004-12-20 20:53:01
    Temat: Przetarg a stawka Vat
    Od: cherokee <c...@a...able.pl>

    Firma edukacyjna ogłasza przetarg. Podczas otwierania kopert okazuje
    się, iż tylko jedna oferta zostaje uznana za ważną, taka, która zawiera
    zerowy Vat.
    Oferty z 22% Vat zostają uznane za nieważne, mimo,iż oferta z 0 Vat jest
    najdroższa.

    W ofercie przetargowej przy ogłaszaniui przetargu - w specyfikacji-nie
    było informacji o tym, ze firmie przysługuje zerowa stawka Vat.

    Czy jest szansa, ze oferent, który przedstawił najkorzystniejszą cenowo
    ofertę z 22% Vat moze spowodowac uniewaznienie przetargu? czy jest to
    jego problem, ze sie nie dowiedział, jaki Vat zastosowac?

    pozdr

    cherokee

  • 2. Data: 2004-12-21 07:55:27
    Temat: Re: Przetarg a stawka Vat
    Od: AdamS <a...@b...webpark.pl>

    > Firma edukacyjna ogłasza przetarg. Podczas otwierania kopert okazuje
    > się, iż tylko jedna oferta zostaje uznana za ważną, taka, która zawiera
    > zerowy Vat.

    Podczas otwierania kopert to najwyżej powinno się okazać kto złożył oferty,
    w jakiej cenie i ewentualnie jakieś terminy wykonania, gwarancji itp.
    zgodnie z kryterium wyboru jakie określono w specyfikacji.

> [...]
    > ofertę z 22% Vat moze spowodowac uniewaznienie przetargu? czy jest to
    > jego problem, ze sie nie dowiedział, jaki Vat zastosowac?

    Zakładam, że w specyfikacji określono cenę jako jedyne kryterium. Podatek
    VAT stanowi część ceny i błędne określenie jego wartości jest błędem w
    obliczeniu ceny i zgodnie z art. 89 ust.1 pkt. 6 ustawy pzp zamawiający
    miał prawo uznać ofertę za nieważną.
    A z drugiej strony, jeśli ta zerowa stawka VAT nie była czymś oczywistym to
    należało o tym poinformować w specyfikacji i byłoby taniej.

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 3. Data: 2004-12-21 09:12:37
    Od: cherokee <c...@a...able.pl>

    AdamS wrote:

    > Zakładam, że w specyfikacji określono cenę jako jedyne kryterium.
    Nie, cena 80%, gwarancja 20%

    Podatek
    > VAT stanowi część ceny i błędne określenie jego wartości jest błędem w
    > obliczeniu ceny i zgodnie z art. 89 ust.1 pkt. 6 ustawy pzp zamawiający
    > miał prawo uznać ofertę za nieważną.

    Potwierdzenia zamówień na zakup sprzętu komputerowego
    ze stawką podatku vat 0%

    Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz.U. Nr
    54, poz. 535 z dnia 5 kwietnia 2004) przewiduje możliwość zakupu sprzętu
    komputerowego ze stawką VAT 0% przez placówki oświatowe w tym szkoły
    wyższe i wyższe szkoły zawodowe.
    Warunkiem dostawy sprzętu komputerowego jest posiadanie stosownego
    zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący (art. 83, ust. 14, pkt
    1 wyżej wymienionej ustawy).
    W związku z powyższym Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
    informuje, że w celu uzyskania potwierdzenia zamówienia na zakup sprzętu
    komputerowego ze stawką 0% podatku VAT szkoły wyższe oraz wyższe szkoły
    zawodowe przesyłają do MENiS następujące dokumenty:

    * 1 egzemplarz pisma przewodniego z prośbą o potwierdzenie zamówienia,
    * 3 egzemplarze zamówienia na sprzęt komputerowy zawierającego:
    o datę zamówienia,
    o nr zamówienia,
    o dane adresowe dostawcy sprzętu komputerowego,
    o przedmiot zamówienia,
    o podpis osoby upoważnionej,

    > A z drugiej strony, jeśli ta zerowa stawka VAT nie była czymś oczywistym to
    > należało o tym poinformować w specyfikacji i byłoby taniej.

    o własnie - z tego, co wkleiłam powyzej wynika, iz zamawiający usyskuje
    prawo do )Vat niejako _po_ rozstrzygnięciu przetargu, czym ewentualnych
    oferentów z 0% Vat naraza na koszty dopłaty Vat-u w przypadku
    nieuzyskania ww. zwolnienia.

    pozdr

    cherokee

  • 4. Data: 2004-12-21 11:05:39
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 21 gru o godzinie 08:55, na pl.soc.prawo, AdamS napisał(a):

> [...]
    > VAT stanowi część ceny i błędne określenie jego wartości jest błędem w
    > obliczeniu ceny i zgodnie z art. 89 ust.1 pkt. 6 ustawy pzp zamawiający

    Jeżeli ogłaszający przetarg publiczny uznaje kilka ofert za nieważne, to
    czyż nie powinno nastąpić w *tym konkretnym* przypadku unieważnienie
    przetargu z powodu ..... złożenie tylko *jednej* poprawnej oferty??
    Przecież by przetarg był 'poprawny' to muszą być złożone co najmniej trzy
    oferty, z czego dwie sporządzone w poprawny sposób.

    W przypadku tutaj przedstawionym, nie zachowano tego wymogu. Sprawa jest
    dosyć *jasna* ;)

    --
    Herbi
    21-12-2004 12:05:22

  • 5. Data: 2004-12-21 12:20:17
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    cherokee wrote:

> [...]
    > ofertę z 22% Vat moze spowodowac uniewaznienie przetargu? czy jest to
    > jego problem, ze sie nie dowiedział, jaki Vat zastosowac?

    Jeżeli był to przetarg w oparciu o ustawę prawo zamówień publicznych,
    zamawiający miał obowiązek odrzucenia ofert z błędnie obliczoną ceną
    (przez co rozumie się również oferty z ceną zawierającą błędną stawkę
    podatku VAT). Z drugiego Twojego postu wynika, że potwierdzenie tych
    dokumentów przez "organ nadzorujący" jest tylko formalnością (no, chyba
    że nie jest...). Być może wystarczyłoby tu wobec Twoich obaw zapytanie
    do zamawiającego w tej kwestii. Teraz jednak już za późno i osobiście
    nie sądzę, być miał tu jakieś możliwości przeszkodzenia w zawarciu
    umowy.
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 6. Data: 2004-12-21 12:31:43
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Herbi wrote:

> [...]
    > oferty, z czego dwie sporządzone w poprawny sposób.
    >
    > W przypadku tutaj przedstawionym, nie zachowano tego wymogu. Sprawa jest

    Jeżeli przez "przetarg publiczny" rozumiemy postępowanie o udzielenie
    zamówienia publicznego to teoria ta delikatnie mówiąc jest oryginalna do
    granic absurdu.
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 7. Data: 2004-12-21 13:20:55
    Od: bo <b...@a...edu.pl>

    Grzegorz Bednarczyk wrote:

> [...]
    > do zamawiającego w tej kwestii. Teraz jednak już za późno i osobiście
    > nie sądzę, być miał tu jakieś możliwości przeszkodzenia w zawarciu

    Mylisz sie kolego..

    Stawka 0% przysluguje "POD WARUNKAMI", normalnie stosuje sie stawke 22%

    Owszem, odpowiadajacy na oferte mogl wykazac"rewolucyjna czujnosc"
    i zapytac, czy aby zamawiajacy nie zamierza skorzystac z prawa do zerowej
    stawki.. ale wina lezy po stronie szkoly..

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-12-21 14:02:48
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    bo wrote:

> [...]
    > i zapytac, czy aby zamawiajacy nie zamierza skorzystac z prawa do zerowej
    > stawki.. ale wina lezy po stronie szkoly..

    Nie "przysługuje", ale "stosuje się", to jednak IMHO różnica jakościowa.
    Dla mnie akurat oczywistym jest, że mając taką możliwość zamawiający z
    niej skorzysta, by ograniczyć koszty wykonania zamówienia (sądzę, że dla
    wykonawców działających na rynku taka możliwość nie jest czymś
    niespodziewanym). Jasne, szkoła mogła to zasygnalizować w specyfikacji,
    jej samej by to życie ułatwiło, wykonawcy nie mieliby wątpliwości, ale
    jeśli tego nie zrobiła, wystarczyło zwrócić się do niej o wyjaśnienia.
    Oczywiście, można się kłócić tutaj ze szkołą, ale jeśliby to nawet do
    Warszawy miało pojechać, szczerze wątpię w szanse wykonawcy.

    Poza wszystkim, rzeczywiście ustawa o zamówieniach średnio przystaje do
    ustawy o VAT w tym miejscu.

    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 9. Data: 2004-12-21 14:05:05
    Od: bo <b...@a...edu.pl>

    Grzegorz Bednarczyk wrote:

> [...]
    > niej skorzysta, by ograniczyć koszty wykonania zamówienia (sądzę, że dla
    > wykonawców działających na rynku taka możliwość nie jest czymś

    NIGDZIE nie jest napisane, ze stawka 0 STOSUJE SIE do zakupow PRZEZ SZKOLE..

    sa TRZY warunki i one wszystkielacznie MUSZA byc spelnione.

    Podmiot musi "byc szkola"
    zakup musi SLUZYC DO CELOW ZWIAZANYCH Z EDUKACJA
    Sprzet musi byc na wykazie..

    dopiero wtedy stawke "stosuje sie".

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-12-21 14:25:15
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    bo wrote:

> [...]
    >
    > sa TRZY warunki i one wszystkielacznie MUSZA byc spelnione.
    >
    > Podmiot musi "byc szkola"
    > zakup musi SLUZYC DO CELOW ZWIAZANYCH Z EDUKACJA

    Jakich celów związanych z edukację? Ja nie mówię, rozsądne to, tyle że w
    ustawie o VAT, w żadnym z tych ustępów 13-15 tego nie ma.

    "Art. 83. Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:
    26) dostaw sprzędu komputerowego:
    a) dla placówek oświatowych,
    - przy zachowaniu warunków, o ktorych mowa w ust. 13-15".

    Oczywiście pozostaje tu kwestia jeszcze owych odrębnych przepisów, o
    których mowa w ust. 14, a których na oczy nie widziałem, tyle, co autor
    wątku wspomniał...

    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk