  • 1. Data: 2004-12-20 20:05:41
    Temat: Dyspozycje dla funduszy inwestycyjnych poprzez poczte - czy mozliwe?
    Od: andy_k <a...@a...org>

    Witam!

    Czy fundusze inwestycyjne obowiazuje prawo bankowe? Chodzi o to, ze wiadomo,
    ze do bankow mozna wysyłać dyspozycje zwykłym (czy poleconym) listem, gdyż
    mając kartę wzoru podpisu (badz wzor podpisu na umowie np. o prowadzenie
    rachunku) bank wie, ze to ta, a nie inna osoba sklada dyspozycje.
    Czy skladanie dyspozycji w ten sam sposob jest mozliwe w funduszach
    inwestycyjnych? Konkretnie, znajomy radzil sie mnie co zrobic w takiej
    sytuacji: nie moze sie udac osobiscie do biura maklerskiego celem podania
    nowego numeru bankowego do realizacji zlecen umorzenia jednostek, natomiast
    fundusz powiedzial mu, ze przez telefon tego zmienic nie moze (pomimo ze byl
    to dostep telefoniczny z identyfikacja klienta na haslo, wiec to tez troche
    dziwne, ze odmowil przyjecia numeru ta droga). Czy zatem sa podstawy prawne ku
    temu aby fundusz uznal (badz nie uznal) pisemne, droga pocztowa, podanie
    nowego numeru rachunku? Na wyczucie wydaje sie, ze podpis na umowie o
    prowadznie rejestru moglby sluzyc za wzor podpisu i fundusz nie powinien
    odmowic, ale co na ten temat mowi prawo?

    andy

  • 2. Data: 2004-12-20 20:16:20
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    andy_k <a...@a...org> wrote:
> [...]
    > poleconym) listem, gdyż mając kartę wzoru podpisu (badz wzor podpisu
    > na umowie np. o prowadzenie rachunku) bank wie, ze to ta, a nie inna

    Czekaj - ale o jakie ci dyspozycje chodzi? Ze ja do banku listem zwyklym
    wysle, ze maja przelac z mojego konta na jakies inne i oni to wykonaja?
    Ktory to taki bank? ;)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 3. Data: 2004-12-20 20:21:46
    Od: andy_k <a...@a...org>

    On Mon, 20 Dec 2004 21:16:20 +0100, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

    >Czekaj - ale o jakie ci dyspozycje chodzi? Ze ja do banku listem zwyklym
    >wysle, ze maja przelac z mojego konta na jakies inne i oni to wykonaja?
    >Ktory to taki bank? ;)

    Kazdy! No co Ty Amra, nie wiesz, ze tak mozna? :) Nawet PJO swego czasu o tym
    bodajze na pbb pisal, co prawda osobiscie wyprobowalem to tylko przy zamykaniu
    rachunku, ale chyba nie ma przeszkod prawnych, zeby i normalny przelew tak
    zlecic?

  • 4. Data: 2004-12-20 20:27:11
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    andy_k <a...@a...org> wrote:
> [...]
    > czasu o tym bodajze na pbb pisal, co prawda osobiscie wyprobowalem to
    > tylko przy zamykaniu rachunku, ale chyba nie ma przeszkod prawnych,

    No wiec mnie sie zdaje, ze jednak zamkniecie konta, zamknieciem, a
    dokonanie dyspozycji przelewu to co innego. Obortu czekowego u nas nie
    uswiadczysz jak w USA i serio - zdziwilbym sie, gdyby bank bez
    uwierzytelnienia mogl cos takiego zrobic.
    Bo na zdrowy rozum - do placowki idziesz i musisz sie wylegitymowac dowodem
    tozsamosci + podpisac dyspozycje przelewu.
    Gdyby wszystko mozna bylo robic samym podpisem - to na kij chcieliby
    wdrazac podpis cyfrowy ;)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 5. Data: 2004-12-20 20:29:49
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    andy_k <a...@a...org> writes:

    > Kazdy! No co Ty Amra, nie wiesz, ze tak mozna? :) Nawet PJO swego czasu o tym

    A w PKO to stoja takie skrzyneczki "tu wrzucac polecenia przelewu" 8-)

    MJ

  • 6. Data: 2004-12-20 20:34:26
    Od: andy_k <a...@a...org>

    On Mon, 20 Dec 2004 21:27:11 +0100, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

> [...]
    >uswiadczysz jak w USA i serio - zdziwilbym sie, gdyby bank bez
    >uwierzytelnienia mogl cos takiego zrobic.

    No to niech ktos przetestuje. :)

    Pytanie jednak w pierwotnym poscie dotyczylo podania nowego numeru rachunku
    dla funduszu - jak tutaj sprawa wyglada?

> [...]
    >tozsamosci + podpisac dyspozycje przelewu.
    >Gdyby wszystko mozna bylo robic samym podpisem - to na kij chcieliby

    Ot taka zaszlosc z przeszlosci, ktora ciagle obowiazuje i bank nie powinien
    IMHO odmowic, co najwyzej moglby, jakby bardzo chcial, skontaktowac sie
    wczesniej z klientem celem potwierdzenia dyspozycji.

  • 7. Data: 2004-12-20 20:44:19
    Od: andy_k <a...@a...org>

    <m...@p...pl> wrote:

    >No wiec mnie sie zdaje, ze jednak zamkniecie konta, zamknieciem, a
    >dokonanie dyspozycji przelewu to co innego. Obortu czekowego u nas nie

    Aha, nie wiem czy zrozumiales, ze dokonujac zamkniecia rachunku w tym samym
    liscie zlecilem tez przelanie tego co na rachunku zostalo na rachunek w innym
    banku, czyli wlasnie korespondencyjnie zlecilem przelew i zostal wykonany.

  • 8. Data: 2004-12-21 09:39:16
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "andy_k" <a...@a...org> napisał w wiadomości
    bc.lublin.pl...

    Czy skladanie dyspozycji w ten sam sposob jest mozliwe w funduszach
    inwestycyjnych? Konkretnie, znajomy radzil sie mnie co zrobic w takiej
    sytuacji: nie moze sie udac osobiscie do biura maklerskiego celem podania

    Obawiam się, że to byłoby niebezpieczne
    Ostatnio to czyniłem w biurze maklerskim
    Problem polega w wylegitymowaniu delikwenta
    Ja nie chciałbym, by ktoś podrabiając podpis sprzed lat umorzył moje konto.
    Banki przelewów dużych sum tez nie realizują z byle jakim kwicie z podpisem
    wrzuconym do skrzynki

    Wybór oczywiście należy do znajomego. Jak się uprze to może mu "wejdą na
    rękę" :-)

  • 9. Data: 2004-12-21 10:25:17
    Od: andy_k <a...@a...org>

    On Tue, 21 Dec 2004 10:39:16 +0100, "SP9LWH" <s...@a...pl> wrote:

> [...]
    >

    >Obawiam się, że to byłoby niebezpieczne
    >Ostatnio to czyniłem w biurze maklerskim

    Rzecz w tym, ze wlasnie nie moze sie teraz udac do biura maklerskiego.

    Jaki przepis pozwala bankom na akceptowanie takich pism i zlecen? Czy to jest
    przepis z kodeksu cywilnego, czy prawa bankowego, a jesli to drugie, to czy to
    prawo dotyczy tylko bankow, jak nazwa sugeruje, czy tez i niektorych innych
    podmiotow, jak np. TFI?

  • 10. Data: 2004-12-21 11:20:44
    Od: "axell" <a...@w...op.pl>

    > Gdyby wszystko mozna bylo robic samym podpisem - to na kij chcieliby
    > wdrazac podpis cyfrowy ;)

    No podpis cyfrowy wprowadzany jest po to by papier z podpisem nie
    był konieczny dla wiążącej umowy. Podpis cyfrowy w dyspozycjach przez
    internet ma być równoznaczny tradycyjnemu podpisowi na kartce
    _w_obecności_drugiej_strony_ .
    W przypadku późniejszych sporów stron nt. ważności zawartej transakcji
    centrum autoryzacyjne podpisu cyfrowego pełni zbliżoną rolę do grafologa
    w przypadku tradycyjnych podpisów.

    axell