  • 11. Data: 2004-09-07 17:49:14
    Temat: Re: Jeszcze raz Art.278 §2 KK
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 07 Sep 2004 16:23:52 +0200, Goomich naskrobał(a):

    > Muszę sobie kupić nową Konstytucję, bo w tej co mam, jest napisane, że
    > źrófłami prawa w RP są tylko Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy
    > międzynarodowe oraz rozporządzenia. Ani słowa o komentarzach.

    Ani o orzecznictwie które z tego wszystkiego jest najważniejsze. Rozumiem
    że uważasz sie za Boga który wie jak interpretować przepisy. Natomiast
    komentrz do przepisów pisany przez samych autorów używasz jako papieru
    toaletowego. Obawiam się że sędziowe którzy orzekają, korzystają tylko z
    komentarzy szczególnie w przypadku nowych przepisów gdy nie ma jeszcze
    gotowego orzecznictwa.

    > A słyszałeś o: "Korzyścią majątkową lub osobistą jest korzyść zarówno dla
    > siebie, jak i dla kogo innego."?

    słyszałem setki definicji często niespójnych wzajemnie - interesujące są te
    zawarte w komentarzach do określonych przepisów. Definicja korzyści
    majątkowej np. z KK a KC a UoPDoF wcale nie musi być spójna - używa się
    konkretniej definicji w określonej dziedzinie.

    > Bo zjawił się na dysku za pomocą cydu? Niepokalane zainstalowanie? ;-]

    Czytanie paragafów pod poduszkę widze nie wychodzi najlepiej.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 12. Data: 2004-09-07 17:51:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr" <...@n...chce.spamu.pl> napisał w wiadomości

    > Bylo juz wiele razy, chcialbym dowiedziec sie jak to jest w praktyce. Czy
    > np. sciagniecie programu z internetu rowniez jest korzyscia majatkowa? Czy
    > to nie jest zbyt swobodna interpretacja? Jak na to patrza sady?

    Sądy na to patrzą w ten sposób, że korzyścią majątkową jest to, ze za niego
    nie zapłaciłeś, a masz. Wynika to zresztą z definicji korzyści majątkowej.

    > Wiem ze zabrzmi to smiesznie, a co z celami edukacyjnymi?

    Niektóre programy mają wersje edukacyjne. Taką wersję oczywiście możesz
    używać.

    > Kolejna sprawa to jak wyglada odpowiedzialnosc np. Microsoftu. Dam
    przyklad
    > z innej dziedziny zycia. Policjant zgubil pistolet (byl niedawno taki
    > przypadek w Lodzi), znalazl go pan Kowalski. Pan kowalski w tej chwili
    > posiada broń palną za co wg Art. 263 §2 KK podlega karze pozbawienia
    > wolnosci od 6m do 8y. Ale winien temu jest policjant ktory broni nie
    > upilnowal wiec zaden sad (tak mi sie wydaje) nie postawi panu Kowalskiemu
    > zarzutu.

    Kowalski znalazłszy broń ma ją niezwłocznie przekazać Policji. To, czy
    uczynił to niezwłocznie podlega ocenie sądu. Jak zaniesie do domu i tam
    zostanie znaleziona po roku przez policje, to niezwłocznie nie będzie.
    Zresztą sprawa silnie zależy od sposobu tłumaczenia Kowalskiego.

    Policjant może ewentualnie być winien zagubienia broni, no ale nie
    przywłaszczenia jej sobie przez Kowalskiego - choć oczywiście, gdyby nie
    zgubił, to i Kowalski przywłaszczyć by nie miał co. No ale idąc Twoim tokiem
    rozumowania, to kradzieży samochodu jest winien właściciel, który samochód
    pozostawił na ulicy, bo jakby nie postawił ... itd.

    > Tak samo np. przywlaszczenie kola od roweru, jesli samo kolo stoi
    > oparte o osiedlowy smietnik. Kowalski ktory sobie to kolo przywlaszczy
    > rowniez jest zlodziejem? Przeciez ma prawo uwazac ze jesli cos znajduje
    sie
    > w miejscu ogolnie dostepnym, nie jest przez nikogo pilnowane i nikomu na
    tym
    > nie zalezy jest niczyje.

    Z kołem koło śmietnika jest nieco inaczej. Bowiem można domniemać, że
    właściciel jego wyzbył się jego własności poprzez wyrzucenie. W tym wypadku
    szczęśliwy znalazca nabywa jego własność poprzez objęcie w posiadanie.
    Normuje to kodeks cywilny.

    > Tak samo z Windowsem, jesli jest on za darmo
    > dostepny w sieci rowniez mam prawo uwazac ze moge go sciagnac bez
    > konsekwencji z sieci, gdyby bylo to zabronione to Microsoft powinien sie
    > postarac zeby go tam nie bylo, a nie wyslugiwac sie sadami i karac za brak
    > odpowiednich zabezpieczen w swoich programach.

    No niestety nie mogę się z Tobą zgodzić, choć osobiście bardzo by mi się ta
    interpretacja podobała. Wszak samochód sąsiada w sumie też jest dostępny za
    darmo na parkingu przed blokiem. Natomiast masz wiele racji, że akurat
    kradzież do programów pobranych z sieci nie bardzo przystaje. W takich
    wypadkach raczej powinno się stawiać zarzut paserstwa - moim zdaniem.

    > Powyzsze przyklady sa lekko naciagane, ale nie bardziej niz podciagniecie
    > sciagniecia programu z internetu w celach edukacyjnych jako korzysc
    > materialna. Korzyscia materialna moze byc kupno programu na gieldzie od
    > pirata. Jesli jestem sierota i dostaje miesiecznie na utrzymanie 400 zl
    > renty, jako uczen nie mam mozliwosci kupna drogich programow, nie mozna
    > zalozyc ze np. Microsoft stracil na mnie pieniadze, a ja osiagnalem
    korzysc
    > majatkowa..

    Osiągnąłeś całkiem wymierną. Zostało Ci w kieszeni kilkaset złotych.

  • 13. Data: 2004-09-07 18:33:28
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> naskrobał/a w

    > Ani o orzecznictwie które z tego wszystkiego jest najważniejsze.
    > Rozumiem że uważasz sie za Boga który wie jak interpretować
    > przepisy.

    Mam mózg, wiem jak z niego korzystać, co się będę ograniczał, jak
    'coponiektórzy'.
> [...]
    > Definicja korzyści majątkowej np. z KK a KC a UoPDoF wcale nie musi
    > być spójna - używa się konkretniej definicji w określonej

    Ta definicja pochodzi z KK. Wątek dotyczy KK.
    I proszę, nawet według tego co sam piszesz wychodzi, że mam rację.

    > Czytanie paragafów pod poduszkę widze nie wychodzi najlepiej.

    Tobie zaś nic nie wychodzi.
    To miał być żart. Dlatego właśnie dałem tam smileya.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Ten post jest sponsorowany przez literki 'b'a'b'y'l'o'n' i cyfre '5'.

  • 14. Data: 2004-09-07 18:33:37
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 07/09/2004 11:49, Przemek R. wrote :

    > handel nielegalnie nabytymoprogramowaniem

    Potocznie rzecz ujmując masz rację, ale nie znam tekstu prawnego w
    którym piractwo występuje w takim znaczeniu. Natomiast według Konwencji
    o morzu pełnym piractwo to:

    Artykuł 15.

    Piractwo stanowi każdy z poniżej wyliczonych aktów:

    1) wszelki nielegalny akt gwałtu, zatrzymania lub wszelki rabunek
    dokonany dla celów osobistych przez załogę lub pasażerów prywatnego
    statku lub samolotu i skierowany:

    a) na pełnym morzu przeciwko innemu statkowi lub samolotowi albo
    przeciwko osobom lub mieniu na pokładzie takiego statku lub samolotu,

    b) przeciwko statkowi, samolotowi, osobom lub mieniu w miejscu nie
    podlegającym jurysdykcji żadnego Państwa,

    2) wszelkie akty dobrowolnego uczestnictwa w korzystaniu ze statku lub
    samolotu, o ile ten, który ich dokonuje, ma świadomość faktów,
    nadających temu statkowi lub samolotowi charakter piracki,

    3) wszelka akcja mająca na celu podżeganie do popełnienia czynów
    określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego artykułu albo świadomie podjęta
    w celu ich ułatwienia.

    Za: http://www.oceanarium.org.pl/Konwencja_o_morzu_pelny
    m.htm

    W podobnym znaczeniu piractwo występuje w moim podręczniku do prawa
    karnego (L. Gardecki -- 1999).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 15. Data: 2004-09-07 18:42:28
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 07 Sep 2004 20:33:28 +0200, Goomich naskrobał(a):

    > Ta definicja pochodzi z KK. Wątek dotyczy KK.
    > I proszę, nawet według tego co sam piszesz wychodzi, że mam rację.

    co z tego że komentarz mówi co innego, co z tego że dr. Andrzej Adamski
    Katedra Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja
    Kopernika napisał znany powszechnie artukuł z zakresie karalności piractwa
    w KK. Ważne jest to co myśli miś pluszowy i już :) Jak dla mnie stanowczo
    EOT :)

  • 16. Data: 2004-09-07 20:50:10
    Od: "Piotr" <...@n...chce.spamu.pl>

    > Sądy na to patrzą w ten sposób, że korzyścią majątkową jest to, ze za
    niego
    > nie zapłaciłeś, a masz. Wynika to zresztą z definicji korzyści majątkowej.

    No wlasnie, ale nie poszedlem ukrasc, tylko sciagnalem bo bylo za darmo,
    gdyby trzeba bylo placic to bym tego nie kupil ;) OK, wiem o co chodzi,
    szkoda tylko ze przepisy nie sa jednoznaczne, a ich interpretacja zalezy
    jedynie od humoru wysokiego :(

    > Niektóre programy mają wersje edukacyjne. Taką wersję oczywiście możesz
    > używać.

    A jesli tych wersji nie ma tak jak w przypadku windows? Za wersje studenckie
    tez trzeba placic i to nie malo :(

> [...]
    > rozumowania, to kradzieży samochodu jest winien właściciel, który samochód
    > pozostawił na ulicy, bo jakby nie postawił ... itd.

    No nie zupelnie, Kowalski postawil samochod bo domniemal ze jest to
    bezpieczne miejsce dla jego dobra. Policjant ktory zgubi bron nie moze
    powiedziec ze ulica byla lepszym miejscem na przechowywanie pistoletu niz
    kabura.

> [...]
    wypadku
    > szczęśliwy znalazca nabywa jego własność poprzez objęcie w posiadanie.

    Zgadzam sie.

> [...]
    za
    > darmo na parkingu przed blokiem. Natomiast masz wiele racji, że akurat

    Samochod sasiada posiada tablice rejestracyjne, zamek w drzwiach i alarm,
    program pobrany z sieci - nie .

    > kradzież do programów pobranych z sieci nie bardzo przystaje. W takich
    > wypadkach raczej powinno się stawiać zarzut paserstwa - moim zdaniem.

    Mysle ze co najwyzej Art. 292, chociaz i tutaj jest pewna niekonsekwencja,
    Art. 293 mowi o przepadku rzeczy, a program komputerowy rzecza nie jest.

    > korzysc
    >
    > Osiągnąłeś całkiem wymierną. Zostało Ci w kieszeni kilkaset złotych.

    I w tym jest sek... Ja tych pieniedzy nigdy w kieszeni nie mialem. Biednemu
    zawsze wiatr w oczy. Nie stac mnie bylo na programy, nie stac mnie na
    adwokata. Kilka kolejnych lat zycia nieodwracalnie zmarnowanych. Chyba
    zostane policjantem albo politykiem, tylko tam jeszcze przestepcow w swoich
    szeregach toleruja. Ja swoj zawod stracilem, duzo mi juz w zyciu nie zostalo
    :(

    Pozdrawiam!

    P.S. W takiej sytuacji jak ta czlowiek zadaje sobie pytanie - dlaczego nie
    zostalem np. "piratem", moglbym zarobic duzo pieniedzy a konsekwencje te
    same. Moze dlatego ze bylem zbyt uczciwy? Uczciwosc juz dzisiaj sie nie
    liczy?

  • 17. Data: 2004-09-07 21:12:22
    Od: Dredd<...@...pl>

    > No wlasnie, ale nie poszedlem ukrasc, tylko sciagnalem bo bylo za
    darmo,

    Jak się komuś coś buchnie z torebki korzystając z jego nieuwagi to też
    jest za darmo ;)

    > Samochod sasiada posiada tablice rejestracyjne, zamek w drzwiach i
    alarm,
    > program pobrany z sieci - nie .

    Szkoda że jeszcze do Ciebie nie dotarło, że cudzego samochodu nie
    wolno Ci wziąć nawet gdyby stał z pootwieranymi drzwiami i kluczykiem
    w stacyjce :)
    Zabierasz po pokonaniu zabezpieczeń = masz kradzież z włamaniem.
    Zabierasz otwarty = masz zwykłą kradzież

    > program komputerowy rzecza nie jest.

    Dlatego nie wystarcza art. 278 § 1 k.k. i jest w kodeksie art. 278 § 2
    k.k. :)

    > I w tym jest sek... Ja tych pieniedzy nigdy w kieszeni nie mialem.

    Ale masz korzyść bo korzystasz z czegoś co jest tyle warte bez zgody
    właściciela

    > Moze dlatego ze bylem zbyt uczciwy? Uczciwosc juz dzisiaj sie nie
    > liczy?

    Przepraszam, ale chyba masz na myśli tzw. uczciwość Kalego... ;)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 18. Data: 2004-09-07 22:03:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > gdyby trzeba bylo placic to bym tego nie kupil ;) OK, wiem o co chodzi,
    > szkoda tylko ze przepisy nie sa jednoznaczne, a ich interpretacja zalezy

    No tego, to akurat inaczej zinterpretować nie można moim zdaniem.

    > A jesli tych wersji nie ma tak jak w przypadku windows? Za wersje
    studenckie
    > tez trzeba placic i to nie malo :(

    Wiesz, ale to jest już sprawa właściciela praw autorskich. Inna sprawa, to
    ceny tych programów. Ale to już bardziej zagadnienie biznesowe niż prawne.

> [...]
    > bezpieczne miejsce dla jego dobra. Policjant ktory zgubi bron nie moze
    > powiedziec ze ulica byla lepszym miejscem na przechowywanie pistoletu niz

    Ale policjantowi umyślności nie dowiedzież. Przecież celowo tego tam nie
    kładł. Tak, czy inaczej zasadniczo cudzego nie wolno ruszać.

    > Samochod sasiada posiada tablice rejestracyjne, zamek w drzwiach i alarm,
    > program pobrany z sieci - nie .

    A numer seryjny? To też jest indywidualne określenie tego programu. Wiem, że
    nie do końca, no ale przynajmniej z założenia.

    > Mysle ze co najwyzej Art. 292, chociaz i tutaj jest pewna niekonsekwencja,
    > Art. 293 mowi o przepadku rzeczy, a program komputerowy rzecza nie jest.

    Ale kodeks akurat to tak nazywa. Przyznam, że po głębszym namyśle dochodzę
    do wniosku, ze niezbyt szczęśliwie i bez znajomości rzeczy. No bo faktycznie
    program, to jest jakiś twór wirtualny. O ile w wypadku zakupienia programu
    na giełdzie sprawa jest o tyle prosta, że można orzec przepadek nośnika
    (obecnie najczęściej płyty CD), o tyle w wypadku ściągnięcia z sieci są
    problemy. Uczestniczyłem kiedyś w szkoleniu, gdzie przedstawiciele jednej z
    agencji dowodzili, że nielegalną kopią programu jest kopia w pamięci
    komputera. Osobiście uznałem ich twierdzenie za dowolne. Zresztą nie ja
    jeden podniosłem krytyczny głos. Z tym, że akurat z prelegentem dyskutować
    się nie dało, bo jego wiedza ograniczała się do znajomości treści
    materiałów, które przywiózł. Dość enigmatycznie zasłaniał się jakimiś tam
    autorytetami, które podobno było autorami prezentacji.

    Zresztą tych kłopotów jest masa w praktyce. Osobiście uważam, że ściganie
    osób fizycznych za posiadanie ściągniętych z sieci programów jest cokolwiek
    pozbawione sensu.

    Po pierwsze przed sądem mogą się one spokojnie bronić nieznajomością rzeczy.
    Leży sobie program na serwerze i często nie jest tam napisane, jakie prawa i
    kto ma do niego. jeśli jest, to w obcym języku. Pal sześć, jeśli po
    angielsku. Ale bywa, że w językach bardzo mało popularnych. Mnie swego czasu
    udało się Derive ściągnąć z hiszpańskiego serwera. I o ile sam program
    działał w języku angielskim i udało mi się go spolszczyć nawet, to wszystkie
    komunikaty są po hiszpańsku. Przyznam, że do chwili obecnej nie wiem na
    jakiej zasadzie było to tam. Używałem do zabawy, więc nie będę ukrywał, że
    się tym specjalnie nie przejmowałem.

    Po drugie przed sądem często może się okazać, że nie da się ustalić sprawcy.
    Bo jak w domu jest kilka osób korzystających z komputera, to koń z wozem
    temu, kto ustali kto i co ściągnął. A właścicielem komputera jest często
    rodzić, który o komputerze wie tyle, że lepiej działa, jak się go do prądu
    podłączy. Z reguły winowajca się sam przyznaje. Ale jak się nie przyzna?

    Właśnie owa wirtualność tworu, jakim jest program jest często powodem
    różnych trudności.

> [...]
    > zostalem np. "piratem", moglbym zarobic duzo pieniedzy a konsekwencje te
    > same. Moze dlatego ze bylem zbyt uczciwy? Uczciwosc juz dzisiaj sie nie

    A tu masz wiele racji. Jedynym pocieszeniem dla Ciebie niech będzie fakt, ze
    w znanych mi wypadkach sądy nie wymierzały wysokich kar osobom ściągającym
    coś sobie z sieci, o ile nie trudniły się rozpowszechnianiem tego.
    Największą dolegliwością z reguły była konieczność wyrównania strat
    pokrzywdzonym.

  • 19. Data: 2004-10-04 09:54:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Uczestniczyłem kiedyś w szkoleniu, gdzie przedstawiciele jednej z
    >+ agencji dowodzili, że nielegalną kopią programu jest kopia w pamięci
    >+ komputera.

    Pytanie brzmi: "czy to jest kopia", a jeśli tak, to czy jeśli
    zrobiłeś "kopię płytki instalacyjnej" to JEDNAK nie naruszyłeś
    prawa ustawowego JEŚLI umowa inaczej nie stanowi :)
    IMHO - problemem jest ograniczenie "niezbywalnego prawa" do
    *jednej* kopii, co jak na mój gust jest nieporozumieniem.
    Powoduje rozważania w stylu "ile diabłów na czubku igły",
    równie poważnie rozpatrywane jak cytat w cydzysłowiu (swojego
    czasu) - tyle że w kontekście zmirrorowanych dysków, codziennego
    backupu danych itp.

    >+ Osobiście uznałem ich twierdzenie za dowolne. Zresztą nie ja
    >+ jeden podniosłem krytyczny głos.

    Obawiam się że taki pogląd może się utrwalić.

> [...]
    >+ materiałów, które przywiózł. Dość enigmatycznie zasłaniał się jakimiś tam
    >+ autorytetami, które podobno było autorami prezentacji.

    Nie tyle o prezentację chodzi, a o pogląd - to owszem, widziałem
    gdzieś wywody (zdaje się "poparte autorytetami", niestety nie
    zapisałem linku :[) wskazujące na traktowanie "załadowania do
    pamięci" jako "kopii".
    Zauważ że wykluczenie tegoż powoduje iż spokojnie można by trzymać
    w RAM-dysku co się komu zamarzy ;> (a co z rozwiązaniami w których
    pamięć RAM jest nieulotna ?? Przecież na pamięciach ferrytowych
    Odry już tak było :) a i dziś WIELKICH przeszkód nie ma, mało - są
    widoki iż któraś z technologii nieulotnych RAM zaistnieje masowo)

    Natomiast takie stanowisko (że "załadowanie do RAM" jest "kopią
    w rozumieniu ustawy") z podtrzymaniem prawa do "tylko jednej
    ustawowej kopii" powoduje MNÓSTWO problemów: na początek powinieneś
    wyłączyć w BIOSie wykorzystywanie cache procesora (wszystkich
    poziomów), no bo masz nielegalne kopie... :>

    Za poglądem o "kopii w pamięci" mogą mieć interes optować niektórzy
    producenci oprogramowania - byłaby to droga do *karnej* (no właśnie...)
    ochrony licencji na używanie cache :> oraz np. ... systemów
    wieloprocesorowych !

    >+ > P.S. W takiej sytuacji jak ta czlowiek zadaje sobie pytanie - dlaczego nie
    >+ > zostalem np. "piratem" [...]
    >+
    >+ A tu masz wiele racji.

    ...no to możemy się spokojnie zgodzić :)
    Jak się czyta grupę i widzi że nie tylko samo prawo "wrzuca do jednego
    worka" pewną klasę przestępstw (nie tylko 'piractowo komputerowe')
    ale jeszcze orzecznicwto "w praktyce nie stosuje" czegoś co wydaje się
    być OCZYWISTE (dajmy na to - złagodzenie kary za "wsypanie" współsprawców)
    to czasami obraz jest... hm.. A niech każdy sobie odpowie "do czego to
    prowadzi"... :]

    pozdrowienia, Gotfryd