    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszcze raz Art.278 §2 KK
    Date: Mon, 4 Oct 2004 11:54:03 +0200

    On Wed, 8 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Uczestniczyłem kiedyś w szkoleniu, gdzie przedstawiciele jednej z
    >+ agencji dowodzili, że nielegalną kopią programu jest kopia w pamięci
    >+ komputera.

    Pytanie brzmi: "czy to jest kopia", a jeśli tak, to czy jeśli
    zrobiłeś "kopię płytki instalacyjnej" to JEDNAK nie naruszyłeś
    prawa ustawowego JEŚLI umowa inaczej nie stanowi :)
    IMHO - problemem jest ograniczenie "niezbywalnego prawa" do
    *jednej* kopii, co jak na mój gust jest nieporozumieniem.
    Powoduje rozważania w stylu "ile diabłów na czubku igły",
    równie poważnie rozpatrywane jak cytat w cydzysłowiu (swojego
    czasu) - tyle że w kontekście zmirrorowanych dysków, codziennego
    backupu danych itp.

    >+ Osobiście uznałem ich twierdzenie za dowolne. Zresztą nie ja
    >+ jeden podniosłem krytyczny głos.

    Obawiam się że taki pogląd może się utrwalić.

    >+ Z tym, że akurat z prelegentem dyskutować
    >+ się nie dało, bo jego wiedza ograniczała się do znajomości treści
    >+ materiałów, które przywiózł. Dość enigmatycznie zasłaniał się jakimiś tam
    >+ autorytetami, które podobno było autorami prezentacji.

    Nie tyle o prezentację chodzi, a o pogląd - to owszem, widziałem
    gdzieś wywody (zdaje się "poparte autorytetami", niestety nie
    zapisałem linku :[) wskazujące na traktowanie "załadowania do
    pamięci" jako "kopii".
    Zauważ że wykluczenie tegoż powoduje iż spokojnie można by trzymać
    w RAM-dysku co się komu zamarzy ;> (a co z rozwiązaniami w których
    pamięć RAM jest nieulotna ?? Przecież na pamięciach ferrytowych
    Odry już tak było :) a i dziś WIELKICH przeszkód nie ma, mało - są
    widoki iż któraś z technologii nieulotnych RAM zaistnieje masowo)

    Natomiast takie stanowisko (że "załadowanie do RAM" jest "kopią
    w rozumieniu ustawy") z podtrzymaniem prawa do "tylko jednej
    ustawowej kopii" powoduje MNÓSTWO problemów: na początek powinieneś
    wyłączyć w BIOSie wykorzystywanie cache procesora (wszystkich
    poziomów), no bo masz nielegalne kopie... :>

    Za poglądem o "kopii w pamięci" mogą mieć interes optować niektórzy
    producenci oprogramowania - byłaby to droga do *karnej* (no właśnie...)
    ochrony licencji na używanie cache :> oraz np. ... systemów
    wieloprocesorowych !

    >+ > P.S. W takiej sytuacji jak ta czlowiek zadaje sobie pytanie - dlaczego nie
    >+ > zostalem np. "piratem" [...]
    >+
    >+ A tu masz wiele racji.

    ...no to możemy się spokojnie zgodzić :)
    Jak się czyta grupę i widzi że nie tylko samo prawo "wrzuca do jednego
    worka" pewną klasę przestępstw (nie tylko 'piractowo komputerowe')
    ale jeszcze orzecznicwto "w praktyce nie stosuje" czegoś co wydaje się
    być OCZYWISTE (dajmy na to - złagodzenie kary za "wsypanie" współsprawców)
    to czasami obraz jest... hm.. A niech każdy sobie odpowie "do czego to
    prowadzi"... :]

    pozdrowienia, Gotfryd