  • 1. Data: 2004-03-22 20:26:22
    Temat: Jakie przepisy ?
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    Jakimi przepisami zarząd cmentarzy katolickich kieruje się przy ustanawianiu
    opłat za wieczyste użytkowanie, z czego wynika opłata wieczysta, a z czego
    ostatnio wprowadzona opłata za 20 lat i jak może byc wysoka (2600 zł) ?
    --
    Maciej

  • 2. Data: 2004-03-27 21:36:05
    Temat: Re: Jakie przepisy ?
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej" napisał w wiadomości :

> [...]
    czego
    > ostatnio wprowadzona opłata za 20 lat i jak może byc wysoka (2600

    Witam

    Sprawy te reguluje ustawa:

    Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
    (tekst jednolity Dz. U. 2000 r. Nr 23 poz. 295)

    A konkretnie:

    [...]
    Art. 7. 1. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem
    lat 20.

    2. Po upływie lat 20 ponowne użycie grobu do chowania nie może
    nastąpić, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i
    uiści opłatę, przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma
    skutek na dalszych lat 20 i może być odnowione.
    [...]

    oraz ustawa:

    Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (tekst jednolity:
    Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591)

    [...]
    Art. 40. 1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje
    prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze
    gminy.

    2. Na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa
    miejscowego w zakresie:

    1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
    2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
    3) zasad zarządu mieniem gminy,
    4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń
    użyteczności publicznej.
    [...]

    Bardzo tu jest na miejscu uchwala SN, a w zasadzie uzasadnienie do tej
    uchwaly:

    Uchwała Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z dnia 26 września 1995 r. III AZP 22/95 (SNAPiUS 1996/6
    poz. 80):
    [wszystkie cytaty pochodza z uzasadnienia do w/w postanowienia]:

    " Art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
    terytorialnym (Dz. U. 1990 r. Nr 16 poz. 95 ze zm.) stanowi, że
    zadania własne gminy obejmują sprawy cmentarzy komunalnych, które
    stały się mieniem właściwych gmin na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3
    ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o
    samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.
    U. 1990 r. Nr 32 poz. 191 ze zm.). Z kolei w myśl art. 30 ust. 2 pkt 3
    ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
    gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań zarządu gminy.
    Zasady zarządu mieniem gminy oraz zasady i tryb korzystania z gminnych
    obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a więc także z cmentarzy
    komunalnych, ustala rada gminy w formie przepisów gminnych na
    podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 tej ostatnio powołanej ustawy."

    "Gospodarowanie mieniem komunalnym, którym jest niewątpliwie cmentarz
    komunalny, wymaga podejmowania uchwał organu gminy w zakresie zarządu
    i utrzymania cmentarzy."

    "Warto w tym zakresie odwołać się do poglądu prawnego wyrażonego w
    uchwale SN z dnia 18 grudnia 1992 r. III AZP 30/92 (OSNCP 1993/7-8
    poz. 122), stwierdzającej, że uchwała rady gminy, ustalająca
    odpłatność za korzystanie z przedszkoli, nie ustanawia przepisów
    powszechnie obowiązujących. Fragment tego uzasadnienia brzmi...
    "Uchwała gminy nakładająca na organ przedszkola obowiązek pobierania
    opłaty pozwalającej na prowadzenie działalności wykraczającej poza
    minimum programowe nauczania i wychowania będzie aktem kierownictwa
    wewnętrznego wobec zakładu administracyjnego. Dyrektor przedszkola,
    jako organ zakładu będzie obowiązany do jej realizacji w zakresie
    swojej właściwości. Uchwała taka nie ustanawia przepisów powszechnie
    obowiązujących w rozumieniu art. 40 ustawy o samorządzie
    terytorialnym. Jest ona niewątpliwie aktem generalnym, bo obowiązywać
    będzie nie tylko przedszkola istniejące w gminie w dacie jej wydania,
    lecz jej moc obowiązująca będzie się rozciągać na przedszkola nowo
    powołane, będzie ona obowiązywać organy przedszkoli przy zmiennej
    obsadzie osobowej. Adresatem takiej uchwały nie będą użytkownicy
    zakładu, bo wprost do nich ona się nie odnosi, mimo że powstają dla
    nich nowe warunki świadczenia usług przez zakład administracyjny...".

    Z przytoczonego przeze mnie postanowienia Sadu Najwyzszego
    jednoznacznie wynika ze organ gminy moze okreslic maksymalne stawki
    oplat cmentarnych, ktore to wiaza zarzad cmentarza, jako akt
    administracyjny kierownictwa wewnetrznego.

    Konczac i podsumowujac ten przydlugi wywod radze poszukac uchwaly rady
    gminy na ktorej znajduje sie cmentarz. Tam pewnie beda okreslone
    maksymalne stawki i mozna dopiero ocenic czy zarzad cmentarza sie w
    nich zmiescil.

    Co do wysokosci oplat to z uzasadnienia wyzej powolanego Postanowienia
    Sadu Najwyzszego jeszcze jeden cytat:

    "Wysokość opłat za korzystanie z miejsca pochówku nie powinna być
    jednak dowolna, ale opłata ta powinna uwzględniać planowane, roczne
    koszty utrzymania cmentarza i ich rzeczywistą kalkulację, opłaty te
    będą bowiem stanowiły pewną rewindykację tych kosztów.

    Wysokość tych opłat powinna być zatem różnicowana, nie tylko w
    zależności od pochówku osoby dorosłej czy dziecka, jak to przewiduje
    zaskarżona uchwała Rady Gminy, ale również ze względu na różne miejsca
    na cmentarzu i położenie grobu. Jednocześnie nie można pominąć
    możliwości finansowych osób, zobowiązanych do poniesienia opłat w
    wypadku ich trudnej sytuacji materialnej w kontekście obowiązku gminy
    do przyjęcia zwłok do pochowania, wyrażonego w art. 8 ust. 1 ustawy o
    cmentarzach i chowaniu zmarłych, jak też obowiązku pochowania zwłok
    nie pochowanych przez osoby bliskie lub instytucje, o czym mowa w art.
    10 ust. 3 tej ustawy."

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2004-03-27 21:43:41
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "treneros" napisał w wiadomości :

    > [wszystkie cytaty pochodza z uzasadnienia do w/w postanowienia]:

    Oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu Najwyzszego a nie o postanowienie.

> [...]

    Oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu Najwyzszego a nie o postanowienie.

    > Co do wysokosci oplat to z uzasadnienia wyzej powolanego

    Przepraszam za male przejezyczenie, oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu
    Najwyzszego a nie o postanowienie, chociaz z tresci mojego postu to
    jednoznacznie wynikalo, bo cytowalem tylko jedna uchwale SN, ale od
    razu prostuje.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 4. Data: 2004-03-28 09:21:20
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    Dziękuję.
    A jakie przepisy regulują te sprawy w stosunku do cmentarzy będacych w
    zarządzie parafii i czy wniesienie w poprzednich latach opłaty wieczystej
    może powodować w przypadku pochówku nowej osoby pobranie przez zarząd
    cmentarza nowej opłaty na okres 20 lat. Dodam, że od pochowania ostatniej
    osoby nie upłynęło 20 lat/ wstosunku do tej osoby była wniesiona opłata
    wieczysta/.

  • 5. Data: 2004-03-28 09:28:02
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule news:c44s8k$sl2$1@nemesis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): treneros z adresu <t...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > gminy na ktorej znajduje sie cmentarz. Tam pewnie beda okreslone
    > maksymalne stawki i mozna dopiero ocenic czy zarzad cmentarza sie w

    Tylko, że to jest cmentarz będący pod zarządem kościoła.